Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Pasientreiser Status og tiltak for å bedre kvaliteten på reiser med rekvisisjon Regionalt brukerutvalg 12. desember 2016.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Pasientreiser Status og tiltak for å bedre kvaliteten på reiser med rekvisisjon Regionalt brukerutvalg 12. desember 2016."— Utskrift av presentasjonen:

1 Pasientreiser Status og tiltak for å bedre kvaliteten på reiser med rekvisisjon Regionalt brukerutvalg 12. desember 2016

2

3 17 pasientreisekontor deltok i undersøkelsen Svarprosenten på telefon var ca. 50 %
Antall respondenter per region (N=1978) Kommentarer: Antall respondenter 2015 Helse Midt-Norge: 187 Møre og Romsdal: 52 Nord-Trøndelag: 48 St. Olavs hospital: 87 Deltakende pasientreisekontorer (N=1978) Kommentarer Gjennomsnittsalderen til de som deltok i undersøkelsen var 73 år i 2016, 67 år i 2015 og 60 år i 2014 66 % av respondentene var kvinner, 34 % menn

4 Opplever du at du får nødvendig informasjon:
(HMN=317) Vurdering på skala fra 1 til 5, 1 = i svært liten grad og 5 = i svært stor grad

5 Hvordan ønsker du at du kan bestille din rekvirerte reise?
Kommentar: 2015: Ønsker du å bestille via en selvbetjeningsløsning på internett? Nasjonalt: 12 % Helse Midt-Norge: 7 % (HMN=317)

6 Hvordan opplever du servicen på 05515?
Kommentarer 2015: Nasjonalt: 4,2 2015: Helse Midt-Norge: 4,2 (N=873) (N=143) (N=49) (N=45) Vurdering på skala fra 1 til 5, 1 = dårlig og 5 = svært god

7 Du oppga at du har reist med HELSEekspress/helsebuss
Du oppga at du har reist med HELSEekspress/helsebuss. Hvordan opplevde du reisen? Kommentarer 2015: Nasjonalt 4, Helse Midt-Norge 4,1 (N=231) (N=14) (N=2) (N=1) (N=11) Vurdering på skala fra 1 til 5, 1 = dårlig og 5 = svært god

8 Du oppga at du har reist med drosje/maxitaxi/turbil/helsebil
Du oppga at du har reist med drosje/maxitaxi/turbil/helsebil. Fikk du SMS-bekreftelse fra pasientreiser om at det var bestilt transport til deg? Nasjonalt 1884 Helse Midt-Norge 305 Møre og Romsdal 118 Nord-Trøndelag 94 St. Olavs Hospital 93

9 Dersom det hadde vært mulig, ønsker du å få bekreftelse på SMS når pasientreiser har bestilt transport til deg? Nasjonalt 733 Helse Midt-Norge 57 Møre og Romsdal 15 Nord-Trøndelag 16 St. Olavs Hospital 26

10 Har du opplevd at transportøren ikke har levert deg i tide til din behandling?
Andel som har opplevd å ikke bli levert i tide 2015: Nasjonalt: 24 % 2015: Helse Midt-Norge: 29 % (HMN=317)

11 Du oppga at du har reist med drosje Hvordan opplevde du reisen?
2015: Nasjonalt: 4,2 2015: Helse Midt-Norge: 4,4 (N=1834) (N=280) (N=113) (N=74) (N=93) Vurdering på skala fra 1 til 5, 1 = dårlig og 5 = svært god

12 Hvordan opplever du servicen fra drosjesjåførene?
Kommentar: 2015: Nasjonalt: 4,2 2015: Helse Midt-Norge: 4,1 (N=1834) (N=280) (N=113) (N=74) (N=93) Vurdering på skala fra 1 til 5, 1 = dårlig og 5 = svært god

13 Du oppga at du har reist med maxitaxi/turbil/helsebil Hvordan opplevde du reisen?
Kommentar: 2015: Nasjonalt: 3,9 2015: Helse Midt-Norge: 3,3 (N=300) (N=119) (N=51) (N=47) (N=21) Vurdering på skala fra 1 til 5, 1 = dårlig og 5 = svært god

14 Hvor ofte reiser du sammen med andre pasienter? (Samkjøring)
Kommentar: 2015: Nasjonalt: Aldri: 24 % 2015: Helse Midt-Norge: Aldri: 17 % 2015: Nasjonalt: Av og til: 28 % 2015: Helse Midt-Norge: Av og til: 31 % 2015: Nasjonalt: Ofte: 16 % 2015: Helse Midt-Norge: Ofte: 23 % 2015: Nasjonalt: Alltid: 3 % 2015: Helse Midt-Norge: Alltid: 4 % (HMN=305)

15 Hvordan opplever du å kjøre sammen med andre pasienter til eller fra behandling?
Kommentar: 2014: Nasjonalt: 3, : 3,7 2014: Helse Midt-Norge: 3,8– 2015: 3,4 (N=1493) (N=253) (N=100) (N=75) (N=78) Vurdering på skala fra 1 til 5, 1 = dårlig og 5 = svært bra

16 Overordnede tilbakemeldinger

17 Hvor fornøyd er du med dagens pasientreisetilbud?
Kommentar: 2014: Nasjonalt: 4,1 – 2015: 4,3 2014: Helse Midt-Norge: 4,2 – 2015: 4,1 (N=1667) (N=317) (N=122) (N=99) (N=96) Vurdering på skala fra 1 til 5, 1 = dårlig og 5 = svært godt

18 Du svarte ja på spørsmålet om drosje, på en skala fra 1-5 ber vi deg rangere hvordan du opplevde: Tilgjengelighet inn/ut av bil? (HMN=286)

19 Du svarte ja på spørsmålet om drosje, på en skala fra 1-5 ber vi deg rangere hvordan du opplevde: Sittekomfort/utforming av seter (HMN=286)

20 Du svarte ja på spørsmålet om drosje, på en skala fra 1-5 ber vi deg rangere hvordan du opplevde: Inneklima/temperatur/lukt (HMN=286)

21 Du svarte ja på spørsmålet om drosje, på en skala fra 1-5 ber vi deg rangere hvordan du opplevde: Beinplass (HMN=286)

22 Du svarte ja på spørsmålet om drosje, på en skala fra 1-5 ber vi deg rangere hvordan du opplevde: Sjåførens kjørestil (HMN=286)

23 Du svarte ja på spørsmålet om drosje, på en skala fra 1-5 ber vi deg rangere hvordan du opplevde: Sjåførens opptreden (HMN=282)

24 Du svarte ja på spørsmålet om maxitaxi/turbil, på en skala fra 1-5 ber vi deg rangere hvordan du opplevde: Tilgjengelighet inn/ut av bil (HMN=138)

25 Du svarte ja på spørsmålet om maxitaxi/turbil, på en skala fra 1-5 ber vi deg rangere hvordan du opplevde: Sittekomfort/utforming av seter (HMN=138)

26 Du svarte ja på spørsmålet om maxitaxi/turbil, på en skala fra 1-5 ber vi deg rangere hvordan du opplevde: Inneklima/temperatur/lukt (HMN=138)

27 Du svarte ja på spørsmålet om maxitaxi/turbil, på en skala fra 1-5 ber vi deg rangere hvordan du opplevde: Beinplass (HMN=138)

28 Du svarte ja på spørsmålet om maxitaxi/turbil, på en skala fra 1-5 ber vi deg rangere hvordan du opplevde: Sjåførens kjørestil (HMN=138)

29 Du svarte ja på spørsmålet om maxitaxi/turbil, på en skala fra 1-5 ber vi deg rangere hvordan du opplevde: Sjåførens opptreden (HMN=138)

30 Opplever du at dagens varsling (transportørens oppringning) er god og presis?
(HMN=317)

31 Opplever du at pasienttransporten er rekvirert/tilpasset din helsesituasjon/tilstand?
(HMN=317)

32 Vil du benytte deg av pasientreisetilbudet igjen dersom du skulle ha behov for det?
(HMN=317)

33 Forbedringstiltak Standardisere og harmonisere kontrakter
Kvalitetskrav i kravspesifikasjoner Styrket oppfølging av leverandører Bedre planlegging av samkjøring Brukerundersøkelsen brukes aktivt Registrering og oppfølging av avvik Informasjon og tilbakemeldinger til rekvirenter Opplæringsprogram for sjåfører Korrekt informasjon til pasientene Sikre at pasientene kommer tidsnok til behandlingen Informasjon og tilbakemeldinger til behandlere er et viktig kontinuerlig forbedringstiltak. I oppfølgingen etter årets brukerundersøkelse er et viktig oppfølgingsområde å sikre at rekvirentene har riktig forståelse og praktisering av regelverket for hva som er å anse som spesielle behov som skal ivaretas på reisen. Jf. at flere pasienter ikke opplever at transporten er tilpasset deres helsetilstand. Hvert av de lokale pasientreisekontorene oppsøker rekvirenter i sine ansvarsområde og informerer om regelverk og hvilke endringer som evt. er under planlegging. E-læringskurs.


Laste ned ppt "Pasientreiser Status og tiltak for å bedre kvaliteten på reiser med rekvisisjon Regionalt brukerutvalg 12. desember 2016."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google