Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kommunestyremøte - skolestruktur

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kommunestyremøte - skolestruktur"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kommunestyremøte - skolestruktur
Kommunestyresalen 12. desember 2016

2 Hva er kvalitet i skolen?
Tilpasset opplæring vs lærertetthet Skolestørrelse og skolestrukturs betydning Skoleskyss Elever med rett til skoleskyss Tid i skolebussen Økonomi Presentasjon av nye alternativer Økonomiske konsekvenser

3 Kvalitet i skolen

4 Formålsparagrafen § 1-1. Formålet med opplæringa
Opplæringa skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring. (...) Elevane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong. Elevane og lærlingane skal lære å tenkje kritisk og handle etisk og miljøbevisst. Dei skal ha medansvar og rett til medverknad. Skolen skal møte elevane med tillit, respekt og krav og gi dei utfordringar som fremjar danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeidast.

5 Kjerneoppgaven En god og tilpasset opplæring til alle elever

6 Utgangspunktet - det skal etter Opplæringsloven være én lærer i klassen
Spesialundervisning – sakkyndige vurderinger gir skolen ansvar for å fatte enkeltvedtak og følge opp enkeltelever Styrking – brukes til tilpasset opplæring og er for mange det lille ekstra som skal til for å henge med

7 Bruker allerede lite på læremidler
Læreren i klassen Spesialundervisning Styrking/ tilpasset opplæring Bruker allerede lite på læremidler Billigste alternativ – 3,9 mill. Dyreste alternativ – 36,8 mill. Jo mer en bruker på struktur, jo mindre vil det være igjen til tjenesteinnhold

8

9 Skole Rana: alt.6 = 304 elever (2015)
Gjennomsnittlig gruppestørrelse 8-10 trinn er 13,5. Alternativ 6 gir en reduksjon i 6 skoler = 10 skoler, to 1-10, en u-skoler, 7 barneskoler.

10 Skole Rana: alt.6 = 304 elever (2015)
Gjennomsnittlig gruppestørrelse 8-10 trinn er 13,5. Alternativ 6 gir en reduksjon i 6 skoler = 10 skoler, to 1-10, en u-skoler, 7 barneskoler.

11 Skole Gjennomsnittlig gruppestørrelse 8-10 trinn er 13,5. Alternativ 6 gir en reduksjon i 6 skoler = 10 skoler, to 1-10, en u-skoler, 7 barneskoler.

12 På den ene siden: Adekvat skoleforskning støtter ikke opp om at man vil få økt kvalitet på skolens kjerneoppgaver ved endringer knyttet til økonomi, skolestørrelse og skolestruktur. På den andre siden: Adekvat skoleforskning støtter ikke opp om at man vil få dårligere kvalitet på skolens kjerneoppgaver ved endringer knyttet til økonomi, skolestørrelse og skolestruktur.

13 Skyss - utgangspunkt beregninger
Påslag i ikke bynære ruter, som Snefjellåga - Båsmo, estimeres til 40% og 60% i bynære områder. I tabellen på neste side er det satt opp flere alternative rutetider enn det er i dag. Dette gjelde turen fra Snefjellåga – Båsmo barneskole. Elever med rett til skoleskyss er estimert ut fra prosent som i dag har rett på skoleskyss.

14 Elever med skoleskyss

15 Tid - skoleskyss

16

17 Kostnader skoleskyss Billigste alt. 3 med 6,011 mill.
Dyreste alt. 6 og 9 med 7,751 mill. Diff. 1,740 mill.

18 Økonomi

19 Skole Årlige økonomiske konsekvenser ved de ulike alternativene

20 Rana kommune Forskjell mellom årlige driftskonsekvenser mellom vedtak skolestruktur i juni og rådmannens forslag alternativ 6 er 29,4 mill. kr. pr år. *) I alt. 1,3 og 9 kommer driftsutgifter til flerbrukshall i tillegg

21 Oppsummering Alternativ bruk øvrige rammereduksjoner:
Sykehjemsplasser ( kr) 23 12 26 9 16 18 22 2 Alternativt: Barnehageplasser ( kr) 133 72 149 52 92 101 124 10


Laste ned ppt "Kommunestyremøte - skolestruktur"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google