Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kom i gang med Python Pål Hellesnes SYSTEMUTVIKLER

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kom i gang med Python Pål Hellesnes SYSTEMUTVIKLER"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kom i gang med Python Pål Hellesnes SYSTEMUTVIKLER

2 Last ned og installer på PC PyCharm Edu
1 2 3 4 Last ned og installer på PC I nettleseren, naviger til adressen: Klikk på Download i undermenyen. Sjekk at WINDOWS er valgt som operativsystem. Klikk på Download knappen. I nettleseren, naviger til adressen: [1]. Klikk på Download i undermenyen [2]. Sjekk at WINDOWS er valgt som operativsystem [3]. Klikk på Download knappen [4].

3 Last ned og installer på PC PyCharm Edu
5 Last ned og installer på PC Klikk på Kjør knappen for å installere direkte på maskinen. Klikk på Ja knappen for å tillate installasjon. Klikk på Kjør knappen for å installere direkte på maskinen [5]. Klikk på Ja knappen for å tillate installasjon [6]. 6

4 Last ned og installer på PC PyCharm Edu
Gå nå gjennom hele installasjonsveiviseren ved å klikke 3 ganger på Next knappen, Install knappen og til slutt Finish knappen.

5 Last ned og installer på PC PyCharm Edu
8 7 Last ned og installer på PC I Complete Installation vinduet, velg I do not have a previous version of PyCharm og klikk på OK knappen. Når PyCharm Edu starter opp, klikk på Introduction to Python valget for å begynne å lære å programmere med Python. I Complete Installation vinduet, velg I do not have a previous version of PyCharm og klikk på OK knappen [7]. Når PyCharm Edu starter opp første gang vil du få opp velkomstskjermbildet. Velg her det første alternativet Introduction to Python [8]. PyCharm Edu vil da automatisk opprette et nytt prosjekt og åpne dette.

6 Last ned og installer på PC PyCharm Edu
1 4 5 2 3 Last ned og installer på PC PyCharm Edu vil da automatisk opprette et nytt prosjekt og åpne dette. De forskjellige delene av skjermbildet viser følgende: Prosjekt verktøysvinduet som inneholder alle oppgavene Kursprogresjon verktøysvinduet som viser hvor langt du har kommet I kurset Python konsollet Redigeringsvinduet som nå viser Python programmet hello_world.py Oppgavebeskrivelse verktøysvinduet

7 Last ned og installer på Mac PyCharm Edu
1 2 3 4 Last ned og installer på Mac I nettleseren, naviger til adressen: Klikk på Download i undermenyen. Sjekk at OS X er valgt som operativsystem. Klikk på Download knappen. Installasjonsfilen pycharm-edu dmg vil nå bli lastet ned til Downloads mappen. I nettleseren, naviger til adressen: [1]. Klikk på Download i undermenyen [2]. Sjekk at OS X er valgt som operativsystem [3]. Klikk på Download knappen [4]. Installasjonsfilen pycharm-edu dmg vil nå bli lastet ned til Downloads mappen [5]. 5

8 Last ned og installer på Mac PyCharm Edu
7 6 8 9 Last ned og installer på Mac I Finder, naviger til Downloads mappen og dobbel-klikk på pycharm-edu dmg filen. Dra PyCharm Edu.app filen over i Application mappen for å installere applikasjonen. Applikasjonsfilen vil bli kopiert til Application mappen. I Finder, naviger til Application mappen og dobbel-klikk på PyCharm Edu.app filen for å starte applikasjonen. I Finder, naviger til Downloads mappen og dobbel-klikk på pycharm-edu dmg filen [6]. Dra PyCharm Edu.app filen over i Application mappen for å installere applikasjonen [7]. Applikasjonsfilen vil bli kopiert til Application mappen [8]. I Finder, naviger til Application mappen og dobbel-klikk på PyCharm Edu.app filen for å starte applikasjonen [9].

9 Last ned og installer på Mac PyCharm Edu
10 Last ned og installer på Mac Når PyCharm Edu starter opp, klikk på Introduction to Python valget for å begynne å lære å programmere med Python. Når PyCharm Edu starter opp første gang vil du få opp velkomstskjermbildet. Velg her det første alternativet Introduction to Python [10]. PyCharm Edu vil da automatisk opprette et nytt prosjekt og åpne dette.

10 Last ned og installer på Mac PyCharm Edu
1 4 5 2 Last ned og installer på Mac PyCharm Edu vil da automatisk opprette et nytt prosjekt og åpne dette. De forskjellige delene av skjermbildet viser følgende: Prosjekt verktøysvinduet som inneholder alle oppgavene Kursprogresjon verktøysvinduet som viser hvor langt du har kommet I kurset Python konsollet Redigeringsvinduet som nå viser Python programmet hello_world.py Oppgavebeskrivelse verktøysvinduet 3

11 print("Hei på deg! Jeg heter Pål")
Ditt aller første dataprogram PyCharm Edu kommando print("Hei på deg! Jeg heter Pål") funksjon parameter Ditt aller første dataprogram I sin enkleste form er et dataprogram er en serie med kommandoer som datamaskinen utfører sekvensielt i den rekkefølgen de blir forekommer i programfilen. Mange av disse kommandoene inneholder funksjoner. En av de mest vanlige funksjonene er print-funksjonen. Den fortelle maskinen at den skal skrive noe ut på skjermen. Funksjoner kan ha parametere hvor man kan spesifisere hva som skal utføres når funksjonen kjøres. Skriv ut noe på skjermen! Dette angir teksten som skal skrives ut. Merk at tekst alltid angis i anførselstegn!

12 Ditt aller første dataprogram PyCharm Edu
1 2 3 4 6 Ditt aller første dataprogram Oppgavebeskrivelse-vinduet forteller deg hva den valgte oppgaven går ut på [1]. I dette eksempelet skal du fullføre programmet ved å taste inn navnet ditt. I redigerings-vinduet er mesteparten av programmet allerede skrevet for deg. Tast inn navnet ditt i den markerte delen av koden [2]. Når du er ferdig med en oppgave, klikk på kjør knappen til redigerings-vinduet [3]. Resultatet av programmet som kjøres vises i Python-konsollet [4]. Her vises også eventuelle feilmeldinger. I dette tilfelle feiler programmet fordi navnet inneholder det norske tegnet å som ikke maskinen forstår fordi den kun kjenner til det engelske tegnsettet. I redigerings-vinduet, erstatt bokstaven å med dobbel-a og kjør programmet på nytt [5]. I Python-konsollet kan du nå se at programmet kjører riktig [6]. Legg merke til at maskinen her også gir beskjed (på sin snedige måte) om at den er ferdig med å kjøre programmet. Python definerer som alle andre programmeringsspråk regler for hvordan kommandoer skrives, som kalles syntaksregler. Dette er viktig å forstå fra første stund fordi datamaskiner er veldig pirkete på hvordan kommandoer skrives inn. Den vanligste feilen i et dataprogram er syntax error eller syntaksfeil på norsk. Dette er maskinens måte å fortelle at den ikke skjønner kommandoen som vi har gitt den og at dette høyst sannsynlig er fordi vi har skrevet noe feil I kommandoen. 5

13 Kommentarer som maskinen ignorerer PyCharm Edu
1 2 3 4 Kommentarer som maskinen ignorerer I oppgavebeskrivelse-vinduet, klikk på høyrepilen i verktøylinjen for å gå til neste oppgave [1]. I redigerings-vinduet, tast inn hvilken som helst tekst i den markerte delen av koden [2]. Klikk på kjør knappen til redigerings-vinduet eller i Python-konsollet [3]. I Python-konsollet kan du nå sjekke om programmet kjører riktig [4]. I oppgavebeskrivelse-vinduet, klikk på høyrepilen i verktøylinjen for å gå til neste oppgave [2]. I redigerings-vinduet, tast inn hvilken som helst tekst i den markerte delen av koden [2]. Klikk på kjør knappen til redigerings-vinduet eller i Python-konsollet [3]. I Python-konsollet kan du nå sjekke om programmet kjører riktig [4]. Den andre oppgaven viser hvordan du kan lage kommentarer i programmet ditt som maskinen vil ignorere men som beskriver koden slik at kan være til hjelp for å forstå koden for deg selv og andre mennesker. Kommentarer er alle linjer som begynner med skigard tegnet #.

14 De vanskelige variablene PyCharm Edu
1 2 4 De vanskelige variablene I oppgavebeskrivelse-vinduet, klikk på høyrepilen i verktøylinjen for å gå til neste oppgave [1]. I redigerings-vinduet, tast inn en tekst som passer i den markerte delen av koden [2]. Husk at teksten må være i anførselstegn! Klikk på kjør knappen til redigerings-vinduet eller i Python-konsollet [3]. I Python-konsollet kan du nå sjekke om programmet kjører riktig [4]. I oppgavebeskrivelse-vinduet, klikk på høyrepilen i verktøylinjen for å gå til neste oppgave [1]. I redigerings-vinduet, tast inn en tekst som passer i den markerte delen av koden [2]. Husk at teksten må være i anførselstegn! Klikk på kjør knappen til redigerings-vinduet eller i Python-konsollet [3]. I Python-konsollet kan du nå sjekke om programmet kjører riktig [4]. Variabler i programmering er noe som for mange er et vanskelig konsept å få grepet på. 3

15 La PyCharm Edu nå lede deg videre med de resterende oppgavene.
Lykke til videre på ferden PyCharm Edu La PyCharm Edu nå lede deg videre med de resterende oppgavene. 2 Lykke til videre på ferden Les først oppgaven i oppgavebeskrivelse-vinduet og prøv å løse den på egenhånd [1]. Hvis du sitter fast kan du klikke på lyspæren i verktøylinjen til oppgavebeskrivelse-vinduet [2]. Les først oppgaven i oppgavebeskrivelse-vinduet og prøv å løse den på egenhånd [1]. Hvis du sitter fast kan du klikke på lyspæren i verktøylinjen til oppgavebeskrivelse-vinduet [2]. Nå som du er godt i gang med å programmere, overlater jeg deg til å gå vider med de resterende oppgavene på egenhånd. PyCharm Edu vil lede deg gjennom oppgavene som en trofast læremester. Merk at du kan klikke på lyspære ikonet når som helst hvis du sitter fast. Lykke til på ferden! 1


Laste ned ppt "Kom i gang med Python Pål Hellesnes SYSTEMUTVIKLER"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google