Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Forbrukerrådet Kommunetesten 2016
Benytt malsett under hjem – oppsett for å bytte farger/design. For å bygge egne bilder i ringen, kontakt ansvarlig grafiker.
2
Kommunetesten - resultater
Måler hvordan vi kommuniserer med innbyggerne Alle år: i Nordland i landet 2016: i Nordland i landet
3
Kommunetesten – hvordan?
Metode er det som kalles mystery shopping – her mystery calling, mystery mailing og nettsjekk. Testmedarbeidere har utgitt seg for å være privatpersoner og deretter henvendt seg til samtlige kommuner i Norge på e-post, telefon og via kommunenes nettsider Testen er utført innenfor perioder på et par måneder i de årene testene er gjort. Det er testet service, tilgjengelighet og informasjonskvalitet. Vi har ikke testet selve tjenestenes kvalitet.
4
Kommunesten - ansvar Kommunikasjon har ansvar for første side på Borgeportalen Avdelingen og kontorer resten – 300 redaktører Kurs jevnlig Meld behov til
5
Kommunetesten - telefonspørsmål
Dersom det ikke er svart på første forsøk, er det ringt tilbake ytterligere en gang. Telefonene er tatt fra private telefonnummer og i normal kontortid (09.30–15.00).
6
Kommunetesten - e-post
Dersom e-posten ikke er besvart innen fem virkedager, får kommunen ikke poeng for svartid. Likevel legger vi vekt på svarkvalitet dersom svaret kommer innen 10 virkedager. Svar etter 10 virkedager gir ingen poeng
7
Kommunetesten - internettsjekk
På hver kommunes nettsider er det lett etter informasjonselement fra forskjellige tjenestesektorer. Letetid etter hvert informasjonselement ca. 2 minutter. Hver nettside har blitt sjekket to ganger, én gang ved å bruke menyvalg, og én gang ved å søke etter informasjon på siden. Er ikke funnet informasjonen da, anses den som for vanskelig å finne, og gir ikke poeng.
8
Kommunetesten
9
Barn og skole Testet utelukkende på nettet Kun SFO målt
Ikke funnet info innen 2 minutter Må gjennomgås og oppdateres
10
Tekniske tjenester Testet på telefon, på e-post og på nettsidene
Byggesak – scorer lavt pga av svartid og innhold i svar Vann, avløp og renovasjon – svartid og innhold i svar og opplysninger på nett
11
Sosiale tjenester Scorer 100 prosent på nettsider om regler for startlån og regler for økonomisk hjelp
12
Pleie og omsorg Scorer lavt på e-postspørsmål pga svartid og innhold i svar Sykehjem ikke målt
13
Helse Målt på e-post. Scorer svært lavt på svartid og innhold
14
Kultur Sjekket på telefon med god score Idrett ikke målt
15
Informasjonstjenester
Scorer 100 prosent på faktaopplysninger og kontaktinfo
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.