Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bortvalg og kompetanse

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bortvalg og kompetanse"— Utskrift av presentasjonen:

1 Bortvalg og kompetanse
Hovedresultater etter 3 ½ år

2 Bortvalg og kompetanse Hovedresultater etter 3 ½ år - 1
Majoriteten (81,8 prosent) av ungdommene i de sju fylkene går ut av grunnskolen, inn i videregående opplæring, blir der og er der fortsatt etter 3½ år. 15 prosent er utenfor utdanning etter 3½ år. 27 prosent er fortsatt i videregående opplæring det fjerde året 5,9 prosent har vært utenfor, men er på plass igjen midt i det fjerde skoleåret En tredjedel av de som sluttet i løpet av de to første årene er tilbake på plass midt i det tredje året, dvs. at retten til å bruke mer enn tre år på å ta ut retten sin, virker etter intensjonene

3 Bortvalg og kompetanse Hovedresultater etter 3 ½ år - 2
De som er utenfor utdanning bærer noen kjennetegn: De kommer i større grad enn de som ikke har sluttet, fra hjem som ikke opptrer støttende i forhold til utdanning, de har ikke funnet seg til rette faglig og sosialt i skolen - klarest uttrykt ved lave karakterer og høye fraværstall – og de har lavere ambisjonsnivå. Feilvalg og forventningsbrist er en viktig årsak til at ungdommen slutter; det de har begynt på er noe helt annet enn de trodde Vi observerer en unnfallenhet i lærerstanden (uten at vi kan si noe om omfanget), en angst for å ta i alvorlig mobbing og utfrysing, med den konsekvens at unge slutter fordi de ikke holder ut

4 Bortvalg og kompetanse Hovedresultater etter 3 ½ år - 3
Bortvalg er i større grad et yrkesfagfenomen enn et fenomen på studieforberedende retninger. På noen studieretninger er bortvalget alarmerende: Nesten hver annen ungdom (45 prosent) som begynte på studieretning for hotell- og næringsmiddelfag høsten 2002 har sluttet. På elektrofag, den yrkesfaglige retningen med lavest bortvalg, har 22,5 prosent sluttet midt i det fjerde året På ingen av de studieforberedende retningene er bortvalget høyere enn 7,6 prosent, dvs under halvparten av snittet for alle

5 Bortvalg og kompetanse Hovedresultater etter 3 ½ år - 4
Andelen som slutter etter at de er blitt lærlinger er i snitt 8,7 prosent, altså betydelig lavere enn for slutting blant elevene Overraskende liten andel av kullet (0.34 prosent) er lærekandidater Blant de som var i vkII i skole i januar 2006 det tredje året, besto 78.8 prosent vkII samme vår (2006) Det er stort sett de samme forhold som forklarer sannsynligheten for å bestå: Støtte for utdanning hjemme samt faglig og sosial suksess på tidligere nivåer.

6 Bortvalg og kompetanse Hovedresultater etter 3 ½ år - 5
Videregående opplæring bidrar til å opprettholder sosial ulikhet. Kompetanse på lavere nivå som et planlagt kompetansemål er kraftig underutnyttet i videregående opplæring. Et sentralt virkemiddel dersom videregående opplæring ønsker å bidra til at det blir mindre forskjell på folk er å gjøre mer forskjell på folk, og da er aktiv og riktig bruk av kompetanse på lavere nivå et velegnet virkemiddel.


Laste ned ppt "Bortvalg og kompetanse"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google