Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Informasjon til fordypningsoppgaven

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Informasjon til fordypningsoppgaven"— Utskrift av presentasjonen:

1 Informasjon til fordypningsoppgaven
Om kilder og kildekritikk på nettet, og nettvett. Om fordypningsoppgaven Om plagiering Hvordan skrive kildelister

2 Hvordan finne informasjon på internett og hvordan kan vi stole på det vi finner?

3 Hva er et domene? En server eller et område på en server
Indikerer (som regel) hvilket land vi er kommet til. .no = Norge .se = Sverige .dk = Danmark .uk = Storbritannia .de = Tyskland

4 Noen andre domener. .com = commercial (næringsliv)
.edu = educational (godkjente utd.inst.) .gov = governmental (statsadmin.) .mil = military (militært) .net = net-related (Internetts egne organisasjoner) .org = organizational (organisasjon)

5

6 Evaluering av kilder på internett
Hvem? Bak all informasjon på veven er det noen som har brukt tid, krefter og penger på å legge denne informasjonen ut på nettet. Hvorfor? Den/de som står bak informasjonen har et “budskap” - noe de vil fortelle verden.

7 Huskeliste for kildekritikk
Troverdighet Objektivitet Nøyaktighet Egnethet Internett er åpent for alle som ønsker å skrive Man må lære seg å ”sile ut” irrelevant stoff Får man korrekt informasjon? Ærlighet? Hvem er målgruppen? Når er teksten skrevet? Aktualitet? Hvem er forfatter / avsender / ansvarlig? Primærkilde/sekundærkilde Gyldighet Funsjonalitet

8 Er informasjonen jeg har funnet så pålitelig at jeg vil satse:
Karriere Penger Anseelse Helse Lykke på at den er korrekt?

9 Kvasivitenskap. Mye informasjon gir seg ut for å være vitenskapelige, men holder ikke mål ved nærmere granskning. Hvis noe virker for godt til å være sant, er det som regel det. Mange nettsteder med tvilsomme patenter og folk som vil frelse verden.

10 Hvordan bli lurt? Bilder kan manipuleres med moderne hjelpemidler. Ikke stol på bilder fra nettet. Som fra denne aksjonen for å redde den sjeldne amerikanske fjellhvalrossen,

11 Eksempel på gode nettsteder
Organisasjonene har ofte egne domener: – Norsk diabetesforbund astronomi.no – Norsk astronomisk selskap Eller underdomener:

12 Bruk av riktig adresse Eksempler:
sender oss til den offisielle og det er den siste vi må avgrense til. sender oss til den offisielle adressen:

13 Søking Vanskelig å anbefale noen spesiell søkemotor da resultatene kan være forskjellige. 1 Bruk Google (verden) og få treff over hele verden eller avgrens til Norge. 2) Norsk søkemotor Kvasir, «Kvasir er en norsk søketjeneste som er tilpasset norske forhold» (Kilde:

14 Avgrense søk Boolske operatører
* (stjerne) Først eller sist i ord eller søkestreng. ” ” (anførselstegn) Søket blir en frase. + (pluss) Ord som må være med i treffet. - (minus) Ord som ikke skal være med i treffet.

15 Wikipedia Kjent. Stadig mer sentral, fordi så mange bruker den.
Søkemaskinene sender wikipediaartikler meget høyt opp på rangeringene. Om Wikipedia « Wikipedia er en encyklopedi på over 280 språk, som skrives av frivillige bidragsytere fra hele verden. Innholdet kan kopieres og brukes fritt.» (Kilde:

16 Pos./neg. med Wikipedia Positivt Negativt
Mangfold av stemmer og synsvinkler Man kan ikke stole på alt. Lurt å dobbeltsjekke i for eksempel Store Norske Leksikon, en bok eller nettside. Mangfold av språk: Finner du ikke noe om emnet på norsk, kan du lete i for eksempel den danske, svenske eller engelske versjonen. Eller kanskje i et av de andre språkene…… Ujevn kvalitet: Ingen fagperson er engasjert og/eller betalt for å sjekke kvaliteten på informasjonen.

17 ”Skjulte” nettsider: Bibliotekdatabaser Sider som krever innlogging
Intranett Oppslagsverk Leksikon og håndbøker Mange har interne søkemotorer. Som regel sikre kilder

18 Gode sider om nettvett:

19 Noen norske prosjekter om informasjonskompetanse:
VIKO-veien til informasjonskompetanse, fra Universitetsbiblioteket i Trondheim Informasjonskompetanse - Gode informasjonssøk til oppgaveskriving, fra Universitetsbiblioteket i Bergen Kildekritikk: fra Medietilsynet

20 Om fordypningsoppgaven

21 Plagiering Definisjon på plagiering at du utgir andre forfatteres arbeid som ditt eget. Plagiering regnes som fusk og er strengt forbudt. Plagiering/fusk medfører at du stryker på oppgaven din, og at du kan utestenges fra universitetet for en kortere eller lengre periode. Det er ikke er lov til å verken skrive av fra bøker, artikler etc. eller bruke “klipp og lim” fra elektroniske ressurser (e-bøker, elektroniske artikler, Internett etc.) uten at du oppgir hvor du har hentet informasjonen fra, dvs. refererer til kilden.

22

23 Referanseliste/ littarturliste
Flere måter å skive referanseliste på. De mest kjente er: Harvard-stilen Vancover-stilen APA-stilen Referanseliste skal alltid skrives på eget ark.

24 APA-stil i løpende tekst Bok:
«Hvis du refererer eller henviser til andre kilder, må du sette en sitering (referanse) inn i teksten og en bibliografi (referanseliste) bakerst som gir en oversikt over alle kilder du har brukt.» (Løwendal og Wenestøp, 2008, s. 105) Fortsetter med egen tekst………

25 Kildeliste. Bok: Løwendahl, Bente R. & Wenstøp, Fred (2008). Skriv gode oppgaver! Praktisk bruk av informasjon, effektiv skriving og samarbeid med bedrifter og andre organisasjoner. Oslo, Cappelen Akademisk forlag

26 Nasjonalbiblioteket:
Nettkilde Nasjonalbiblioteket: Alt om Henrik Ibsen Hentet: 12. oktober 2015

27 Eksempel på kildeliste:

28 Vevinformasjon - Elverum 16 oktober 2008


Laste ned ppt "Informasjon til fordypningsoppgaven"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google