Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar 3 20.09.16)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar 3 20.09.16)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )

2 Prosessen – hva må dere få med
Beskriv nå-situasjonen, definer og trekk inn relevante fagdisipliner for å samle informasjon Sannsynlig hvorfor det skal gjøres, bruke gjerne beregningsverktøyet for å sette tall på det Benchmarking, hvor er de andre og hva kan dere gjøre bedre? Gjennomfør enkle kost-nytteberegninger. Er det mulig å bruke finansieringsordninger Enova? Bruk tid på å lage en god og gjennomført presentasjon Husk å inkludere helse og miljø som en del av vurderingen. Sørg for at det går inn i HMS handlingsplanene til rett tid Tidspunktet muligens ikke like kritisk i driftsoptimaliseringsprosjekter (ikke det samme som investeringsprosjekt) Noen prosjekter som vurderes blir for omfattende og tar opp for mye kapasitet f.eks. under en revisjonsstans eller det blir for mye personell om bord på plattformen

3 Tilhørende dokumentasjon/viktigste parametere
Kostnad/inntekt. Kostnader må belyses, NPV, har egne folk som regner på det Utslippsreduksjoner vs. andre faktorer (opp/ned) Koblingseffekter Konsekvensverktøy Risiko og muligheter med fargekode Konsekvens (delta) med tanke på å ikke gjøre dette (viktig, bør inn i prosessen) -> Lage guideline -> Management of change Støtteordninger, eksempelvis søke støtte fra Enova Erfaringer fra utlandet vs. vurdering av norske forhold Underlag, kostnad strøm => utslipp Tradisjonelle løsninger vs. alternativ Vise «what’s in it for us» Se på hva det vil ha å si for driften Bruk av BAT dokumentasjon Viktig å belyse alle sider av tiltaket, tiltak knyttet til CO2 er viktigere enn NOx Bruk av regneark og power point er det som brukes for å selge inn et tiltak

4 Viktigste roller involvert
Head of operations (land og ute) De kan for eksempel velge ut andre personer som bør involveres Relevante fagpersoner Teknisk sikkerhet Operatører (supervisors) Utstyrseiere Spesialister på brønn Forskning og utviklingsmiljøer i selskapet, bade nasjonalt og internasjonalt Prosess (alle disipliner) Prosjektledelsen Engineeringselskaper eller selskaper som gjennomfører vedlikehold

5 Suksesskriterier og barrierer
Effekten bør være stor (relativt) Må være troverdig og ha en god presentasjon Hva er «kunden» interessert i Involvere «riktige» fagpersoner Dedikerte ressurser (100 %) som drar det gjennom Brukes aktivt, brukerinvolvering Komme inn så tidlig som mulig som energikoordinator Få det inn i prosedyre med tanke på å søke støtteordninger Ikke nok å si at de sparer CO2 og NOx. Ofte nødvendig å vise kostnadsbesparelser ved å gjennomføre tiltaket KPI strukturer fungerer veldig bra i praksis, fører til større eierskap blant ansatte Eksisterende systemer som allerede på plass i organisasjonen Enklere å bruke NOx-fondet enn Enova. Hvis en ide blir modnet for langt diskvalifiserer det til støtte fra Enova. Kravet om at Enova skal være utløsende eller at teknologien ikke er brukt i Norge før er ofte vanskelig NOx fondet er enklere enn Enova da man ikke vet hva man får i støtte fra Enova, noe som gjør planlegging vanskeligere Selskapene tenker ofte kun på kostnaden her og nå Generell barriere i selskapene er å få folk til å søke om støtte fra ulike finansieringsordninger Lisenspartnerskapet er en barriere og det er derfor ekstra viktig å ha en god økonomi å vise til for å få gjennomslag

6 Tid for implementering
Tid for implementering er avhengig hva som skal gjøres og om det f.eks. må gjøres under en revisjonsstans, noe som krever mer planlegging. Det er en case by case vurdering Driftsoptimalisering/operasjonell endring: kan gjennomføres på noen uker, men alle skift må læres opp. Det kan fort ta 2 måneder til ett år. Modifikasjonsprosjekt: krever som regel mer planlegging og må ofte passe med annet vedlikeholdsarbeid. For eksempel, hvis et tiltak ikke kommer med i første revisjonstans eller neste kan det ta alt fra 2 til 8 år. Ofte veldig variabelt. Eksempler fra industrien: Et driftsoptimaliseringsprosjekt hos Shell tok 17 uker å implementere Brukte 2 år på å selge inn et tiltak i Total, krevde en relativt høy investering Operasjonsendring kan gjennomføres på noen uker, men alle skift må læres opp, kan fort ta 2 måneder til år


Laste ned ppt "Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar 3 20.09.16)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google