Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Næringslivet i Trondheimsregionen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Næringslivet i Trondheimsregionen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Næringslivet i Trondheimsregionen
Næringsseminar i regi av Mosjøen Næringsforening,14. januar 2017 Ved Berit Rian, adm. direktør NiT

2 Teknologihovedstaden

3 www.teknologihovedstaden.no Made in Trondheim

4 Det skjer mye positivt i Trondheim
SINTEF TTO 95 business angels

5 www.teknologihovedstaden.no Coworking space

6 Trondheimsregionen 10 kommuner med mer enn 285.000 innbyggere
Regionen vokser med i året Variert næringsstruktur – mange vekstbransjer (ikke så konjunkturutsatt som andre regioner) Rik på mineraler og naturressurser God på samarbeid på tvers av sektorer Mange ansatte i forskning og høyere utdanning; internasjonalt fremragende på mange områder Nærheten til FoU-miljøene er regionens fremste fortrinn

7 Vi har et meget godt omdømme
Ordkrafts Omdømmebarometer: Flere sier de kan tenke seg å bo, jobbe og studere i Trondheimsregionen enn i Oslo, Bergen og Stavanger Vi blir sett på som: Det beste stedet å ta høyere utdanning Regionen med det beste forskningsmiljøet Den tryggeste storbyregionen Flere spørreundersøkelser sier at: Trondheim er Norges beste studieby

8 Trondheimsregionens to store fortrinn
Kunnskapsfabrikkene NTNU, SINTEF og andre FoU-miljø Storbyen Trondheim som regionens dynamo Hjernekraften gir grunnlag for vekst i hele regionen Storbyen øker bolyst og attraktivitet også i omlandet

9 Mer om FoU og kunnskap Trondheim: 36.000 studenter og 5.500 forskere
NTNU (Norges største universitet): studenter i Trondheim årsverk i forskning og undervisning i Trondheim SINTEF: av er ansatt i Trondheim Skandinavias største uavhengige forskningskonsern 40 prosent i Trondheim har høyere utdanning (høgskole/universitet) - 30 prosent i Norge 20 prosent av alle forskningsmidler går til Sør-Trøndelag Mest forskning per hode i Norge: kr Mer om NTNU: bachelor- og masterkandiater årlig. Ca 370 doktorgrader per år. SINTEF: Etablert av NTH Høgskolen i ST: studenter, 800 ansatte. Statoils forskningssenter er også en viktig forskningsinstitusjon. Siemens eksempel på annet selskap som driver utvikling i Trondheim (subsea – undervannsteknologi).

10 Norges største universitet
My NTNU

11 Teknologihovedstaden
I følge Impello-analysen 2015 har Trondheimsregionen: 568 teknologiselskaper – en økning på 30% siden 2010 15,6 mrd. i omsetning – en økning på 40% siden 2010 ansatte – en økning på 20% siden 2010 Felles mål i regionen: tech-selskaper med ansatte innen 2025 Delprodukt, APS Robotics, Devico AS og Devico International Operation AS, Field Device, Norwaters, Geolearning. Lendit AS

12 Hva er situasjonen for næringslivet?
Ulike konjunkturbarometre og spørreundersøkelser blant næringslivsledere i regionen viser følgende hovedtrekk: Optimismen blant bedriftsledere i Trøndelag er vesentlig over Norge totalt Mer enn 90% av næringslivslederne i regionen forventer uendret eller økt omsetning/antall ansatte i 2017 Konklusjon: Oljeprisfallet rammer ikke Trøndelag like hardt som andre regioner, pga: Bredt sammensatt næringsliv – ikke så avhengig av olje/gass Følgende bransjer bidrar positivt for vår region: Havbruk, landbruk, fiskeri, eksportindustri, offentlig sektor og teknologibedriftene

13 Mulighetenes region En meget attraktiv storbyregion (iht. Omdømmebarometeret) Nr. 2 i NæringsNM (iht. NHOs målinger) Teknologihovedstaden (NTNU, SINTEF, teknologibedrifter etc - komplett økosystem) Bredt sammensatt næringsliv med mange vekstbransjer – ikke så konjunkturutsatt Mange store utbyggingsprosjekter i de kommende år Vi jobber sammen om en Strategisk næringsplan - med felles, ambisiøse mål om vekst i verdiskapingen Trondheimsregionen = mulighetenes region (…det bør jo kunne utvides til å gjelde for hele Trøndelag…)

14 Kort om Næringsforeningen (NiT)
Interesseforening for bedrifter og kunnskapsorganisasjoner i Trondheimsregionen Næringsforening for Trondheim, Malvik, Melhus, Skaun, Klæbu og Midtre Gauldal Handelskammer for Midt-Norge Stiftet i 1862 (i nåværende form fra 1999) Ca medlemsbedrifter/organisasjoner med ansatte 24 fagråd og et aktivt styre med totalt ca. 250 ledere fra regionens nærings- og arbeidsliv som jobber på dugnadsbasis for næringsutvikling i regionen Eget forretningsnettverk for kvinnelige ledere (GROnett) med ca. 650 medlemmer Nytt nettverk for unge ledere/medarbeidere (Ung Arena) nylig etablert med ca. 225 medlemmer Arrangerer årlig mer enn 160 seminar med deltagere Aktiv mht. næringspolitikk 13 ansatte + 0,40 innleid + 3 studentassistenter

15 NiTs visjon, overordnet mål og løfter
Vi skal bidra til at midtnorsk næringsliv blir landets sterkeste Overordnet mål: Trondheimsregionen skal være det sted i Norge hvor det er enklest å starte og drive næringsvirksomhet Løfter til medlemmene: Samle næringslivet i et lønnsomt felleskap Være pådriver i næringspolitikk Være en attraktiv møteplass Verdier: Ryddig, offensiv og samlende

16 Administrasjonen i NiT
Berit Rian Adm. direktør Administrasjon (kontorstøtte,møteadm. handelskammertjenester) Medlemmer/ samarbeidspartnere/ salg/markedsføring Kommunikasjon Anne Kath. Willumsen - adm. sjef m/personalansvar Anne Stene Eva Wang Lars Langø (60%) Torgeir Sølsnes - koord. ansvar Anne Grethe Smistad Lein Kenneth Stoltzv- koord. ansvar Lars Langø (40%) Næringspolitikk Regionale avdelinger Næringsutvikling/ fagråd/prosjekt Børge Beisvåg NiT Melhus og NiT Skaun Hans Petter Øien Kvam - koordineringsansvar Christian Haugen - koord. ansvar Arnstein Hellem – innleid ressurs (40%) NiT Malvik og NiT Klæbu: Kaare Hagerup NiT Midtre Gauldal: Aina Midthjell Reppe

17 Råd og nettverksgrupper i NiT
Bransje-fagråd Tverrfaglige råd Geografiske råd Handel Reiseliv Jørgen Sagmo Cathrine Stadsvik Retro AS Comfort Hotel Park/ Hotel Augustin Finans Bent R. Eidem Eiendom Danske Bank Knut Efskin Norion Næringsmegling IKT Snorre Meland Kreative og Acando AS kulturbaserte næringer Energi Bente Dyrseth Svein Olav Munkeby Trøndelag Teater NTE AS Olje og gass Havbruk og fiskeri Frank Wettland Leder ikke utpekt Teekay Petrojarl Production AS Mat og drikke Aslaug Rustad Helse Oi! Trøndersk Mat og Drikke Bygg og anlegg Kjell Håvard Nilsen ÅF Advansia Internasjonalt Råd Fredrik Karlsen Doble Transinor AS Ledelse og kompetanse Ketil Olsen, Volo AS Infrastruktur og samferdsel Gunnar P. Lian Rema Distribusjon Styrearbeid Nina Straume Stene KPMG Kommersialisering av teknologi Herbjørn Skjervold ProVenture GROnett Berit Rian, NiT Ung Arena Olav Lindebrekke SpareBank 1 Regnskapshuset NiT Melhus Dag Runar Båtvik Norgeshus NiT Malvik Olav Løvseth Sveberg Handels- og Næringspark AS NiT Skaun Even Lefstad Da-Tel AS NiT Klæbu Bjørn Riise Klæbu Sparebank NiT Midtre Gauldal Steffen Rogstad Ramudden Norge AS

18 Strategiske satsningsområder
Kommersialisering av teknologi Bidra til en økning av antall teknologiselskaper og ansatte i disse Mål: bedrifter med ansatte i 2025! Økt kommersialisering fra FoU-miljøene Kultur og nettverk, samt branding Styrke risikokapitaltilgangen i hele verdikjeden Offentlige innkjøp som verktøy for innovasjon og start-ups Tilgang på relevant kompetanse Relevans i utdanningen Få flere studenter til å bli i regionen etter endte studier Bedre samarbeid mellom videregående skole/næringsliv (spesielt ifht. yrkesfag) Synliggjøre og utvikle den kompetansen som finnes i næringslivet i regionen Internasjonalisering av næringslivet Gjøre regionens SMB-bedrifter bedre rustet til internasjonal satsing og vekst Kompetanseheving og erfaringsutveksling Nettverksbygging

19 Prioriterte næringspolitiske saker 2017
Regionale/lokale saker: Økonomisk vital og miljømessig god sentrumsutvikling i alle våre kommuner Mer bolig- og næringsareal i våre sentrumsområder Sikre tilgjengelighet til sentrum for alle brukere Helhetlig areal- og samferdselspolitikk i regionen Rask oppstart av FV704 til Tulluan som del av Miljøpakken 3 Få oppgradering av FV30 Støren – Røros inn i STFKs planer Sikre nok bebyggbart næringsareal i regionen i et 30-års perspektiv Oppfølging av Strategisk næringsplan for Trondheimsregionen Bidra aktivt til at revidert plan gjennomføres, med spesiell fokus på: Mer næringsfremmende politikere og offentlige administrasjoner Kommunal saksbehandling av bygge- og reguleringssaker skal være blant de korteste i Norge målt hhv. fra første innsendte søknad og fra komplett søknad

20 Prioriterte næringspolitiske saker 2017
Nasjonale saker: Bygge nasjonal finansindustri og flere/større aktive eierskapsmiljø Regionalt ansvar for nasjonalt investeringsmandat Regional forvaltning av deler av statens finansielle formue i unoterte aksjer Fornybar AS til Trondheim Sikre nok utviklingskapital i alle faser for gründer- og vekstbedrifter Sikre og forsterke Investinors mandat Få på plass en KapitalFUNN-ordning Gode utviklingsmuligheter for FoU/utdanningsinstitusjonene Byintegrert campus med Innovasjonssenter Ocean Space Centre Helhetlig transportsystem for gods- og persontransport på vei, bane, sjø og med fly Nasjonal transportplan må inneholde: Ny godsterminal på Torgård, inkl oppgradering av vegsystem Sandmoen/ Heggstadmoen Oppgradering av kapasitet og kvalitet Dovrebanen 15 min frekvens på jernbane fra Melhus til Stjørdal Enhetlig utbygging av Nye Veier AS sin portefølje i Trøndelag, inkl. Melhus – Skjæringstad

21 Andre viktige næringspolitiske saker p.t. (eksempler)
Aktiv deltagelse i Vegforum Trøndelag, Luftfartsforum Trondheim lufthavn Værnes og Jernbaneforum Midt-Norge – utbygging av vei, luftfart og bane Bedring av kraftsituasjonen i regionen (nye overføringslinjer, utbygging av ny produksjonskapasitet, bedre rammevilkår for utbygging av vindkraft) Gode ordninger for demonstrasjons- og testfasiliteter for å gjøre god ide til god butikk Virkemiddelapparatet bør fokusere mer på bynært næringsliv Opprettholdelse av RDA midler Reduksjon av lokale skatter og avgifter for næringslivet Parkeringspolitikk Oppfølging og håndtering av skjenkepolitikk Mer innovative offentlige anskaffelser Bekjempelse av arbeidskriminalitet Felles graveforskrift for kommunale veger – bidra til raskere og billigere utbygging av bredbånd Aktiv deltagelse i gjennomføringen av Strategisk næringsplan for Trondheimsregionen

22 Medlemstilfredshetsundersøkelsen 2015
89,2% 89,4% 87,1% 91,8%

23 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Næringslivet i Trondheimsregionen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google