Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

ÅRSPLAN SNARØYA BARNEHAGE

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "ÅRSPLAN SNARØYA BARNEHAGE"— Utskrift av presentasjonen:

1 ÅRSPLAN SNARØYA BARNEHAGE 2015 - 2016
PÅ LAG MED BARNA ÅRSPLAN SNARØYA BARNEHAGE

2 Barnehagen har mye innhold. Faktisk ganske mange barn og ting.
Årsplanen er et arbeidsredskap for personalet, og en kilde til informasjon for foreldre og myndigheter. Årsplanen er en beskrivelse av hvordan vi jobber for å oppnå pedagogiske mål i barnehagen. Barnehageloven med dess forskrifter og Rammeplanen er utgangspunkt for årsplanen. Velkommen til Snarøya barnehage Barnehagens visjon Våre kjerneverdier Skaubomodellen Årshjul Satsningsområde VOKSENROLLE Fagområdene Progresjonsplaner Overgang barnehage - skole Kulturbegivenheter Snarøya Barnehage Kompetanseutvikling Samarbeidspartnere Evaluering Barnehagen har mye innhold. Faktisk ganske mange barn og ting. Jente ,6 år

3 VELKOMEN TIL SNARØYA BARNEHAGE
Snarøya barnehage er en privat eiet barnehage drevet av Skaubo AS. Alle de ansatte har gjennomført sikkerhetskortet,(et webbasert læringssystem som gir en grunnleggende sikkerhetsopplæring i forhold til brann, trafikk, forsvinning og forgiftning) og førstehjelpskurs. VELKOMEN TIL SNARØYA BARNEHAGE Snarøya barnehage er en barnehage med 25 barn i alderen 1-6 år. Barna er delt inn i team etter alder og har teamtid sammen med sin egen aldersgruppe nesten hver dag. Utenom teamtiden er alle barna blandet på tvers av alder. Gjennom å blande barna på denne måten motiveres de miste til å bli mer selvhjulpne, og strekker seg etter de større barna sin lek, og de store barna blir flinkere til å utøve omsorg, lære bort og ta hensyn til de små. Vi har et flott og stort uteområdet og et nærmiljø som byr på skog, fotballbaner, kort vei til buss, sjøen, kirke og mange andre flotte aktivitetsmuligheter. I Snarøya barnehage har vi et stabilt personalet og vår visjon er: ”PÅ LAG MED BARNA”. Personalet er genuint opptatte av barnas sikkerhet, trivsel og ikke minst at alle barna skal føle trygghet og bli sett og hørt. Vi bruker LØFT (løsningsfokusert tilnærming) som arbeidsmetode, som handler om å hjelpe barnet til å bli den beste versjonen av seg selv. Vi har et godt samarbeid på tvers av barnehagene i Skaubo AS, og er flinke til å benytte oss av all den kompetansen som finnes i dette AS. Denne våren har vårt nye satsningsområdet voksenrollen stått på agendaen, og vi gleder oss stort til å sette fullt fokus på dette i hverdagen. Dette året vil vi også ha et stort fokus på sikkerhet og vil arbeide med en ordentlig gjennomgang av barnehagens HMS system og sikkerhetsrutiner. Vi ser frem til å ta fatt på et nytt barnehageår sammen med dere! Med vennlig hilsen Snarøyagjengen Vi sier alltid hei og smiler når noen kommer på besøk Gutt, 4 år

4 Her i barnehagen er alle på lag. Barna er på lag med de voksne også.
BARNEHAGENS VISJON For oss betyr dette: Alle barn blir sett og hørt Engasjerende, aktive og tilstedeværende voksne Bidra til å skape vennskap Slik gjør vi det: Vi er alltid der hvor barna er Veileder barna i ulike situasjoner Undrer oss sammen med barna PÅ LAG MED BARNA « Hvert barn skal få mulighet til å utvikle seg fra sitt eget ståsted, og få støtte og hjelp til å bli den beste versjonen av seg selv! » ( Metode: LØFT – Se vedlegg) Her i barnehagen er alle på lag. Barna er på lag med de voksne også. Jente, 6 år

5 VÅRE KJERNEVERDIER For oss betyr dette: Positive voksne
Barns medbestemmelse i barnehagehverdagen Ha respekt for barnets lek og samspill Slik gjør vi det: Vi er på jakt etter det positive hos barnet Et godt arbeidsmiljø preget av humor Lar barnas stemme bli hørt og tatt hensyn til i det daglige. VÅRE KJERNEVERDIER LIVSGLEDE Barnehagen vår skal ha høy takhøyde for og ha et fellesskap preget av godt humør, glede, humor og galskap. VENNSKAP Barna skal møte et trygt, empatisk og inkluderende miljø, som gir grobunn for gode vennskap. TILSTEDEVÆRELSE Barn og foreldre skal oppleve trygghet og tilstedeværende voksne. Livsglede? Du mener vel gledesliv? Vennskap er jeg enig i at er viktig! Og gledesliv! Jente, 4 år

6 Vi vet alltid hvor alle er. De små skriker, så de hører vi godt!
Barna er blandet på tvers av alder store deler dagen. Små motiveres til å bli mer selvhjulpne, og strekker seg etter de større barna. De store blir flinke til å utøve omsorg, lære bort og ta hensyn til de små. Vi har fast teamtid for turer, aktiviteter, bokklubb og frilek. Barna deles inn i team etter alder og har faste voksne som følger dem opp. SKAUBOMODELLEN DAGSRYTME Barnehagen åpner Frokost/Frilek/Aktivitet – 09.00 Teamtid – 11.30 Lunsj – 12.00 Soving/Teamtid for de minste/Hviling/Utetid – 14.30 3- Mat ( Brødmåltid og frukt) Frilek/Aktivitetstid ute/inne – 17.00 Barnehagen stenger TEAMINNDELING Slanger 5 – 6 åringer Karius og Baktus 4 – 5 åringer Løver 3 – 4 åringer Ole Brumm 2 – 3 åringer Nasse Nøff 1 – 2 åringer Vi vet alltid hvor alle er. De små skriker, så de hører vi godt! Gutt, 3 år

7 VENNSKAP, LIVSGLEDE, TILSTEDEVÆRELSE
ÅRSHJUL Årshjulet er et arbeidsredskap som aktivt og bevisst blir brukt i utforming av det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Det sikrer aktivt arbeid med rammeplanen og vårt satsningsområde. Årshjulets fleksibilitet gir gode muligheter for barns medvirkning. Ukeplaner har et stort prosessfokus og personalet deltar aktivt og målbevisst i planleggingen. PÅ LAG MED BARNA VENNSKAP, LIVSGLEDE, TILSTEDEVÆRELSE Nærmiljø og samfunn Antall rom og form Kommunikasjon, språk og tekst Natur, miljø og teknikk Kropp, bevegelse og helse Kunst, kultur og kreativitet Etikk, religion og filosofi Tilvenning VELKOMMEN HIT Sikkerhet Gruppetilhørighet Mangfold HVA KAN DU? Respekt og toleranse Filosofi JEG MESTRER Fantasi Tradisjoner JEG UNDRER Barnas prosjekt SE HVA JEG FÅR TIL Barns medvirkning LITEN, MEN LIKEVEL STOR Overgang bhg-skole KLART JEG KAN høst vinter vår sommer Felleskap JEG ER VERDIFULL 17. mai SOSIAL KOMPETANSE LØFT LEK VOKSENROLLE I barnehage er det barna som bestemmer hva vi skal gjøre og de voksne som betsemmer hva som er lov og ikke. Gutt, 6 år

8 MÅL: Hos oss skal alle barn bli sett, hørt og ivaretatt.
SATSNINGSOMRÅDET For oss betyr dette Lære barna å regulere sine følelser og hjelpe dem å løse konflikter Barna skal få oppleve glede og humor i hverdagen Personalet er bevisst på å bygge en god relasjon til alle barna, basert på gjensidig tillit. Slik gjør vi det Vi gir tid og rom for lek Dele barna inn i mindre grupper(organisert lek og frilek) Bidra til god sosial kompetanse VOKSENROLLEN MÅL: Hos oss skal alle barn bli sett, hørt og ivaretatt. Hos oss skal barna få møte engasjerte og positive voksne som ser barna. Vi legger vekt på at barna skal bli møtt med forståelse og voksne som tar barna på alvor. For oss er det viktig at alle barna føler seg inkludert og føler at de tilhører et fellesskap. Vi lærer barn å inkludere hverandre og være observante på hverandres følelser. Vi jobber med dette gjennom ulike temaer med barna, aktive voksne i leken som ser de ulike barnas behov, tar konflikter og problemer så fort de oppstår og setter av god tid til de gode samtalene med barna om følelser, vennskap og hvordan vi behandler hverandre. Personalet er her for barna og barns medvirkning står sterkt i vår barnehagehverdag. Mobbing er et tema vi jobber med gjennom hele året, og vi inkluderer de foresatte i arbeidet mot mobbing. Her snakker vi mye med barna om hvordan det føles å bli utestengt og hvordan vi kan være gode og inkluderende venner for hverandre. Barnehagen har flere pedagogiske verktøy, de viktigste er: Sosial kompetanse handler om hvordan vi definerer og løser problemer i menneskelige relasjoner. Barns behov for sosial kompetanse blir synlig da det å få venner og ”få bli med” er noe av det viktigste i oppveksten. Det kreves sosiale ferdigheter for å delta i samspill, og det er nødvendig å delta for å utvikle sosiale ferdigheter . Personalet er med på å stimulere utviklingen av selvstendige, fornuftige og følsomme individer som foretar sine vurderinger innenfor trygge rammer, og som har evnen til å ta hensyn til og vise omsorg for andre. Løft er en metode som bygger på en løsningsfokusert tilnærming (LØFT). Målet med LØFT er at barnet skal få muligheten til å utvikle seg til å bli den beste versjonen av seg selv. I vårt arbeid med barn viser vi og veileder barnet inn i den retningen og mestringen som man ønsker å gi positiv oppmerksomhet. Vi fremmer positiv adferd og alltid har fokus på det positivet i barnet. «Det du gir mest oppmerksomhet får du mest av» Lek er den viktigste aktiviteten i barnehagen. I leken er barns medvirkende i sin egen læring og samspill med andre barn og voksne er sentralt i denne prosessen. Gjennom leken blir ett barns kunnskap til alle barns kunnskap. Personalet legger til rette for lek i alle former. De får hjelp når leken stagnerer eller utvikler seg i en retning som ikke er god for alle. Vi vektlegger at barna opplever glede og mestring i leken, og at de utvikler vennskap. De voksne er alltid sammen med oss barna Jente, 4år

9 Vi har ett område her og ett der. Fag har man på skolen.
FAGOMRÅDER Barna blir kjent med fagområdene gjennom aktiviteter som er tilrettelagt etter alder og interesser. Vi fordyper oss i et fagområdet om gangen, og synliggjør dette arbeidet i ukeplanene våre. Kommunikasjon, språk og tekst: Språkstimulering: samtaler, lese, rim og regler, sang og bruk av språket i hverdagslige handlinger Kropp, bevegelse og helse: Fysisk aktivitet, kropp, helse, kosthold, utforskning, tur, dans, rytme, bevegelse og motorikk Kunst, kultur og kreativitet: Dans, drama, forming, utforske materialer, bibliotek, konstruksjonslek, teater Natur, miljø og teknikk: Tur, dyr, insekter, trær, planter, miljø, eksperimentering og utforskning, årstider. Etikk, religion og filosofi: Respekt for hverandre, undre oss sammen, rom for spørsmål, læren om rett og galt, konsekvenser, samspill, handlinger, tradisjoner, konflikter, vennskap Nærmiljø og samspill: Normer og regler, familie, venner, bli kjent med sitt eget nærområde. Antall, rom og form: Størrelse, form, antall, tall, sortere, mønster, se sammenhenger/ulikheter, konstruksjonslek, spill, Puslespill. Vi har ett område her og ett der. Fag har man på skolen. Gutt 4 år

10 FORELDRESAMARBEID For oss i Snarøya Barnehage er det viktig med et godt foreldresamarbeid. Vi setter stor pris på tilbakemeldinger, og at dere hjelper oss til å bli bedre. Av oss i Snarøya Barnehage kan dere forvente: Vi hilser og tar imot dere og barnet deres med et smil hver morgen. Vi lytter til det dere har å si (selv om det ikke er sikkert at vi kan fikse alt) Vi hjelper barna deres til å bli den beste versjonen av seg selv. Vi holder oss oppdaterte faglig Vi er engasjerte i barna deres og i dere som foresatte Vi forventer av dere: Hilser når dere kommer og går Holder oss oppdaterte på barna deres, informerer om det har skjedd noe som kan gi reaksjoner hos barnet(dødsfall, sykdom, skilsmisse osv.) Holder dere oppdaterte på hjemmesiden vår Ringer hvis barnet er sykt eller dere kommer senere enn kl 09.30 Engasjerer dere og gir tilbakemeldinger på en god måte, til ansvarlig pedagog på gruppen, både når dere er fornøyde og mindre fornøyde. Overholder regler ved sykdom (se barnehagens hjemmeside og infohefte for foreldre) Det er ikke så lett å samarbeide med mamma, det sier i hvert fall pappa. Gutt, 5 år

11 PROGRESJONSPLAN NASSE NØFF Nassegruppen består av 1-2 åringer. Omsorg Stabilitet Knytting Rutiner Grunnleggende tillit De minste barna trenger stabile voksne som ser dem, gir omsorg og legger til rette for en mykest mulig overgang mellom hjem og barnehage. 1 åringene er aktive, nysgjerrige og avhengige av voksne som støttespillere og omsorgs- personer. Fagområder Mål For oss betyr det Kommunikasjon, språk og tekst Språkstimulering Sangleker, flanellograf, samlingsstunder med bilder og konkreter, teater rollespill, pekebøker, benevne alt som skjer og alt vi gjør. Kropp, bevegelse og helse Motorisk utvikling Dans, hinderløype, klatring, hopping, huske, ake, løpe, kjøre stor lekebil, minisykler, utelek i forskjellig terreng, håndvaskrutiner. Kunst, kultur og kreativitet Støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær 17.Mai feiring, julekalender, påskeforberedelser, collage, instrumenter, teater, trylling, maling, tegning. Natur, miljø og teknikk Undring over naturens mangfoldighet Bruke stener og pinner til lek og kunst, se på innsekter, dyr, fugler, blomster. Glede oss over vanndammer, regn, sol, vind, snø , høstblader. La barna utforske verden inne og ute. Plukke, se og undre oss. Se hva vi finner under steiner. Utforsking på turer i nærmiljøet. Etikk, religion og filosofi Reflektere og respektere livets mangfold Trøste hverandre, lek på tvers av alder og kjønn, være gode med hverandre, glede oss over ting sammen, lære å dele, lære å vente på tur, undre oss over ting sammen- for eksempel ute i naturen. Nærmiljø og samfunn Bli kjent med nærmiljø og verden omkring oss Turer i nærområdet. Oppleve nye steder. Se på og snakke om hus, biler, hunder, hester, blomster og alt man møter på. Sosial kompetanse i samfunnet i Furu barnehage og i familien. Antall, rom og form Oppleve glede over å utforske med tall og former Prate om forskjell på stor og liten/mye, lite/lang, kort. Former og figurer i byggeklosser. Prate om farger. Bli kjent med barnehagerommene inne og ute. Puslespill. De små får mye kos av oss barna og av de voksne. Man trenger mye kos som liten, men det vokser man av seg Jente 4 år

12 PROGRESJONSPLAN OLE BRUMM Ole Brumm gruppen består av 2-3åringer. Selvstendighet Kroppslig lek Språkutvikling Barn begynner å leke sammen. De er fortsatt avhengige av voksne, men selvstendigheten øker. Dette er en periode med rask språklig og fysisk utvikling. Barna tester grenser, og trenger trygge rammer. Fagområder Mål For oss betyr det Kommunikasjon, språk og tekst Språkstimulering Samtale/samhandling, pekebøker, eventyr med konkreter, hånddukker, rollespill, rim, regler, sanger, sangleker, teater, bevisst benevning av alt. Kropp, bevegelse og helse Motorisk utvikling Utelek i all slags vær og terreng, gå på tur (med tau og uten), gode rutiner for håndvask, dotrening, sansetrening, toddlerlek, lære om kroppsdeler, perle med store perler, lime, klippe, male, legge enkle puslespill, klatre, hoppe, løpe, sykle på trehjulssykkel, danse, hinderløype ute og inne, sanglek og organiserte leker. Kunst, kultur og kreativitet Støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær Teater, dukketeater, fargenavn, formingsaktiviteter med ulike materialer og teknikker, bli kjent med farger, musikkinstrumenter, bibliotekbesøk, lek med utkledningstøy, eventyr og tradisjonelle fortellinger, trylling. Natur, miljø og teknikk Undring over naturens mangfoldighet Bli kjent med nærmiljøet, samle ting i naturen, bli kjent med dyr, insekter, planter, sansetrening, bruke uteområdet, lekeplassen, lære om årstider og forandringer i naturen. Utforsking i skogen i nærmiljøet. Etikk, religion og filosofi Reflektere og respektere livets mangfold Trene på sosial kompetanse: Lære å vise omsorg, empati, dele med andre, turtaking, respekt for andre mennesker. Lære å forstå konsekvenser av egne handlinger. Enkel konfliktløsning. Vennekort, høytider, tradisjoner, steg for steg. Nærmiljø og samfunn Bli kjent med nærmiljø og verden omkring oss Gå turer og bli kjent med nærmiljøet, snakke om seg selv og familien sin, forskjell på gutt og jente, snakke om vennskap, gruppetilhørighet. Antall, rom og form Oppleve glede over å utforske med tall og former Benevne form og bruke tall i hverdagen, leke med ball, klosser, lego, legge enkle puslespill, lage ulike former av ulike materiale som f. eks. plastelina, rydde og sortere leker, telleregler, sanger, preposisjoner og begrepsforståelse. De er litt små selv om de er større enn når de var 1 år. De trenger å lære mye av oss store Jente 6 år

13 Det er gøy å være på løvegruppen. Vi er glade hele tiden.
LØVER Løve gruppen består av 3-4 åringer. Vennskap Samvær Løvene stiller masse spørsmål og Filosoferer over alt mulig. De må få tid til å oppleveegne erfaringer, gjennom oppmuntring og gjentakelse. Samvær og vennskap med andre barn blir viktigere enn før, noe som kommer til syne i lek og samspill. Løvene er aktive og observerende. PROGRESJONSPLAN Fagområder Mål For oss betyr det Kommunikasjon, språk og tekst Språkstimulering Bildebøker, eventyr med og uten konkreter, dramatisering, sanger, rim og regler, samtale/ samhandling, benevning av alt i hverdagen, lek. data, bilder, humor, språksprell, steg for steg, begrepsforståelse, rollespill, språkposer. Kropp, bevegelse og helse Motorisk utvikling Bevegelseslek: løpe, gå, åle, hoppe, hinke, klatre osv. Dans, avslappningsteknikk, gå turer, klippe, lime, perle, legge puslespill, vannlek og bading, sykle, ballek, hoppe tau, paradis, selvstendighets trening. Kunst, kultur og kreativitet Støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær Klippe, lime, male, tegne, formingsaktiviteter med ulike materialer og teknikker, snekring, skuespill, bruk av musikkinstrumenter, dans., kulturattraksjoner. Natur, miljø og teknikk Undring over naturens mangfoldighet Ulike årstider, turer, undre og utforske naturen, miljøbevissthet, bli kjent med ulike dyr og planter, været, eksperimenter, data. Etikk, religion og filosofi Reflektere og respektere livets mangfold FN, alle er ikke like, høytider, tradisjoner, hvordan vi er mot hverandre, empati, likeverd, konfliktløsning, rom for barns tanker, vennskap, steg for steg- konlfiktløsning. Nærmiljø og samfunn Bli kjent med nærmiljø og verden omkring oss Gå turer i nærmiljø, trafikk, kart, hvor er vi i samfunnet, felleskap, barns med virkning. Antall, rom og form Oppleve glede over å utforske med tall og former Telle, sortere, måle, former, bygge, pusle, spill, begreper, mønster, lek, preposisjoner. Det er gøy å være på løvegruppen. Vi er glade hele tiden. Jente 4 år

14 PROGRESJONSPLAN KARIUS OG BAKTUS Karius og Baktus gruppen består
av 4-5 åringer. Gruppetilhørighet Regler Rettferdighet Denne gruppen er aktiv i rollelek, konstruksjonslek og reggellek. Ofte opptatt av at alt skal være rettferdig. De klarer å følge enkle regler og flinke til å følge rutiner. Strekker seg opp mot de eldste barna (slangene) PROGRESJONSPLAN Fagområder Mål For oss betyr det Kommunikasjon, språk og tekst Språkstimulering Samtale/samhandling, eventyr og fortellinger med og uten konkreter, dramatisering, sanger, rim og regler, lekelesing og lekeskriving, tekstskapning, språkleker, språksprell, steg for steg. Kropp, bevegelse og helse Motorisk utvikling Turn/gym, hinderløype, balleker, dans, fokus på kroppsbevissthet, ringleker, sangleker, regelleker, blyantgrep, utelek i all slags vær og områder, lengre turer, kunnskap om menneskekropp , innarbeide gode vaner og rutiner for måltider og hygiene, mer fokus på selvstendighet ved av og påkledning. Kunst, kultur og kreativitet Støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær Teater, kunstutstillinger, skapende aktiviteter som dramatisering, sang, dans, musikk, undring, mer avanserte formingsaktiviteter med ulike materialer og teknikker. Natur, miljø og teknikk Undring over naturens mangfoldighet Opplevelser av naturen i all slags vær og områder som skog, fjell, fjære osv. Utforsking, eksperimenter, lære om årstider, dyr, småkryp, planter, besøke bondegård, botanisk hage og lignende, naturvern, IKT, brannvern, Eldar og Vanja. Etikk, religion og filosofi Reflektere og respektere livets mangfold Markering av ulike høytider og merkedager, FN, filosofi, fokus på sosial kompetanse – empati, respekt og hensyn til andre, konfliktløsning, Steg for steg. Nærmiljø og samfunn Bli kjent med nærmiljø og verden omkring oss Turer i nærmiljøet, arbeid med kart, lære navn, etternavn, adresse, barns medvirkning, alle skal bli sett og hørt, vennskap, gruppetilhørighet, trafikksikkerhet, Tarkus. Antall, rom og form Oppleve glede over å utforske med tall og former Benevne og bruke tall, former, størrelser og andre førmatematiske begreper i hverdagen, spille bordspill, legge puslespill, rydde og sortere leker, telleregler, sanger. Vi vet så mye mer enn de små vi. Så det er viktig at vi lærer de små alt vi kan. Hvis ikke, hadde de jo ikke kunnet noen ting. Gutt 4 år

15 PROGRESJONSPLAN SLANGER Slange gruppen består av 5-6 åringer.
Sosial kompetanse Skoleforberedelser Selvstendighet Førskolebarna er de eldste i Barnehagen og er flinke til å ta hensyn til, vise omsorg for og inkludere de minste barna. De har nå utviklet egne meninger og er opptatt av å diskutere og medvirke. De viser mye humor og fantasi. Venner og gruppetilhørighet har mye å si for trivsel i barnehagen. PROGRESJONSPLAN Fagområder Mål For oss betyr det Kommunikasjon, språk og tekst Språkstimulering Samtale/samhandling, eventyr og fortellinger med og uten konkreter, dramatisering, sanger, rim, regler, vitser, gåter, lekelesing, lekeskriving, tekstskapning, språkleker, språksprell, førskoleklubb, oppmerksomhet på lyder, stavelser, bokstaver og ord. Kropp, bevegelse og helse Motorisk utvikling Turn/gym, hindreløype, balleker, dans, fokus på kroppsbevissthet, ringleker, sangleker, regelleker, blyantgrep, utelek i all slags vær og områder, lengre turer, kunnskap om menneskekropp , innarbeide gode vaner og rutiner for måltider og hygiene, mer fokus på selvstendighet. Kunst, kultur og kreativitet Støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær Teater, kunstutstillinger, dramatisering, sang, dans, musikk og lignende, opptre foran andre, undring, mer avanserte formingsaktiviteter med ulike materialer og teknikker. Natur, miljø og teknikk Undring over naturens mangfoldighet Opplevelser av naturen i all slags vær og områder som skog, fjell, fjære osv. Utforsking, eksperimenter, lære om årstider, dyr, småkryp, planter, besøke bondegård, naturvern, IKT, brannvern, Eldar og Vanja, ekskursjoner. Etikk, religion og filosofi Reflektere og respektere livets mangfold Markering av ulike høytider og merkedager, FN, filosofi, fokus på sosial kompetanse – empati, respekt og hensyn til andre, konfliktløsning, Steg for steg,. Nærmiljø og samfunn Bli kjent med nærmiljø og verden omkring oss Turer i nærmiljøet, arbeid med kart, lære navn, etternavn, adresse, barns medvirkning, alle skal bli sett og hørt, vennskap, gruppetilhørighet, trafikksikkerhet, Tarkus. En del av noe større enn seg selv. Antall, rom og form Oppleve glede over å utforske med tall og former Benevne og bruke tall, former, størrelser og andre førmatematiske begreper i hverdagen, telleregler, sanger, førskoleklubb, lek med tall, enkle regnestykker, måling, mengder, ukedager, måneder. Vi er de største og de smarteste. Bra de voksne har oss, elles måtte de bare høre på surting hele dagen. Oss Slangene kan de snakke med. Gutt 6 år

16 OVERGANG BARNEHAGE - SKOLE
For oss betyr dette: Miniskoledag Førskoleklubb Besøk av førsteklassingene Overnatting i barnehagen Eldar og Vanja show Besøksdag brannstasjon Julemoro på Sæteren Gård Fokus på sosial kompetanse: Å komme i lek, finne på lek og være selvstendig i leken. La andre bestemme. Konfliktløsning. Lytte til andre. Å meste egne følelser. Selvkontroll, selvhevdelse. Utvikle empati og respekt for andre barn og voksne Selvstendighet: Lære å si fra. Klare å uttrykke seg. Motorikk- grov og fin. Å holde ro, sitte stille, jobbe med skolearbeid. Selvstendig i på/ avkledning, do situasjoner og hygiene. Stor fokus på trafikksikkerhet: Bli kjent med trafikkregler og skilt. Miniskoledager: Bli kjent med skoleområdet og ansatte på skolen for en mykere overgang. Overføringsmøter barnehage - skole: Ved ønske/behov fra foreldrene er ped.leder med på overføringsmøte med skolen. Førskoleklubb: Her gjør man skoleforberedende aktiviteter som skal hjelpe barna å møte skolen på en god måte. Overføringsskjemaer til skolen: Fylles ut i samarbeid med foreldrene og sendes til skolen før oppstart. Besøk av førsteklassingene: Tryggere overgang når man kjenner noen på skolen. Gjensynsglede. Får stille spørsmål om ting man lurer på, og se noen skoleoppgaver. De voksne i barnehagen lærer oss alt vi trenger å kunne for å gå på skolen. Det er viktig og kunne tørke seg selv når man har vært på do. Gutt 6 år

17 KULTURBEGIVENHETER I SKAUBO 2015-2016
I barnehagen vår har vi mange flotte tradisjoner. Dette året har vi følgende: APRIL - JUNI Planleggingsdag Foreldremøte september. AUGUST - SEPTEMBER Påskeferie – Dugnad mai Planleggingsdag 17. Mai feiring Foreldremøte for nye foreldre Overnatting Sommerfest for barn, foreldre og personal dato kommer Sommerfest Snarøya bhg. dato kommer Sommerferie – Planleggingsdag Karneval Gulfest Påskeferie – Høstfest dato kommer Planleggingsdag Lucia feiring dato kommer Nissefest Juleferie – Vi barna får vite når Slangene slutter og når Nassene blir til Ole Brummene.» Jente 6 år OKTOBER - DESEMBER JANUAR - MARS

18 KOMPETANSEUTVIKLING Barnehagen er hele tiden i utvikling. Vi er opptatte av å holde oss faglig oppdaterte og ikke minst dele og ta vare på den gode kompetansen personalet sitter med Veiledning av nye pedagoger/ped i disp internt og eksternt. Fagmøter internt og eksternt Kursing av personalet Veiledning av assistenter internt og eksternt. Prosjektarbeid: LØFT Tett faglig samarbeid med de andre 3 barnehagene i Skaubo AS Faglig nettverk for daglig lederer/pedagoger Samarbeid med språksenteret, PP-tjenesten, helsestasjonen og barnevernet «Mamma sier at jeg har hatt en stor utklikking. Jeg har sluttet med bleie» Gutt 3 år

19 Man må samarbeide. Elles kan man ikke bli jobbemann som pappa.
SAMARBEIDSPARTNERE BARNEHAGENS EIER, ELI J. GJØEN ØVRIGE BARNEHAGER I SKAUBO AS FORELDRENE (Se infohefte) SU BÆRUM KOMMUNE SKOLER I NÆROMRÅDET PEDAGOGISK PSYKOLOGISK TJENESTE BARNEVERN HELSESTASJON TVERRFAGLIG UTVALG HAUG SKOLE OG RESSURSSENTER BUP SPRÅKSENTERET BRANNVESEN NÆRMILJØ Man må samarbeide. Elles kan man ikke bli jobbemann som pappa. Gutt 4 år

20 EVALUERING AV BARNEHAGEÅRET 2014 - 2015
I barnehageåret har vi jobbet mot vår visjon PÅ LAG MED BARNA. Vi har hatt voksenrollen som satsningsområdet. Gjennom dette arbeide har personalet blitt mere bevisste på sin rolle ovenfor barna og ikke minst hvordan vi ønsker å bli oppfattet av barna, og hvordan de voksnes holdinger, reaksjoner, kroppsspråk og kommunikasjon påvirker barna. Dette arbeidet vil vi fortsette med i barnehageåret Vi kommer i år til å ha et større fokus på LØFT enn det vi har hatt tidligere. Gjennom arbeidet med LØFT i har vi sett hvor positiv effekt dette har på barna, og ønsker derfor å jobbe enda mer med dette det kommende barnehageåret. Vi ønsker også å ta med foreldrene på dette prosjektet og få til et samarbeid om LØFT og vårt arbeide med voksenrollen. Gjennom arbeidet med årshjulet vårt, opplever vi at det er rom for barns medvirkning. Dette er viktig for oss, og vi kommer derfor til å ha et «åpent» årshjul med mulighet for innspill fra barna i også. Vi har hatt mange spennende temaer dette barnehageåret, blant annet. Vi har dette året hatt noen spennende temaer som trafikk, brann, dyr og kjøkkenhage. Her har barna vært delaktige til hva de ulike temaene skal inneholde. I år har vi lekt, spist is, vært på brannstasjonen og lært oss å oppføre oss ordentlig Gutt 6 år

21 EVALUERING AV BARNEHAGEÅRET 2014 - 2015
Som tidligere har sikkhert vært et stort fokus i Snarøya Barnehage. Kontinuerlig opplæring, risikovurdering, revidering av HMS system og drøfing og evaluering er en stor del av hverdagen vår. Dette ønsker vi å fortsett med i Vi fortsetter med at personalet årlig tar «sikkerhetskortet» via og førstehjelpskurs. Evaluering av barnehage året er gjort i samarbeid med barna, personalet og foreldrene. Anette Due-Sørensen, Snarøya Barnehage, juli 2015 I år har vi lekt, spist is, vært på brannstasjonen og lært oss å oppføre oss ordentlig Gutt 6 år


Laste ned ppt "ÅRSPLAN SNARØYA BARNEHAGE"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google