Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Rammevilkår for samdrift mellom kommune og energiselskap

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Rammevilkår for samdrift mellom kommune og energiselskap"— Utskrift av presentasjonen:

1 Rammevilkår for samdrift mellom kommune og energiselskap
Resultater fra utredningen v/Caroline Lund advokat med møterett for Høyesterett

2 Bakgrunn Engasjement i regi av Kommunenes Sentralforbund
Bakgrunnen for oppdraget Hvilke oppgaver skal offentlig sektor løse? Hvordan skal offentlig sektor finansieres? Hvordan skal offentlig sektor organiseres?

3 Bakgrunnen for utredningen
Formålet med utredningen: Samdriftsfordeler - høyere effektivitet, - bedre og billigere tjenester til kommunens innbyggere Samdriftsfordeler mellom kommunene og det lokale e-verket Det kommunale e-verket vil kunne være en naturlig satsplanke for utvikling av lokale samdriftsprosjekter, for eksempel for vann, avløp, renovasjon, vei og branntilsyn

4 Samdrift = multi utility

5 Multi utility – grader av samdrift:
Lavt nivå Høyt nivå _______________________________________________________________________________ Sentralbordtjenester Kjøp av driftstjenester Felles driftsenhet Felles infrastruktur EDB-samarbeid Felles administrasjon Fakturering Kunderegister

6 Prosjektarbeidet Prosjektgruppe:
Hadsel Energi, nå Trollfjord Kraft AS, og Hadsel kommune Fauske Lysverk AS og Fauske kommune. Bakgrunnen for at disse ble plukket ut var ulik organisering og eierstruktur.

7 Prosjektarbeidet Utredningen på 130 sider Sammendrag på ca 10 sider

8 Fordeler for kommune og for innbyggerne
Kommuner kan oppnå besparelse gjennom den nye organiseringen Mer effektiv drift kan gi grunnlag for billigere tjenester – og dermed lavere avgifter til innbyggerne Billigere tjenester og lavere kommunale avgifter gjør det attraktivt å etablere nye virksomheter i kommunen Større enheter kan gjøre det lettere for kommunen å knytte til seg kvalifisert arbeidskraft og bygge opp ekspertise

9 Fordeler for kommune og for innbyggerne
Samarbeid med kommunale e-verk som et alternativ til konkurranseutsetting eller privatisering av tjenestene. Sikre kontroll over ressursene også i fremtiden Gjennom samarbeid om driftsfunksjoner kan kommunen få frigjort ressurser til å prioritere arbeidet med lovpålagte forvaltningsoppgaver Samdrift kan styrke det lokale fagmiljøet og gi grunnlaget for å sikre arbeidsplasser innen teknisk sektor

10 Fordeler for det lokale e-verket
Større spredning i forretningsområder gir virksomheten flere ben å stå på. Virksomheten blir mindre sårbar Gjennom kostnadskutt i sin nåværende virksomhet kan man også oppnå større lønnsomhet Egen fagkompetanse kan bli styrket ved at man blir tilført ny arbeidskraft med ekspertise på lignende fagfelt

11 Fordeler for det lokale e-verket
Fremtidige regelendringer kan åpne for at man også kan operere med et element av fortjeneste knyttet til VVAR-tjenester. Ved å involvere seg i disse tjenestene allerede nå vil man ha posisjonert seg i forhold til slike regelendringer Samarbeid om infrastruktur kan gi grunnlag for å utvikle nye forretningsområder, eksempelvis utbygging av bredbånd

12 Hovedfunn Valg av organisatorisk modell bør tilpasses lokale forhold.
Juridisk sett enklest å etablere samdrift der e-verket er 100 % eiet av en enkelt kommune – eller der iallfall en kommune er dominerende eier. Det må sondres mellom kommunens lovpålagte oppgaver og andre oppgaver.

13 Hovedfunn Lovpålagte krav for e-verkene (konsesjonsplikt) må også ivaretas – kan tale for å samle driftsfunksjonene under e-verkets organisasjon. EØS-reglene en utfordring der e-verket driver konkurranseutsatt virksomhet eller der e-verket eies av flere aktører. Kommunens og e-verkets gjensidige forpliktelser bør reguleres i en rammeavtale.

14 Hensyn ved valg av samdriftsmodell
Kommunen bør legge forholdende best mulig til rette for godt vedlikehold og videre utbygging av infrastrukturen Lokal kontroll med infrastrukturen Lojalitet overfor eksisterende regelverk Unngå unødvendige anbudsprosedyrer Unngå uheldige skatte- og avgiftsmessige konsekvenser Spille på lag med de ansatte

15 Kommunens lovpålagte oppgaver
Kommunens handlefrihet beror på en tolkning av den enkelte lov Delegasjon av offentlig myndighet krever klar lovhjemmel. Alminnelig service- og tjenestefunksjoner som eksempel kollektivtransport kan derimot overlates andre

16 Kommunens lovpålagte oppgaver
Vannforsyning: Ikke noen lovpålagt kommunal oppgave. Avløpstjenester: Kommunen har ansvar for at det finnes et forsvarlig system (forurensningsloven). Plan- og bygningslovens regler om tilknytningsplikt: Gjelder ”offentlig” ledningsnett – men mulig å pålegge tilknytting til bestemt anlegg med hjemmel i andre bestemmelser.

17 Forholdet til kommunens lovpålagte oppgaver
Veier: Kommunalt ansvar for forsvarlig vedlikehold. Renovasjon (forbruksavfall): Kommunalt ansvar og kommunal enerett. Branntilsyn: Detaljerte regler om samdrift i lov av 14. juni 2002.

18 Forholdet til kommunens lovpålagte oppgaver
Oppsummering: Kommunens overordnete ansvar kan også ivaretas gjennom aktiv bruk av rollen som regulator og gjennom gode/klare avtaler med private parter. Dette er et alternativ til kommunalt eierskap/kommunal drift.

19 E-verkenes konsesjonsplikt
Konsesjonsplikt både for bygging og drift Konsesjonsplikten begrenser e-verkenes adgang til å overlate driftsfunksjoner til andre aktører Kan tale for at en felles driftenhet med kommunen bør legges inn som en del av e-verkets organisasjon

20 Forbrukernes betaling for tjenestene
Dagens ordning: Avgifter basert på kostnadene ved tjenesten. Mangler klare incitament til å gjøre tjenestene billigere for forbrukerne. Kommunens avgiftskrav sikret med legalpant – vil ikke gjelde private aktører. Lov om forsøk i offentlig forvaltning kan gi grunnlag for prøveordninger der avgifter kreves inn av privat aktør.

21 EØS-retten Krav om at kjøp av tjenester skjer etter regler om anbud
Statsstøttereglene kan sette krav ved overdragelse av infrastruktur

22 EØS-retten Anbud ikke nødvendig dersom samdrift med e-verket kan anses som drift i ”egenregi” Kommunen må ha dominerende kontroll med selskapet som utøver driften. Driftsselskapet må ikke levere mer enn 20% av sine tjenester til andre oppdragsgivere enn egen eier. Særlige problemer dersom det er flere kommuner inne på eiersiden, fordel å opprette interkommunalt drifts- og innkjøpsfellesskap. Konkurranseutsatte virksomhetsområder for e-verket (produksjon og omsetning av kraft) må være selskapsmessig adskilt.

23 Andre problemstillinger
Skatte- og avgiftsmessige spørsmål Arbeidsrettslige forhold

24 Konkrete modeller for samdrift
Velge enkel modell i forhold til EØS-reglene Velge organisering som man er fortrolig med – aksjeselskap Klar rammeavtale mellom kommunen og e-verket


Laste ned ppt "Rammevilkår for samdrift mellom kommune og energiselskap"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google