Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Vurdering i videregående opplæring

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Vurdering i videregående opplæring"— Utskrift av presentasjonen:

1 Vurdering i videregående opplæring

2 Ulike typer vurdering Underveisvurdering – egenvurdering
Sluttvurdering

3 Undervegsvurdering Eigenvurdering
«Undervegsvurdering i fag brukast som ein reiskap i læreprosessen, som grunnlag for tilpassa opplæring og bidra til at eleven aukar kompetansen sin i fag. Undervegsvurderinga i fag, i orden og åtferd skal givast fortløpande og systematisk og vere både munnleg og skriftleg». (Jmf. forskrift til opplæringslova §3-11). Merknader: Halvårsvurdering (terminkarakter) er ei skriftlig undervegsvurdering. Omgrepet «Vurdering for læring» står sentralt. «Eigenvurdering er ein del av undervegsvurderinga, og formålet med eigenvurderinga er at eleven reflekterer over og blir bevisst på eiga læring. Eleven skal delta aktivt i vurderinga av eige arbeid, eigen kompetanse og eiga fagleg utvikling». (Jmf. forskrift til opplæringslova §3-12).

4 Sluttvurdering «Sluttvurderinga skal gi informasjon om kompetansen til eleven ved avslutninga av opplæring i fag». «Sluttvurdering i vidaregåande opplæring er standpunktkarakterar og eksamenskarakterar». «Sluttvurdering er enkeltvedtak og kan påklagast» Jmf. opplæringslova §3-17.

5 Karaktersystemet. Eleven må ha karakteren 2 eller bedre i alle fag for å få et vitnemål (fullført og bestått opplæring). Unntak: Dersom eleven har 1 i standpunktkarakter, men 2 til eksamen er faget bestått. Dersom eleven ikke får vitnemål får vedkommende et kompetansebevis. I orden og atferd er karaktergradene G – NG – LG Et vitnemål fra Studiespesialisering eller Idrettsfag vil etter 3 år normalt inneholde mellom 24 og 28 karakterer. Alle standpunktkarakterer og eksamenskarakterer kommer på vitnemålet. Det er gjennomsnittet av alle karakterene på vitnemålet som teller ved inntak til høyere utdanning.

6 Vg1 - avsluttende fag med eksamensform
Ca. 20% av elevene trekkes ut til eksamen. Engelsk S eller M Naturfag MP Samfunnsfag M Kun studiespesialisering Geografi M Kun studiespesialisering Matematikk 1P S eller M Matematikk 1T S eller M Tekn. og forskningslære 1 MP Kun forskerlinja Breddeidrett 1 MP Toppidrett 1 MP

7 Vg2 – avsluttende fag med eksamensform
Alle elever kommer opp til en eksamen (skriftlig, muntlig eller muntlig/praktisk). Matematikk 2P S eller M Spansk nivå 1 S eller M Spansk nivå 2 S eller M Tysk nivå 1 S eller M Tysk nivå 2 S eller M Geografi M Kun idrettsfag Samfunnsfag M Kun idrettsfag Treningslære 1 S Kun idrettsfag Aktivitetslære 2 MP Kun idrettsfag Breddeidrett 2 MP Toppidrett 2 MP

8 Vg2 – fortsettelse…… Matematikk R1 S eller M
Fysikk MP Kun studiespesialisering Biologi MP Kun studiespesialisering Kjemi MP Kun studiespesialisering Internasjonal engelsk S eller M Kun studiespesialisering Sosiologi og sosialant. M Kun studiespesialisering Entreprenørskap og bed. 1 M Kun studiespesialisering Markedsføring og ledelse 1 M Kun studiespesialisering Psykologi 1 M Kun studiespesialisering

9 Eksamensuttrekk vg3 Studiespesialisering: I tillegg til obligatorisk skriftlig eksamen i norsk hovedmål skal elevene trekkes ut til 2 skriftlige eksamener og 1 muntlig eller muntlig/praktisk eksamen. Totalt 4 eksamener. Idrettsfag: I tillegg til obligatorisk skriftlig eksamen i norsk hovedmål skal elevene trekkes ut til eksamen i 3 fag, skriftlig, muntlig eller muntlig-praktisk. Minst et trekkfag skal være innen programområde for idrettsfag. Totalt 4 eksamener.

10 Vg3 – avsluttende fag med eksamensform.
Norsk hovedmål S Alle, obligatorisk Norsk sidemål S Norsk muntlig M Historie M Religion M Spansk S eller M Tysk S eller M Matematikk R2 S eller M Kun studiespesialisering Fysikk S eller MP Kun studiespesialisering Kjemi S eller MP Kun studiespesialisering Biologi S eller MP Kun studiespesialisering Teknologi og forskningslære 2 S eller MP Kun forskerlinja Kroppsøving Ikke eksamen Kun studiespesialisering

11 Vg3 – fortsettelse……. Samfunnsfaglig engelsk S eller M Kun studiespesialisering Økonomi og ledelse S eller MP Kun studiespesialisering Politikk og menneskerettigheter S eller M Kun studiespesialisering Entreprenørskap og bedriftsutv. 2 S eller MP Kun studiespesialisering Psykologi S eller M Kun studiespesialisering Breddeidrett MP Toppidrett MP Aktivitetslære MP Kun idrettsfag Treningslære S Kun idrettsfag Idrett og samfunn M Kun idrettsfag Treningsledelse MP Kun idrettsfag


Laste ned ppt "Vurdering i videregående opplæring"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google