Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Inspirasjon, Engasjement og Motivasjon

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Inspirasjon, Engasjement og Motivasjon"— Utskrift av presentasjonen:

1 Inspirasjon, Engasjement og Motivasjon
Inspirasjon, Engasjement og Motivasjon! Engasjerte foreldre skaper trygge barn.

2 Foreldrenes betydning for barnas læringsutbytte og situasjon i skolen
Dagens forskning dokumenterer entydig at foreldreinvolvering og et godt samarbeid mellom hjem og skole, har positiv betydning for barn og unges læring og utvikling. Det fører til bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre atferdsproblemer, mindre fravær, gode relasjoner til medelever og lærere, bedre arbeidsvaner, en mer positiv holdning til skolen, bedre leksevaner og arbeidsinnsats og høyere ambisjoner med hensyn til utdanning. Epstein et al., 2002; Epstein, 2005; Fan & Chen, 2001; Hattie, 2009, Nordahl, 2003, Semke & Sheridan, 2010

3 Varme hjerter og våkne blikk

4 Samarbeid mellom skole og hjem

5 Hvorfor skal vi samarbeide
Felles mål Forskning Trivsel og trygghet Kunnskap om hverandre Nettverk ”Vi deler oppgaven” Forebygging

6 4 faktorer som kjennetegner et godt læringsmiljø:
Klasseledelse Elevrelasjoner Hjem-skole-samarbeid Organisasjon og ledelse

7 Læreplanverket for Kunnskapsløftet, generell del)
“Dersom skolene skal fungere godt, forutsettes ikke bare at elevene kjenner hverandre, men at også foreldrene kjenner både hverandre og hverandres barn.” Vennegrupper Sosiale arrangementer Bygge relasjoner Vær åpne!

8 Din tro på egen rolle og mulighet til å påvirke er viktig for barnet ditt!

9 Dialog – omsorg - inkludering
Hva kjennetegner dialogen? Utvekslende samtale hvor partene i en vekselvirkning lytter aktivt og åpent formidler sitt budskap, viktig grunnlag for å oppnå det gode samarbeidet. Ha en god dialog med bhg og skole. Ha en god dialog med barnet – Alle skal føle at de blir sett og hørt som den de er! Både fra foreldre, lærere og venner! Foreldre kjenner sine barn best og denne kunnskapen må bhg og skole bli kjent med

10 Begrunnelser for foreldremedvirkning
Foreldre har hovedansvaret for oppdragelsen av egne barn, og samfunnet kan ikke ta over dette ansvaret. Samtidig arbeider både hjem og skole for samme mål Samarbeid kan avklare ulikheter og uenighet Alle foreldre kjenner sine barn godt, og lærerne trenger denne kunnskapen om barnet i opplæringen! Viktig med lav terskel for å ta kontakt med læreren Foreldrene er av stor betydning for hvordan elevene har det og gjør det i skolen

11 FUGs utfordring: Den typiske foreldrerepresentanten i norsk skole: ”Valgt mot sin vilje til et verv hun ikke fikk vite noe om”

12 Tradisjonelle oppgaver?

13 - og viktige oppgaver Trygghet og trivsel er viktig
Nettverk i klassen og til FAU Læringsmiljø Foreldremøter Konferansetimer Samarbeid med lærer Lav terskel for kontakt Avklaring av forventninger

14 Foreldrekontakter Fikk et godt møte med skolen Har selv gode minner…..
De vet at de gjør en forskjell De er motiverte De begeistrer De er stolte over vervet

15 Oppgaver kan være: Bidra til et godt læringsmiljø
Holde foreldremøter i samarbeid med lærer Bindeledd mellom FAU og foreldregruppen Ha en ”ressurs-bank” Innemiljø, utemiljø, nettverk, turer, arrangementer….

16 Klassekontakt - eksempler
Planlegg store arrangement sammen Foreldretreff utenfor skolen Samordne barnevakt/skyss Få elever til å holde kurs i nettmobbing Ha jevnlige møter med kontaktlærer Bli enig om praktiske lekser Be om innspill til foreldremøter i forkant Innlede foreldremøter med konkrete oppgaver og mingling Diskuter i mindre grupper på foreldremøtet

17 FAU – forventninger………?

18 FAU Hva vil vi på vår skole?
Hvilke forventninger har vi til hverandre? Talerør for alle Kursing Motivasjon Engasjement Positiv innstilling! Tillit staves likt begge veier!

19 FAU skal Sikre reell medvirkning fra foreldrene
Fremme foreldrenes fellesinteresser Medvirke til at foreldre deltar aktivt i arbeidet med et godt skolemiljø Være en positiv støttespiller for skolen – snakke positivt om skole og utdanning. FAU skal FAU er høringsorgan for skolen og kommunen i saker som gjelder skolen.

20 FAU skal Bidra til et godt samarbeid mellom hjem og skole
Legge til rette for positiv utvikling hos elevene Skape kontakt mellom skolen og nærmiljøet Drøft hvordan FAU kan gjøre dette i praksis. Det er bedre å jobbe godt med noen få saker enn dårlig med mange. Hvor mye tid, ressurser og kapasitet har vi? Hvordan kan FAU bruke andre ressurser i nærmiljøet?

21 FAU skal Samarbeide med andre FAUer
Sørge for at foreldre får kunnskap om hva de kan bidra med i barns læring Ha en tett dialog med klassekontaktene Samarbeid med andre FAUer er viktig. Ta kontakt med de andre FAU-lederne i nærmiljøet/bydelen eller på skoler som er lik din/som dere har noe til felles med. Eks. fådelte skoler, store skoler, farlig skolevei, rehabilitering…

22 FAU Saker som dreier seg om enkelttilfeller er som oftest lite egnet for FAU diskusjon Viktig at hvert trinn snakker sammen Temakvelder med eksterne foredragsholdere Leksehjelp som et samarbeid kan diskuteres FAUs aktiviteter må formidles på foreldremøter – fast ”post” Resultater av undersøkelser – godt grunnlag for diskusjon ”hva kan vi gjøre for å bli bedre” – ”hvordan trekke i samme retning” Avklar forventninger til hverandre!

23 Råd til FAU-representanter
Lag gode vedtekter (se forslag på fug.no) Tenk på alle foreldre-/elevgrupper (informasjon, dialog og medvirkning) Ha fredelig og saklig kommunikasjon Sørg for ryddig møtestruktur Gjør møtereferatene tilgjengelig for alle foreldre Be skolen om plass til FAU på hjemmesiden/læringsplattformen Prøv å løse konflikter på lavest mulig nivå Sørg for et reelt valg av deres etterfølgere Søk info og råd hos FUG Gjør valg på våren

24 Er du engasjert, gjør barnet ditt det bedre på skolen.

25 Foreldre er forbilder!

26 Fra barnetrinn til ungdomstrinn!
Hva skjer? Tett nettverk på barnetrinnet Ungdomstrinnet………….. Valgfag, nye lærere, nye medelever…… Overgang til vgs – foreldrene er viktige for barnas valg Forskning viser at foreldreengasjementet blir mindre jo lenger opp man kommer i skolen Vi foreldre er kanskje enda viktigere på ungdomstrinnet FAU bør har et ansvar for å forberede overgangen; sammen med skolen!

27 - Ikke sant?

28 Vurdering Alle trenger anerkjennelse! Alle er gode i noe!
Dagens skole er opptatt av resultater. Prosessen på skolen er like viktig. For at vi skal kunne være en støttespiller for skolen i våre barns læring må vi vite hva elevene vurderes i Vi må kjenne til mål i fagplaner, vi må kjenne til hvilke kriterier det vurderes etter og dette må formidles enkelt! Vi husker alle den ene læreren.

29

30 Ung data undersøkelsen Psykisk helse starter i barnehagen..
Ungdommene er blitt høfligere Ungdommene trives på skolen Ungdommene er fornøyde med lærerne sine Ungdommen er fornøyde med foreldrene sine (svært faktisk) De drikker mindre Men, de sliter mer psykisk, det er et prestasjonspress og et karakterjag!

31

32 FAU kan også ha rutiner for:
”Nye” lærere Spre informasjon om elevene, klassen og klassemiljøet Lærerne trenger også tilbakemeldinger – og anerkjennelse!

33 Foreldremøter

34

35 Forutsetninger for et godt hjem-skole-samarbeid
Foreldrene kjenner, har tillitt til og respekt for hverandre Foreldre og lærere kjenner, har tillit til og respekt for hverandre. Foreldre og lærere oppfatter hverandre som likeverdige parter “Dersom skolene skal fungere godt, forutsettes ikke bare at elevene kjenner hverandre, men at også foreldrene kjenner både hverandre og hverandres barn.” (Læreplanverket for Kunnskapsløftet, generell del)

36 Oppsummering Hva kan gjøres for at foreldre engasjementet styrkes på vår skole i vår klasse? Hvordan kan FAU få innspill fra øvrige foreldre/elever Er vi gode på å stjele og dele? Hvordan få tillitsverv i skolen til å bli attraktivt? Det ”første møtet” kan være avgjørende. Hvordan møtes foreldrene på vår skole Standard for hjem-skole-samarbeid

37 Vi er foreldre…. KK FAU SU SMU KD Udir DS VFS

38 Kulturelt innslag!

39 Takk for meg.

40 Refleksjon Hvordan kan vi få alle engasjerte?
Hvordan kan vi få alle til å komme på foreldremøtene? Hva kan gjøres for at foreldremøtene fenger? Hvordan kan vi skape interesse og engasjement for tillitsverv i skolen? Hvorfor blir det pinlig taust når valgene skjer? Hvilke forventninger har vi til hverandre – skole og hjem? Nevn 2-3 eksempler på et godt samarbeid Nevn 2-3 problemstillinger som kan hindre et godt samarbeid


Laste ned ppt "Inspirasjon, Engasjement og Motivasjon"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google