Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017

2 Kort om undersøkelsen Bakgrunn for undersøkelsen Utvalg Datainnsamling
Måle kjennskap til etableringen av informasjonssenteret «Innbyggerservice». Videre har vi målt hvordan man innhenter informasjon fra kommunen, hvordan man ønsker å få informasjon fra kommunen, samt inntrykk og tilfredshet med informasjonen som gis og kommunens nettsider. Utvalg Det er trukket et utvalg av befolkningen 18 år og eldre i Bergen Antall intervju: 600 Datainnsamling Datainnsamlingsmetode: Telefonintervju Tidsperiode for datafangst: 16. – 19. januar 2017

3 Tema for undersøkelsen
Kjennskap til etablering av informasjonssenteret «Innbyggerservice», og hvor en har fått kjennskap til dette Hvor en vanligvis finner informasjon om eller fra Bergen kommune Hvor en ønsker å få informasjon om ulike tema vedrørende Bergen kommune Hvor lett forståelig er informasjonen man får fra Bergen kommune Hvor lett det er å finne fram på kommunens nettsider Alt i alt tilfredshet med informasjonen fra Bergen kommune

4 Kjennskap til «Innbyggerservice»

5 Vet du at Bergen kommune har etablert et informasjonssenter som kalles «Innbyggerservice»?
23 % eller tett på ¼ av bergenserne har fått med seg etableringen av «Innbyggerservice». Det er liten forskjell mellom mannlige og kvinnelige bergensere på dette spørsmålet (21 % mot 24 %) Derimot er kjennskapen økende med alder. Mens 9 % av de under 30 år har kjennskap til etableringen, øker denne til 18 % i gruppen år, 31 % i gruppen år, og 34 % blant de over 60 år. Kjennskapen er temmelig lik i all bydelene, selv om den er litt høyere i Sentrum og Åsane/Arna, enn i Fana og Ytrebygda, og Bergen Vest

6 Hvordan fikk du vite om Innbyggerservice?
De som svarte at de kjenner til etableringen av «Innbyggerservice», fikk et oppfølgende spørsmål om hvordan de har fått vite om dette. Den klart viktigste informasjonskilden til denne kjennskapen, har vært gjennom aviser (både på papir og internett). 56 % oppgir at de har skaffet seg kjennskap til dette gjennom aviser. Videre har 10 % fått det med seg via radio og TV. 8 % har fått kjennskap til dette via kommunens egne nettsider, mens 6 % har sett det i «Bergenseren», og 2 % har sett det på Kommunetorget i BT. 13 % svarer at de har fått informasjonen om dette på andre måter. En gjennomgang av svarene på denne kategorien, viser at noe av det som går igjen er at de har fått vite det gjennom jobben, f.eks. at de selv jobber i kommunen.

7 Hvor en vanligvis finner informasjon om eller fra Bergen kommune

8 Hvor finner du vanligvis informasjon dersom du har behov for informasjon om eller fra Bergen kommune?? Dette spørsmålet er blitt stilt i to foregående undersøkelser (2014 og 2015). Resultatene er sammenlignet med disse målingene. Kommunens egne nettsider er fortsatt den klart viktigste kilden man går til når en skal ha informasjon om eller fra kommunen. 67 % eller 2/3 av bergenserne bruker nettsidene når de er ute etter kommunal informasjon. Andelen som svarer dette er også økende sammenlignet med 2015, men fortsatt litt lavere enn i 2014. Bruken av søkemotorer er også økende sammenlignet med Det er nå 25 % som oppgir at de bruker søkemotorer til å finne slik informasjon. Andelen som benytter nyheter i media til slik informasjon, synker i denne målingen fra 15 til 9 %. Andelen som benytter «Bergenseren» ligger relativt stabilt. «Bergenseren» blir nå nevnt av 7 % mot 8 % i Det er fortsatt først og fremst de eldre (60 år og eldre) som i bruker «Bergenseren» til informasjon. Andelen i denne aldersgruppen har imidlertid gått litt ned fra 19 % i 2015 til 16 % nå. Kommunetorget benyttes som informasjonskilde av 5 % av bergenserne. Også her er det først og fremst de over 60 som er de hyppigste brukerne (12 %).

9 Hvor ønsker du helst å få informasjon om ulike tema vedrørende Bergen kommune?

10 Hvor ønsker du helst å få informasjon om ulike tema vedrørende Bergen kommune?
Også i årets måling er det relativt godt samsvar mellom hva man bruker i dag og hva man ønsker å bruke for å få informasjon om ulike tema vedrørende Bergen kommune. Kommunens nettsider er fortsatt den klart mest foretrukne, og denne andelen har økt sammenlignet med % ønsker nå helst å få informasjon gjennom nettsidene, mot 50 % i Likevel er det noe lavere enn i 2014 da andelen var 64 %. Nyheter i media har derimot en dalende tendens (11 % mot 19 % i 2015). Dette så vi også i foregående spørsmål. Størst endring ser vi imidlertid når det gjelder SMS- varsling. Her går andelen tilbake fra 14 % til 4 %. Dette kan være et utslag av at i 2015 var det en del oppmerksomhet rundt slik varsling, noe det gjerne ikke har vært i samme grad det siste året. Både for Bergenseren og Kommunetorget ser vi en liten tilbakegang fra I årets undersøkelse svarer 6 % at de helst ønsker informasjon gjennom Bergenseren, og 4 % nevner Kommunetorget.

11 Hvilke sosiale medier vil du helst informeres gjennom?
Det var bare 3 % som nevnte at de foretrekker kommunal informasjon gjennom sosiale medier. Dette er omtrent det samme nivået vi har sett i de to foregående målingene. Vi fulgte opp disse med et eget spørsmål om hvilke sosiale medier de foretrakk. Det var bare 16 personer som fikk dette spørsmålet. Av disse svarer 15 eller 93 % at de foretrekker Facebook. Den siste er usikker.

12 Hvor lett forståelig er informasjonen man får fra Bergen kommune

13 Bergen kommune har som mål å bruke et lett forståelig og klart språk i sin informasjon. Hvor lett synes du det er å forstå informasjon fra Bergen kommune i brev og på nettsider? På spørsmålet om hvor lett informasjonen fra Bergen kommune er å forstå, svarer de aller fleste at de oppfatter informasjonen å være svært eller ganske lett forståelig. Til sammen 68 % oppgir at de finner den svært eller ganske lett å forstå, mens ytterligere 19 % synes den verken er lett eller vanskelig. Bare 5 % finner informasjonen vanskelig å forstå. Ser vi dette i forhold til demografiske variabler, finner vi ingen grupper som skiller seg særlig ut. Kvinner har litt bedre forståelse av språket som er brukt enn menn, men forskjellen er liten. Aldersmessig varierer andelene som svarer at språket er svært eller ganske lett å forstå mellom 63 % blant de over 60, til 72 % blant de mellom år. Heller ikke på utdanningsnivå finner vi noen forskjeller av betydning. Dette indikerer at språket kommunen bruker i sin informasjon, når godt ut til alle deler av befolkningen i Bergen

14 Hvor lett det er å finne fram på kommunens nettsider

15 Nettsidene til Bergen kommune er viktig for å nå ut med informasjon om kommunen. Har du vært inne på nettsidene til Bergen kommune? I tilfelle, hvor lett synes du det er å finne informasjon du har bruk for på nettsidene til Bergen kommune? Figuren viser at 20 % ikke har vært inne på nettsidene til Bergen kommune. Høyest andel som ikke har vært inne på kommunens nettsider finner vi blant de over 60 år, der 32 % oppgir ikke å ha vært inne. Også blant de under 30 år, er det en relativt stor andel, som ikke har vært inne på sidene (23 %), sammenlignet med de to mellomste aldersgruppene (11 og 14 %). For de som har vært inne på nettsidene, ser det ut som flesteparten finner dem noenlunde greie å finne fram i. På neste side har vi tatt bort de som ikke har vært inne på sidene eller er usikre. Dette viser da hvordan de som faktisk oppgir at de har vært inne på sidene, vurderer hvor lett det er å finne informasjonen de har bruk for.

16 BARE DE SOM HAR VÆRT INNE PÅ NETTSIDENE: Hvor lett synes du det er å finne informasjon du har bruk for på nettsidene til Bergen kommune? Av de som har vært inne på nettsidene til Bergen kommune, er det bare 12 % som mener de er svært lette å finne fram i. Derimot svarer 41 % at de finner dem ganske lette å finne fram i. Til sammen kan vi da si at av de som har brukt nettsidene mener 53 % at det er svært eller ganske lett å finne det de er ute etter. 28 % finner det verken lett eller vanskelig å finne frem på nettsidene, mens til sammen 19 % synes de er vanskelige å finne frem i. Mennene har litt større vansker enn kvinner med å finne det de har bruk for. Mens 24 % av mennene som har vært inne på sidene, svarer at de fant det vanskelig å finne det de hadde bruk for, er den samme andelen 15 % blant kvinnene. Videre er det interessant å se at det er færrest blant de over 60 år som finner det vanskelig i finne informasjonen de trenger. 15 % i denne aldersgruppen oppgir at de fant dette svært eller ganske vanskelig, mens tilsvarende andeler i de andre aldersgruppene varierer mellom 19 og 21 %.

17 Hva har du lett etter som du synes er vanskelig å finne?
De som svarte at de fant det svært eller ganske vanskelig å finne informasjonen de har bruk for, ble fulgt opp med det spørsmål om hva de da lette etter. Dette spørsmålet var helt åpent, og svarene ble notert ned manuelt. I figuren her har vi kodet de svarene som gikk igjen i egne kategorier Det som gikk igjen oftest var informasjon knyttet til byggesaker. 20 % oppga svar som kunne gå inn i denne kategorier. Videre var det 16 % som bare ga et mer generelt svar som gikk på at de finner sidene vanskelige eller kompliserte å finne fram i. Ellers var det saker knyttet til skole (12 %), helseenheter/helserelaterte saker (6 %), kontaktinformasjon (5 %), og barnehager (2 %). De øvrige svarene omhandlet ulike saker og typer informasjon, som ikke lot seg kategorisere sammen med andre svar. En fullstendig gjengivelse av alle de åpne svarene på dette spørsmålet er levert som et eget vedlegg.

18 Alt i alt tilfredshet med informasjonen fra Bergen kommune

19 Alt i alt, hvor fornøyd eller misfornøyd er du med informasjonen fra Bergen kommune?
Dette spørsmålet har vi stilt i alle de tre undersøkelsene. Som vi ser er tilfredsheten relativt god også i denne målingen, sammenlignet med tidligere Forskjellene fra 2015 er stort sett innen for feilmarginene, og således ikke signifikante. Samlet er det 58 % som er svært eller ganske fornøyd med informasjonen fra Bergen kommune. Dette er omtrent det samme som i da denne andelen var 59 %. Det er litt flere som er svært eller ganske misfornøyde, men som vi ser er uansett disse andelene svært små (6 % i 2017 mot 4 % i 2015) Det er i årets måling mindre forskjell mellom de ulike aldersgruppene, enn det vi så i Nå varierer andelen som er fornøyd mellom 54 % blant de over 60 år, til 60 % både i gruppen år og gruppen år. Blant de under 30 år svarer 57 % at de er fornøyd.

20


Laste ned ppt "Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google