Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NHOs kompetansebarometer 2017

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NHOs kompetansebarometer 2017"— Utskrift av presentasjonen:

1

2 NHOs kompetansebarometer 2017
Kristoffer Rørstad Espen Solberg Pål Børing Tone Cecilie Carlsten NHOs kompetansebarometer 2017 Hovedresultater fra kartleggingen av NHOs medlemsbedrifters kompetansebehov Lanseringsseminar. Kulturhuset, 28. august 2017

3 Kort om kompetansebarometeret
Årlig kartlegging av NHOs medlemsbedrifters kompetansebehov. Er gjennomført for fjerde gang Kartleggingen er gjennomført i mai i år. Ca bedrifter ble spurt og besvarte – svarprosent på 30,5 %. God fordeling på både landsforening, region og etter bedriftsstørrelse. Samtlige landsforeninger og regioner inngår. Representativt for NHOs medlemsmasse, ikke nødvendigvis norsk nærings- og arbeidsliv. En bedrift er ett svar uavhengig av bedriftens størrelse. Ikke alene egnet verktøy for dimensjonering av utdanning eller veileder for utdanningsvalg. Lansering av NHOs kompetansebarometer

4 Hovedresultater I hvilken grad bedriften har et udekket kompetansebehov og konsekvensene for dette Læring som foregår i bedriften Hvilke kompetanser har bedriftene behov for utdanningsnivå fagområder yrkesfag fagskoleretning ingeniørbehov Digitalisering og automatisering av prosesser og arbeidsoppgaver type digitalisering/automatisering motivasjon for å digitalisere/automatisere har digitalisering endret behovene for kompetanse Lansering av NHOs kompetansebarometer

5 Hvem er NHO-bedriftene?
Hvem er så NHO- bedriftene? Disse bedriftslogoene dekker et lite kneppe med bedrifter som er organisert i NHO og som inngår i datagrunnlaget til kompetansebarometet. NHO dekker mange forskjellige bransjer, som industri, byggebransje, energi, reiseliv, transport, teknologi. Det er også stor variasjon i bedriftsstørrelse. Blant bedriftene som inngår i barometert har halvparten av bedriftene færre enn 20 ansatte. Lansering av NHOs kompetansebarometer

6 NHOs landsforeninger etter antall bedrifter og årsverk de utgjør i kartleggingen
Størrelsen på de ulike landsforeningen som inngår i barometeret, varierer også betydelig. Byggenæringens landsforening er den størst og teller til sammen 1100 eller nesten 20 prosent av barometerbedriftene. Deretter følger Norsk Industri og NHO Reiseliv. Målt som antall årsverk bedriftene utgjør, er Norsk Industri den største, foran Byggenæringens landsforening, NHO Service og Norsk olje og gass. Disse forholdene må tas i betrakning når resultatene fortolkes. Imidlertid er resultatene vist etter landsforening og i noen tilfeller etter bedriftsstørrelse. Lansering av NHOs kompetansebarometer

7 I hvilken grad har bedriften et udekket kompetansebehov i 2017?
I år oppgir 7 % av bedriftene at de i stor grad har et udekket kompetansebehov, 52 prosent i noen grad, og til sammen altså 59 prosent. Nesten 6 av 10 bedrifter Lansering av NHOs kompetansebarometer

8 I hvilken grad har bedriften et udekket kompetansebehov i 2014-2017?
2014: 58 % 2015: 57 % 2016: 52 % 2017: 59% Ser vi hva bedriftene har besvart de siste fire årene, er det ganske stabilt, men unntak av i fjor. Andel bedrifter med udekket kompetansebehov har holdt seg stabilt. Men i noen grad har det vært en reduksjon de tre først årene, og så økt i 2017 med 7 prosentpoeng ift 2016. Når flere bedrifter melder om økt behov for kompetanse kan det ha sammenheng med at flere bransjer opplever vekst og lysere utsikter etter de første effektene av oljeprisfallet i Men det kan også reflektere at flere bedrifter er i en omstillingsfase, og at økt behov for kompetanse handler om et behov for fornyelse. For å tolke dette videre, må vi ned på landsforening. Lansering av NHOs kompetansebarometer

9 Bedrifter med udekket kompetansebehov etter landsforening 2014-2017
Mediebedriftene er de med høyest udekket behov, med nesten 80 % av bedriftene oppgir å ha et udekket kompetansebehov. Fulgt av Abelia og Sjømat Norge. Og i motsatt ende finner vi NHO Luftfart, og NHO Handel. Vi har lagt oss til merke at Norsk olje og gass har økt sitt udekkete kompetansebehov, og etterspør nå mer kompetanse enn i fjor. Dette kan ha sin sammenheng i at denne bransjen har kommet seg den fallende oljeprisen og har mer optimisme og ser økt behov for kompetanse. Lansering av NHOs kompetansebarometer

10 Bedrifter med udekket kompetansebehov etter NHO-regioner
Graden av udekket kompetansebehov er mer jevnt fordelt når dette vises etter regioner. Imidlertid ser vi at NHO Rogaland hadde likt mønster som Norsk olje og gass, og relaterer dette til nedbemanningen som denne bransjen har opplevd. Til en viss grad ser vi noe tilsvarende i Møre og Romsdal som også har mange bedrifter i oljereltert bransje. Lansering av NHOs kompetansebarometer

11 Konsekvenser av udekket kompetansebehov
59 prosent av bedriftene hadde et udekket kompetansebehov. 40% av disse har tapt kunder eller markedsandeler 37 % av disse har skrinlagt eller utsatt utvidelsen av virksomheten 20 % av bedriftene med udekket kompetansebehov har redusert virksomheten Lansering av NHOs kompetansebarometer

12 Konsekvenser av å ha udekket kompetansebehov etter landsforening (N=3282)
Konsekvenser av å ikke ha tilstrekkelig kompetanse, er viset etter landsforeninger her. Samtlige landsforeningner oppgir at det har fått konsekvenser for de. Blant de som har tapt kunder eller markedsandeler, er andelene høyest blant mediebedriftene og NHO service mens Abelia er den landsforeningen hvor flest oppgir å ha skrinlagt etter utsatt utvidelsen av virksomheten. Lansering av NHOs kompetansebarometer

13 Bedriftenes metode for å få tilstrekkelig kompetanse (N=3282)
Hvorfor skaffer så bedriftene seg tilstrekkelig kompetanse. Den foretrukne metode, er å heve kompetanse til dagens ansatte, og oppgis av flere enn 80 prosent av bedriftene. Dernest er det å ansatte nye personer fra det norske arbeidsmarkede som 70 prosent oppgir. Å leie inn ekspertise for en periode og sette ut tjenester til andre er mindre aktuelt. Og aller minst aktelt er det å ansatte nye personer fra utlandet. Lansering av NHOs kompetansebarometer

14 Bedrifter som i stor og noen grad vil ansette fra norsk arbeidsmarked og fra utlandet (N=3282)
Men ser nærmere på de som vil ansatte nye personer fra norsk og utenlandsk arbeidsmarket, så er det disse landsforeningen som det kommer nye arbeidsplasser. NHO Luftfart og Sjømat Norge er de to med høyest andel oppgir dette. Lansering av NHOs kompetansebarometer

15 Hvordan bedriftene vil heve kompetansen av eksisterende ansatte (N=3282)
Metoder for å heve kompetanse av eksisterende bedrifter er først og fremst å tilby kurs i bedriften eller tilby kurs og opplæring fra eksterne tilbydere. De mer krevende tiltakene som å gi ansatte fri for å ta en lengre utdanning, er det færre som ønsker å gjøre. Imidlertid oppgir flere enn halvparten at vil legge til rette for ansatte tar fag- eller svennebrev. Lansering av NHOs kompetansebarometer

16 Kompetanseheving i bedriften
Et nytt spørsmål i årets barometer var dette? Noen utsagt om kompetanseheving som foregår og hvor enig de var i disse utsagnene. Et stort flertall av bedriftene er enig i at bedriften legger til rette for ansattes kompetanseheving og at den foregår internt mellom erfarne og nyansatte. Videre oppgir nesten 70 prosent at de savne økonomiske støtteordninger for kompetanseheving og rundt 45 prosent savner godkjenningsordninger. Dette kan tolkes som signal bedriftene ønsker å sende til myndighetene. Lansering av NHOs kompetansebarometer

17 Bedriftenes kompetansebehov
Lansering av NHOs kompetansebarometer Bedriftenes kompetansebehov

18 Bedriftenes behov etter fagområder (N=5557)
Det er flest bedrifter som oppgir å ha et behov for håndverksfag. Flere enn 50 prosent oppgir det. Deretter sier rundt 45 prosent at de har behov for ingeniører og tekniske fag. Samfunnsvitenskapelig kompetanse etterspørres av rundt en tredjedel av bedriftene og matematisk/naturvitenskapelige fag av ca 15 prosent. De øvrige fagområdene etterspørres av mindre enn 10 prosent av bedriftene. Lansering av NHOs kompetansebarometer

19 Bedriftenes behov for håndverksfag, ingeniørfag og samfunnsfag, juridiske og økonomiske fag
Denne figuren viser hvilke landsforening som har behov for håndverksfag, ingiører og samfunnsfag. Håndverksfag er særlig Byggenæringens landforening, NBF, Norges bilbransjeforbund og Nelfo. Ingeniører har også mange LF behov, og etterspørres av Energi Norge, Nelfo og Norsk olje og gass Lansering av NHOs kompetansebarometer

20 Bedriftenes behov etter utdanningsnivå
Denne figuren viser andelen bedrifter som i stor og noen grad oppgir å ha behov for de følgende utdanningsnivåene. 60 prosent har behov for yrkesskolenivået Litt flere enn halvparten fagskolenivå Og bachelorgrader litt flere enn 40 prosent. Imidlertid varierer behovet etter de ulike utdanningsnivåene, når man ser på bedriftsstørrelse. Lansering av NHOs kompetansebarometer

21 Behov etter utdanningsnivå og bedriftsstørrelse
Jo større bedriftene er jo større behov for høy utdanning har de. Andelen bedrifter med behov, øker med bedriftsstørrelse, spesielt for doktorgrad, mastergrad og bachelorgrad, og til en viss grad fagskolenivået. Rundt 80 prosent av de største bedriftene har behov for bachelor og mastergrad og neste 20 prosent har behov for doktorgrad. Mens yrkesfagnivået har bedritene stort behov for uavhengig av bedriftsstørrelse. Lansering av NHOs kompetansebarometer

22 Landsforeningenes behov for kompetanse etter utdanningsnivå
Doktorgrad Mastergrad Bachelorgrad Fagskole-utdanning Yrkesfag Studie-forberedende Grunnskole Abelia 23 % 69 % 61 % 20 % 12 % 7 % 5 % BNL 1 % 25 % 34 % 62 % 77 % 18 % Energi Norge 70 % 83 % 57 % 6 % 2 % MBL 8 % 45 % 52 % 15 % 13 % 9 % NBF 16 % 79 % 21 % NHO Handel 0 % 35 % 63 % 27 % NHO Logistikk og Transport 37 % 44 % 50 % 32 % 29 % NHO Luftfart 36 % 56 % 24 % NHO Mat og Drikke 42 % 53 % 60 % 22 % NHO Reiseliv 41 % NHO Service 3 % 47 % 67 % 26 % NHO Sjøfart 33 % 17 % NHO Transport 71 % 38 % Nelfo 14 % 68 % 84 % 19 % Norsk Industri 11 % 51 % 65 % Norsk olje og gass 64 % 40 % Sjømat Norge 59 % 73 % Total Går vi ned og ser på landsforeningenes behov etter de samme utdanningsnivå, viser denne tabellen det. Eksempelvis ser vi at nesten ¼ av Abelia og Norsk olje og gass bedrifter har behov for doktorgrad. Mastergrad etterspørres av 70 prosent av bedriftene i Energi Norge og Norsk olje og gass. Fagskole er faktisk det utdanningsnivået som mange bedrifter jevnt over har stort behov for med unntak av mediebedriftene. Lansering av NHOs kompetansebarometer

23 Behov for yrkesfag etter type (N=3496)
Lansering av NHOs kompetansebarometer

24 Yrkesfagbehov etter landsforening
Hvilke landsforeninger har behov for ulik yrkesfag vise her: Lansering av NHOs kompetansebarometer

25 Bedriftenes behov for ingeniørtyper (N=2532)
Blant de 45 prosent av bedriftene som har behov for ingeniører, er dette rangeringen av hvilke ingeniørtyper de har behov for. Elektroingniører har neste 40 prosent behov for, så følger både bygg- og maskiningeniør tett på. Hvilke landsforeninger som har disse behovet følger de landsforeningen som i stor grad organiserer bedriftene. Byggingniører etterspørres av byggebransje, elektroingeniører av Nelfo og Energi Norge først og fremst, men av også Norsk industri og Norsk olje og gass. Lansering av NHOs kompetansebarometer

26 Behov for ingeniørtype etter landsforening
Lansering av NHOs kompetansebarometer

27 Digitalisering og automatisering
Lansering av NHOs kompetansebarometer Digitalisering og automatisering Nytt i årets barometer er spørsmål om digitalisering og automatisering. I hvilken grad dette er aktuelt, hvilke type, motivasjon for å gjøre det og hva dette får å si for kompetansebehov til bedriftne.

28 Digitalisering og automatisering
«En av tre norske jobber (ca ) kan bli digitalisert i løpet av 20 år» (SSB) «Halvparten av alle jobber kan bli borte om 20 år» (Svensk undersøkelse) «Butikkmedarbeidere, regnskapsførere og takstmenn er blant de utsatte yrkene» (Aftenposten) «Er du postmann eller bibliotekar, kan det være på tide å finne seg en ny jobb» (E24) I 2013 publiserte to forskere fra Universitetet i Oxford en studie hvilke yrker som sannsynligvis kunne forsvinne som følge av digitalisering. SSB har brukt resultatet fra denne og gjort tilsvarende på norske forhold. De har funnet at så mange som jobber kan bli digitalisert bort ila 20 år. En svensk undersøkelse, går noe lenger og har kommer fra til at halvparten av alle jobber kan bli borte om 20. Mediene er interessert i å vite hvilke jobber som er mest usatte og har for eksempel skrevet følgende: Lansering av NHOs kompetansebarometer

29 Har eller planlegger bedriften å ta i bruk noen form for digitalisering/automatisering de neste fem år? Som første større undersøkelse har vi nå spurt bedriftene om dette. 2/3 av bedriftene oppgir at dette er aktuelt. 1/3 sier at ed har implementert digitalising/automatiseing Litt færre planlegger, mens den siste tredjedeler sier at det ikke er aktuelt Lansering av NHOs kompetansebarometer

30 Digitalisering/automisering per landsforening
Hvilken landsforeninge som har gjennomført og som har planer, kan vi ser her, Flest bedrifter innen mediebransjen er de som har implementert en form for digitalisering, flere enn halvparten oppgir det. Deretter følger Energi Norges bedrifter og Nelfo og Abelia. Når det gjelder planlegging er det Luftfart, Transport og Service som oppgir flest bedrifer. Lansering av NHOs kompetansebarometer

31 Jo større bedriften er, dess mer aktuelt er digitalisering/automatisering
Det er også en sammenheng mellom bedriftstørrel og digitalisering. Dette er kanskje som forventet og det er flest store bedrifter som kan gjennomføre slike større omlegginger i sin bransje. Lansering av NHOs kompetansebarometer

32 Typer digitaliseringer/automatiseringer
Følgende typer digitaliseirng/automatisering av prosesser er det bedriftene har gjennomført eller planlegger å gjennomføre. Verktøy for informasjonsdeling er det flest som sier de har gjort eller skal gjøre, og kanskje det enklste formen Deretter kommer integrert datastyring og sensorteknologi, blant andre. Flere detaljer for hver landsforening kan finnes i rapporten. Lansering av NHOs kompetansebarometer

33 Motivasjon for å digitalisere/automatisere
Vi har også spurt bedriftene hva motivasjonen for å digitalisere har vært, og øverst på listen har vært det å forbedre kvalitet i varer og tjenester. Deretter det å møte en økt konkurranse i bransjen. Å frigjøre arbeidskraft og redusere arbeidskostnader, kommer så deretter. Hjemflytting av produksjoner, er klart færrest som oppgir, men så er det kanskje ikke mange som har produksjon ute heller. Imidlertid oppgav 14 prosent av norsk industri dette og hver femte av de største bedriftene innen Norsk industri at hjemflytting av produksjonen var aktuelt. Lansering av NHOs kompetansebarometer

34 Endret behov for kompetanse etter utdanningsnivå som følge av digitalisering
Så er jo spørsmål om digitalisering/autmatisering av prosesser vil føre til endret behov for kompetanse de neste fem år. Noe overraskende kanskje sier rundt 60 prosent, uavhengig av utdanningsnivåer at de vil ha samme behov for kompetanse. Samtidig sier også flere enn en tredjedel at de vil ha mindre behov for personer med bare grunnskoleutdaning og 30 prosent mindre behov for de som har videregående. I underkant av 30 sier også at de vil få større behov for personer med fagskoleutdanning og høyere utdanning Lansering av NHOs kompetansebarometer

35 Endret behov for kompetanse etter fagområder som følge av digitalisering
Selv om mange bedrifter oppgir at de vil ha samme behov for utdanning på disse fagområdene, er det tydelige også at mange vi få større behov for håndverksfag og ingeniører og tekniske fag. Oppsummert vil vi si utdanning og kompetanse vil bli enda viktigere når digitalsinegsbølgen kommer for fullt. Lansering av NHOs kompetansebarometer

36 Oppsummering Nesten 6 av 10 bedrifter har et udekket kompetansebehov (i stor eller noen grad). Dette er noen flere enn i fjor, men på nivå med årene før. Oljebransjen og vestlandsregionen har mindre udekket kompetansebehov nå og ser ut til å ha bedre tider. Fremdeles størst etterspørsel etter kompetanse på yrkes- og fagskolenivå. Håndverkere, ingeniører og teknisk kompetanse er mest etterspurt. Men de største bedriftene har i tillegg også behov for personer med høyere utdannelse: bachelor, master og doktorgrad. Digitalisering er aktuelt for 2/3 av bedriftene og viktigste årsak er å forbedre kvaliteten i varer og tjenester. Flesteparten av bedriftene mener at de vil ha uendrede behov for kompetanse som følge av digitalisering, men flere vil også ha behov for ingeniører og tekniske fag og en tredjedel vil ha mindre behov for personer med lavere generell utdanning. Lansering av NHOs kompetansebarometer

37


Laste ned ppt "NHOs kompetansebarometer 2017"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google