Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

D2250 PETS 12. mars 2017 RRFC Ingrid Grandum Berget

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "D2250 PETS 12. mars 2017 RRFC Ingrid Grandum Berget"— Utskrift av presentasjonen:

1 D2250 PETS 12. mars 2017 RRFC Ingrid Grandum Berget
Rotary Public Image D2250 PETS 12. mars 2017 RRFC Ingrid Grandum Berget

2 Rotary Public Image Coordinatorer
ARPIC Inger Britt Zeiner RPIC Leif Fritsdal Her er støttespillerne Hva med der. Har dere en dedikert PR ansvarlig i klubben?

3 MEDIEBILDET Det produseres like mye informasjon på 2 dager som det ble gjort frem til 2003 Vi tar like mange bilder på 2 timer som man gjorde på hele 1900-tallet

4 Hva husker du fra i går…? Eller dagen før ?
budskap om dagen… 37 Gb Hva husker du fra i går…? Eller dagen før ? Hvem husker du ? Hvorfor? budskap hver dag reklamebudskap varemerker lanseres hvert år.

5 Vi må bli tydeligere Vi får ikke full oppmerksomhet for vårt arbeide.
Det kan være fordi vi ikke synes og ikke forteller hva vi gjør. Begynne med å gå med rotarynålen Vi må være synlig tilstede og være gjenkjennelige.

6

7 Hva er det oppfattede inntrykket av Rotary ?
Hvem forsterker det? Og hvordan påvirker det våre muligheter til å rekruttere nye medlemmer og utvikle organisasjonen ?

8 Kontrollert informasjonsstrøm
Budskap Det er ikke det du sier som er det viktige. Det er det som andre sier når du har gått derfra. Ukontrollert informasjonsstrøm

9 Lag en liste over aktuelle medier og hold den oppdatert.
Hvordan møte media Lag en liste over aktuelle medier og hold den oppdatert. Bli kjent med lokale journalister og fortell om Rotary, klubben eller et spesielt prosjekt Kontakt media med saker som har nyhetsverdi og vær godt forberedt: Kjenn historien godt og vær forberedt på spørsmål. Send bakgrunnsmateriale og følg opp umiddelbart. Ta gjerne med bilder eller filmsnutter. Vær PÅ, men ikke bli aggresiv. Kjenn ditt publikum før du sender stoff til journalistene. Les lokalaviser, følg facebook og twitter, hør på nyheter I radio og fjernsyn for å finne ut hvor din historie passer. Vurder om dere skal invitere en lokal journalist for å snakke I klubben om hvordan media arbeider eller inviter dem til å besøke et prosjekt for å skaffe førstehandsinformasjon om hvordan klubben jobber for å forbedre lokalsamfunnet.

10 Hvordan møte media forts.
Finn nye vinkler og overbevisende grunner til at media skal formidle en historie Inkludere de 4 Hene I begynnelsen av pressemeldingen: Hvem, Hva, Hvor, Hvorfor og når Hold det kort og konsist, aldri mer enn 1 side og legg det inn i eposten, ikke la det være et vedlegg Bestem hvem som skal svare på spørsmål og legg ved kontaktdata Legg ved bilder eller filmsnutter om det sendes til TV stasjoner. Når dere har etablert et forhold til våre lokale journalister, hjelp dem til å huske dere ved å holde regelmessig kontakt. Informer om klubb-prosjekter eller send en pressemelding når en utvekslingsstudent kommer.

11 Negativ publisitet Det kan oppstå negative situasjoner. Har noen en plan for hvordan det skal takles? For situasjoner som krever råd og bistand: Rotary at eller Eksempel Risør: Avisen gikk til angrep på Risør RK

12 Strategi og kjerneverdier
FELLESSKAP INTEGRITET MANGFOLD TJENESTE LEDERSKAP

13 Forsterke profil, PR og omdømme:
Forbinde anseelse med rotarysymbolet Spre kunnskap om de praktiske prosjekter Promotere kjerneverdier Fremhev yrkestjenesten Oppmuntre klubber til å spre kunnskap om nettverk og nøkkelaktiviteter

14 Presidental Citation: Oppnå minst 4 av følgende mål:
For å styrke Rotarys image, følg Rotarys brand guidelines og benytt maler, logo, motto m.v. Disse finnes i Rapporter dette i Rotary Club Central. Oppdater jevnlig klubbaktiviteter på klubbens hjemmesider og sosiale medier og på den måten vis Rotarys innflytelse så vel lokalt som globalt.

15 Presidental Citation: Oppnå minst 4 av følgende mål:
Arranger og driv PR for «World Polio Day» i ditt lokalmiljø og registrer dette på endpolio.org. Engasjer ditt lokalmiljø ved å arrangere minst et nettverksbyggingmøte for lokale ledere, organisasjoner og/eller Rotary stipendiater. Rapporter dette i Rotary Club Central. Etabler eller oppretthold et partnerskap med en bedrift , offentlig etat eller frivillig organisasjoner og samarbeid med dem om et prosjekt. Rapporter dette i Rotary Club Central

16 Presidental Citation: Oppnå minst 4 av følgende mål:
Arranger et seminar eller annet møte i ditt lokalmiljø om et aktuelt tema i lokalmiljøet; få frem din klubbs arbeid ved at mennesker møtes og finner løsninger. Rapporter dette i Rotary Club Central. Få lokale media til å dekke et klubbprosjekt, arrangement eller pengeinnsamlingsaksjon. Rapporter dette i Rotary Showcase eller Rotary Club Central. Arbeid for fred og utvikle fremtidige ledere ved å sponse og arrangere minst en Rotary Youth Exchange student eller å sponse minst en deltaker til RYLA. Rapporter dette i Rotary Club Central.

17 ROTARY QUIZ KAMPANJE FREM TIL 31. mai 2017


Laste ned ppt "D2250 PETS 12. mars 2017 RRFC Ingrid Grandum Berget"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google