Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kvalitetutviklingsarbeid ved bokollektivene Østli/Vestli fra oktober 2014 Implementering av Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kvalitetutviklingsarbeid ved bokollektivene Østli/Vestli fra oktober 2014 Implementering av Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kvalitetutviklingsarbeid ved bokollektivene Østli/Vestli fra oktober 2014
Implementering av Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens, TID (en modifisert versjon) v/Vigdis Aaltvedt, Sykepleier MSc, Demensteam, Skien kommune

2 Modellen er utviklet ved sykehjemmet Tjærahågen Bofellesskap i Rana kommune.
Pilotstudie gjennomført av Lichtwarck, Tverå og Røen i samarbeid med Alderspsykiatrisk Forskningssenter, Sykehuset Innlandet HF som viste signifikant bedring av agitasjon hos pas, og signifikant reduksjon i belastning hos personalet (Lichtwarck, B., Tverå, A-M. og Røen, I (2012)

3 Klyvetunet; rammer og innhold
Kommunale utleieboliger (hjemmetjenesten) BOKO Østli/Vestli (5 leil. X 2) 2 x dagavd. for eldre, 1 x dagavd. for yngre, kveldstilbud x 1/uke Demensteamet ( 2 x 100%) Hovedsete for utprøving av velferdsteknologi (BOKO) optisk sensor for «ut av seng» og fall anonymisert digitalt tilsyn responspilot for mobil trygghetsalarm og lokaliseringstjeneste for personer med demens samhandlingsplattform

4 Klyvetunet, forts. Skal være en ressurs på demens for hjemmebaserte tjenester ABC’en Annet kvalitetutviklingsarbeid, inkl. TID-modellen Kompetanse på Klyvetunet: aktivitører, faglærte, sykepleier (stilling utlyst), sykepleier m videreutd./siv.ingeniør, sykepleiere m/masterutd., sivilingeniør Lærlinger, frivillighet, arbeidstrening, språktrening m.m.

5 Bakgrunn for prosjektet
Flere henvendelser til Demensteamet med ønske om å kunne bistå «Feilplasseringer»? Ingen metodikk for å møte utfordrende atferd Hadde ikke spl. på BOKO v/begynnelsen av prosjektet, pas med moderat/langkommen demens m/somatikk som gjorde bilde mer komplisert. Dame med kjent problematikk som gikk på uro og gjentagelser, pakke og reise hjem Leilighetene bygd i «en annen tid», med verandadør ut fra hver leil. Mangel på metodikk og systematikk: Initiativ ble «hengende i lufta», tilfeldig hvem som tok ansvar osv., ble ikke noe evaluering av om tiltak funk’et m.m.

6 Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens (TID)
Hensikt: Å sikre at brukere på Østli/Vestli bokollektiv med utfordrende atferd, som ikke på en enkel måte kan møtes med tiltak i enheten, får utredning og behandling av sine symptomer. Hensikten er videre å skreddersy tiltak overfor bruker. Bygger på filosofien om personsentrert omsorg og kognitiv tilnærming Også nå nevnt i den nye faglige retningslinja

7 Kort om teorigrunnlaget, deretter om praktisk gjennomføring av modellen; kartleggingsfasen, veiledning og evaluering

8 Hva gjorde vi? Prosjektbeskrivelse Prosedyre Presentasjon

9 Internundervisning: Hvorfor kvalitetutviklingsarbeid?
Helse- og omsorgstjenesteloven; om forsvarlighet, kvalitet, tilrettelegging av undervisning og kompetanseheving Helsepersonelloven; om forventede kvalifikasjoner Pasient- og brukerrettighetsloven; om pasientens rett til behandling Kvalitetsforskriften

10 TID-modell, forts. Tre faser: Kartleggingsfase Veiledningsmøte(r)
Evalueringsfase

11 Motivasjon for kvalitetutviklingsarbeidet
Oppmerksomhet rettet mot temaet/kunnskap Motivasjon for endring Holdninger til ny praksis Kompetanse til å kunne innføre modellen Praktiske og organisatoriske hindringer

12 Resultater Gjennomført to (av to) plenumssamlinger
Gjennomført fem (av seks veiledningsmøter) Des.-14 Informasjonsmøte/plenumssamling; «rubb og stubb» tilstede, inkl. vikarer Sep.-15: plenumssamling etter «halvgått» løp; motivasjon, minne om modellen osv.

13 Kvantitative resultater
Evaluering prosess: Er prosess ikke fulgt, fulgt delvis eller helt (0, 0,5, 1) NPI-score Hyppighet x Intensitet før/etter Belastning ansatte Før/etter Bruker 1 1 14/9  uendret Bruker 2 0,5 Bruker 3 Bruker 4   19/ 22/10 9/ 10/7 Bruker 5 Bruker 6 feb,.-15, bruker 1: Fastlege ktk pr. tlf. Mai – 15, bruker 2: Kjent problematikk derfor ikke involvert FL – overført til sykehjem Des. – 15, bruker 3: Tema: Nok stimuli? Regresjon? Modellen ble ikke fulgt til punkt og prikke Juni – 16, bruker 4: Kun tre pleiere i veiledningsmøte – for få til å få en konsensusbasert avgjørelse om tiltak og hvordan følge opp Aug. – 16, bruker 4: Nytt møte vedr. samme bruker, 6 pleiere/sykepl

14 Kvalitative resultater
Synergieffekter; bruk av døgnreg.- og NPI-skjema også utenom TID Trygghet for personalet å vite at det finnes et redskap å ta i bruk Har gitt økt fokus på systematikk og metodikk Har gitt økt fokus på mulige årsaker bak utfordrende atferd, jobber mer forebyggende NB! Livshistorieskjema Jobber mer forebyggende; ved å sette fokus på en prosess, så gjør det noe med prosessen

15 Svakheter ved modellen
Vanskelig å måle apati vha døgnreg.skjema, andre metoder mer egnet. evalueringsfasen

16 Tips En godt beskrevet prosjektplan er hjelpsomt. NB! Ta også høyde for svakhetene ved prosjektet Identifiser eventuell konkurranse med andre prosjekter God ledelsesforankring Litt «lave skuldre» (men ikke så lave at prosjektet «sklir ut»).

17 Videre? Metoden ligger der, klar til bruk
Krever liten innsats for andre for å overta Få henvendelser vedr. utfordrende atferd = lite utfordrende atferd eller ikke nok oppmerksomhet rundt det? Bruke metoden for å tilrettelegge for miljøbehandlingstiltak (ref. personsentrert omsorg) uten forutgående problematikk med utfordrende atferd?

18 Se lenke til Aldring og Helse for mer informasjon om modellen og manual.

19 Takk for oppmerksomheten


Laste ned ppt "Kvalitetutviklingsarbeid ved bokollektivene Østli/Vestli fra oktober 2014 Implementering av Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google