Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Spesialistreglene i geriatri - modne for endring? Innledning GerIT 6. februar 2007 Olav Sletvold, NTNU Torgeir Bruun Wyller, UiO.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Spesialistreglene i geriatri - modne for endring? Innledning GerIT 6. februar 2007 Olav Sletvold, NTNU Torgeir Bruun Wyller, UiO."— Utskrift av presentasjonen:

1 Spesialistreglene i geriatri - modne for endring? Innledning GerIT 6. februar 2007 Olav Sletvold, NTNU Torgeir Bruun Wyller, UiO

2 Geriatrispesialiteten Premisser –Primært sykehusbasert, men har også oppgaver ift alle andre fagområder, og på tvers av forvaltningsnivåer –Akutt-innlagte eldre sykehuspasienter er viktigste målgruppe Eldre pasienter kan være komplekse Geriatriske pasienter er definitivt komplekse

3 Spesialistregler i geriatri*) 1. Spesialistgodkjenning i indremedisin. 2. 2 års tjeneste i geriatri, hvorav 1 år gruppe I. Tjenesten kan inkluderes i spesialistutdanningen i indremedisin. Søknad om spesialistgodkjenning i geriatri kreves vedlagt attestert sjekkliste over gjennomførte prosedyrer. *)Grenspesialitet under indremedisin

4 Spesialistregler i geriatri Kursutdanning: 1.130 timer, hvorav 68 timer obligatorisk kurs i geriatri fordelt på tre basiskurs. De resterende 62 timer må gjennomføres i godkjente kurs i geriatri. 2.I tillegg kreves gjennomført kurs i administrasjon og ledelse

5 Generelle læringsmål I Formålet med spesialistutdanningen er å gi kandidatene kunnskaper, ferdigheter og holdninger som setter dem i stand til å inneha faglig lederansvar innen geriatri på sykehusnivå. Generelle krav til kunnskaper, ferdigheter og holdninger omfatter: 1. Kunnskaper om aldringens konsekvenser for funksjonsevne, selvhjulpenhet og livskvalitet. 2. Kjennskap til eldre, sykehusinnlagte pasienters særskilte problem der alderen har betydning for diagnose, utredning, behandling og prognose ved akutt sykdom. 3. Kunnskaper om alderdommens epidemiologi og spesielt om sykdommer som først og fremst rammer gamle mennesker.

6 Generelle læringsmål forts. 4. Kunnskaper om hvordan normal aldring, kronisk sykdom og akutt sykdom opptrer samtidig og endrer sykdomsforløpet hos eldre mennesker. 5. Erfaring til å bedømme rehabiliteringspotensial og til å vurdere når aktiv undersøkelse og behandling ikke lenger er relevant i forhold til pasientens behov i livets sluttfase. 6. Evne til å arbeide tverrfaglig og til å samarbeide med tilgrensende spesialiteter og med førstelinjetjenesten. 7. Interesse for egen fagutvikling og opplæring av andre og for forsøk, evaluering og mulig forskning innen fagfeltet geriatri.

7 Spesifikke læringsmål 1. Kunnskaper om biologisk, psykologisk og sosial aldring. 2. Kunnskaper om diagnostiske prosedyrer og bruk av helseskalaer innen geriatri. 3. Kunnskaper om legemidlers virkning på gamle mennesker. 4. Erfaring innen funksjonsvurdering av gamle. 5. Erfaring i samtale og samarbeid med pårørende. 6. Erfaring fra tverrfaglig vurdering og møteledelse. 7. Utvikle evne til målsetting av den kliniske virksomheten og effektmåling. 8. Utvikle reflektert holdning til møte med mennesker under taps- og sorgreaksjon, eksistensiell krise og dødsangst.

8 Krav til kunnskaper 1.Kunnskapene må tilegnes under tjeneste i godkjent sykehusavdeling i geriatri der pasienter tilbys innleggelse til undersøkelse, behandling og rehabilitering, fortrinnsvis i egne geriatriske senger. 2.Tjenesten bør inkludere geriatrisk poliklinikk, daghospital og ambulant team.

9 Krav til ferdigheter 1.Oppta fullverdig geriatrisk journal. 2.Foreta funksjonsvurdering med mobilitets- og ADL-skala. 3.Foreta vurdering og utredning av mental svikt. 4.Utredning av forvirring hos gamle. 5.Utredning av fallsykdommer hos gamle. 6.Sansevurdering før henvisning til annen spesialist. 7.Foreta preoperative vurderinger av gamle. 8.Gjennomføre enklere instrumentasjon i gastrointestinaltractus (anorectoskopi). 9.Lede inkontinensutredning inkl. måling av resturin og vurdering av GU-funn. 10.Lede tverrfaglige møter og samarbeidsmøter med medarbeidere og pårørende. 11.Krav til holdninger og etikk

10 Sjekkliste Sjekklisten skal avspeile målsettingen med utdanningen i geriatri. For å få frem geriatriens egenart er det viktig med målstyring ved hjelp av sjekkliste med klart definerte emner. I den to-årige tjenesten bør kandidaten få grundige kunnskaper om (og hold dere fast!!!!):

11 1.Psykogeriatriske problemstillinger, spesielt senil demens med undergrupper 2.Psykososiale problemer i høy alder, herunder forholdet til innvandrere 3.Hjerneslag 4.Hjerte-/karsykdommer i høy alder 5.Osteoporose og frakturer ved denne tilstanden 6.Endokrine sykdommer 7.Kroniske ledd- og muskelsykdommer og annen revmatisk sykdom 8.Kroniske hudsår 9.Kroniske smertetilstander 10.Urologiske lidelser, herunder urininkontinens og infeksjoner 11.Forstyrrelser i fordøyelsessystemet 12.Ernæringsproblemer 13.Sansesvikt og kommunikasjonsproblemer 14.Fall, synkope, svimmelhet 15.Parkinsons sykdom og parkinsonisme 16.Medikamentell behandling hos gamle 17.Preoperativ vurdering av gamle 18.Juridiske aspekter ved sykdom og funksjonssvikt i høy alder

12 Tjeneste 1.Tjenesten skal inneholde den praktiske tilnærming til emnene som fremgår av ovenstående liste. 2.Kandidaten skal gjennomføre tjenesten ved både selvstendig og veiledet klinisk virksomhet, inkludert visittgang, journal- og epikrisegjennomgang, og tverrfaglige møter. 3.Det er ønskelig at kandidaten arbeider ved sengeavdeling, daghospital, poliklinikk, og evt. uteteam, og helst i nevnte rekkefølge for å få et best mulig utbytte av de forskjellige tilbudene.

13 Er utdanningen tilpasset faget? Stein Evensen i TV-debatt 30. januar 2007: ”Geriatrien er det mest kompliserte medisinske fagområdet som finnes!” Hvordan samsvarer dette med at vi har 2 år med grenspesialisering, mens alle andre grenspesialiteter i indremedisin har 3 år?

14 Spørsmål 1 Bør kravene til innhold i tjenesten være mer presise? Akuttgeriatrisk enhet? Slagenhet? Områdegeriatri? Daghospital? Sykehjem?

15 Skisse til tekst (mild versjon) Minst et halvt år av tjenesten må avtjenes enten ved akuttgeriatrisk enhet eller akutt slagenhet. Gjennom to år av tjenesten må spesialist- kandidaten tjenestegjøre ved geriatrisk poliklinikk minst en halv dag per uke. Inntil ett år av poliklinikktjenesten kan i stedet avtjenes gjennom tjeneste av samme omfang ved geriatrisk daghospital eller områdegeriatrisk team. Inntil et halvt års tjeneste i sykehjem med formalisert supervisjon kan godkjennes som del av grentjenesten i geriatri.

16 Skisse til tekst (streng versjon) Minst et halvt år av tjenesten må avtjenes enten ved akuttgeriatrisk enhet eller akutt slagenhet. Minst et halvt år av tjenesten må avtjenes enten ved geriatrisk daghospital eller områdegeriatrisk team Minst et halvt år av tjenesten må avtjenes i sykehjem med formalisert supervisjon Gjennom to år av tjenesten må spesialist- kandidaten tjenestegjøre ved geriatrisk poliklinikk minst en halv dag per uke

17 Spørsmål 2 Er to år i tillegg til hovedspesialitet i indremedisin tilstrekkelig? (Også tatt i betraktning at disse kan integreres fullt i hovedspesialiteten)

18 Argumenter for forlenget tid Vanskelig og omfattende fag Kortere tjeneste enn andre indre- medisinske fag forsterker mytene om geriatrien som "faget for dem som ikke greide å drive det til noe bedre" Forventet nedkorting av tiden for hoved- spesialiteten vil svekket grunnlaget i generell indremedisin

19 Argumenter mot forlenget tid Kan forverre rekrutteringen Urettferdig mot dem som har begynt ("trekke stigen opp etter seg")

20 Hva nå? Vår intensjon er å reise en konstruktiv debatt. Vi bør bruke nok tid til at det kan bli en bred drøfting i fagmiljøet. Uansett vil en endringsprosess være tidkrevende. Videre utspill hos Styret og Spesialitetskomiteen.

21 Konstruktive innspill og motforestillinger er velkommen nå!


Laste ned ppt "Spesialistreglene i geriatri - modne for endring? Innledning GerIT 6. februar 2007 Olav Sletvold, NTNU Torgeir Bruun Wyller, UiO."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google