Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Inntak , fortrinn og individuell behandling

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Inntak , fortrinn og individuell behandling"— Utskrift av presentasjonen:

1 Inntak 2017-2018, fortrinn og individuell behandling
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen

2 Generell informasjon om saksbehandling – lov og forskrift
Utgangspunkt: alle elever skal konkurrere seg inn i videregående skole med bakgrunn i oppnådde karakterer. Unntak: noen har rett til fortrinn eller individuell behandling med hjemmel i Forskrift til opplæringsloven kap 6. - nødvendig dokumentasjon må følge med søknaden Likebehandling er et viktig prinsipp - Presisering i lovverket: søkerne skal ikke usaklig forskjellsbehandles Når en søker gis fortrinn framfor andre på sitt 1. ønske, blir det en plass mindre å konkurrere om for øvrige søkere.

3 Fortrinnsrett § 6-15 – særskilt utdanningsprogram Vg1
- søkere som bare kan fullføre videregående opplæring ved å komme inn på et bestemt utdanningsprogram - PPT må begrunne i sakkyndig vurdering til søknadsfristen 1. februar - søkeren må ha fagbrev eller studiekompetanse som mål for opplæringen - melding til utdanningsavdelingen med frist 1. oktober – infobrev til kommunene i august / september Utfordringer: - forveksles med § 6-25 - søkere til Vg2 som har krysset av for § 6-15 behandles ikke § 6-17/30 – sterkt nedsatt funksjonsevne - multifunksjonshemmede, synshemmede og hørselhemmede søkere med behov for bygningsmessige endringer eller store bemanningsutfordringer - utdanningsavdelingen behandler meldingene og plasserer søkere på skolen i løpet av høsten - må søke i Vigo innen fristen 1. februar

4 Fortrinn forts § 6-18/31 – rett til opplæring i og på tegnspråk
- søkere til knutepunktskole eller ordinær videregående skole med tolk § 6-19/32 - utvidet tid - programområde over to år i vedtak om spesialundervisning - utvidet rett til 4. eller 5. år for elever med spesialundervisning - Opplæringsloven § 3-1, femte ledd - må søke utvidet rett når de har brukt 3 år Utfordringer: - Sakkyndig vurdering kommer etter søknadsfristen - Viktig å være tidlig ute med bestemmelse om søknad 4. eller 5. år

5 Individuell behandling - spesialundervisning
§ 6-22 / § 6-35 søkere med behov for spesialundervisning og som mangler vurdering med karakter i mer enn halvparten av fagene skolene har god forståelse av hvem målgruppa er - nødvendig dokumentasjon må legges ved ( se informasjonsskriv ) Viktig: Endelig sakkyndig vurdering for videregående opplæring skal utarbeides etter at søkeren har fått skoleplass

6 Individuell behandling – andre tungtveiende grunner
§ 6-25 / § 6-38 Søkere som skal behandles individuelt i inntaket av andre tungtveiende grunner søkere som må bo et bestemt sted ( oppfølging av barnevern, under behandling ) dokumentasjon fra lege, barnevern, BUP, psykolog, andre PPT er ikke sakkyndig instans for inntak, kan bidra med tilleggsdokumentasjon til skolens opplæringstilbud syke elever – vedtak om 2-årig løp – legg ved dokumentasjon ( plan og legeerklæring ) Inntak: Tilbud på 2. eller 3. ønske og kan konkurrere seg inn på 1.ønske når karaktergrunnlaget tilsier det. Informasjon til videregående skole: Informasjonen beregnet til inntak, sendes ikke til skolen (taushetsbelagt informasjon, samtykke kreves, mye er ikke relevant for opplæringen)

7 Lærekandidater Søker læreplass i Vigo – avkryssing lærekandidat
Mål for opplæringa: grunnkompetanse - de fleste har hatt spesialundervisning i skolen 2 år i skole og 2 år i bedrift Individuelle plan for den enkelte – utvalgte mål fra læreplan for VG3 i faget Kompetanseprøve tilpasset den enkeltes opplæring – kompetansebevis Tilskudd til bedriften tilsvarende lærlinger Utfordringer: Formidle til bedrift Bidra til verdiskaping i bedrift - lønn Avtale med bedrift ved søketidspunktet

8 Minoritetsspråklige søkere
Forutsetninger for å ha rett til videregående opplæring: gyldig oppholdstillatelse godkjent grunnskoleopplæring fra heimlandet (minimum 9 år) utskrevet fra norsk grunnskole ingen krav til bestått eller språkferdigheter

9 Innføringstilbud Innføringstilbud 2017 – 2018 vil være søkbart
Målgruppe: Søkere med kort botid i Norge (nyankomne) - Dokumentasjon av gjennomført grunnskole i utlandet, eller realkompetansevurdering må sendes til inntakskontoret løpet av januar (må registreres før de kan søke) Store vansker med norsk språk som er til hinder for å følge ordinær opplæring Vedtak om særskilt språkopplæring vil gi oversikt over tilbudet til den enkelte elev

10 Valgbare paragrafer for minoritetsspråklige
§ 6-23 Søkere som har rett til særskilt språkopplæring etter opplæringsloven § 2-8, og som mangler vurdering med karakter i mer enn halvparten av fagene § 6-8b Har vedtak om særskilt språkopplæring (§§ 2-8 eller 3-12 ), kjente søkere § 6-8c Nylig kommet – ukjente søkere Søkere som ikke har behov for spesiell tilpassing skal søke 1. mars

11 Inntak Mål: 1. inntak ca. slutten av mars 2017
Viktig forutsetning for å nå dette målet er at nødvendig dokumentasjon sendes innen søknadsfristen. Informasjon om 1. februar-søkere blir lagt på NFK sin hjemmeside under tjeneste – utdanning + sendes ut i papirformat Bistå elev/ foresatte med å ha passord til Vigo klart Ta kontakt med oss dersom det er uklart hvordan elevene skal søke


Laste ned ppt "Inntak , fortrinn og individuell behandling"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google