Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSander Claussen Endret for 7 år siden
1
13. September 2016 Velkommen til klasseforeldremøte 1. og 2. trinn 13.september 2016
2
Saken ble utsatt til slutten av møtet. Dessverre glemte vi den da, og tiden gikk også i fra oss. Er det noen foreldre som har noe vi skal sette inn her, er det fint!
3
Elevene hjelper hverandre Lyttekrok – samtaler om sosiale mål Klasseregler som elevene har laget selv. Mål på ukeplan fra Sosial kompetanseplan Se http://www.minskole.no/DynamicContent//Documen ts/229-bbcf28ff-5a94-4a0c-9eaf- 90879b98c466.pdf http://www.minskole.no/DynamicContent//Documen ts/229-bbcf28ff-5a94-4a0c-9eaf- 90879b98c466.pdf Samtaler hver 14. dag, alene med den enkelte, der en hver gang tar opp hvordan eleven trives, om han/hun merker mobbing av noe slag. Tar ellers ting underveis etter som de skjer.
4
Showbie iBooks Notability Book Creator Relemo iThoughts Andre drillapper
5
Norsk : Lesing: 1.trinn: Målet er at de skal lære alle bokstavene/lydene og klare å lydere dem sammen til ord. 2. trinn: Repetere alle bokstavene/lydene og bli en sikker leser Høytlesing: ◦ Vi leser høyt for elevene hver dag på skolen. Vi ønsker også at dere foresatte leser for barnet hver dag. Språkleker: ◦ Lytteleker, Rimeleker, Setninger og ord, Stavelser, Framlyd, Fonemer Veiledet lesing: Målet for veiledet lesing er å utvikle elevenes ferdigheter i å benytte lesestrategier selvstendig slik at elevene klarer å møte og lese nye tekster og respondere på dem kritisk ◦ To ganger i uka, mandag går vi gjennom ny bok og torsdag hører vi dem i boka ◦ Barna får med seg bok hjem på mandag. Denne skal øves på 3 ganger til tirsdag og tre ganger til torsdag. ◦ Svært bra for å lære seg gode lesestrategier: Skaffer oversikt over hva teksten handler om Vet hvorfor han/hun leser Prøver å forutsi hva som vil skje Prøver å forstå vanskelige ord ut fra sammenhengen Bruker markeringer, utheving, understreking og lignende for å identifisere hovedpunktene, de viktige begrepene, sentrale idéene Bruker sin forkunnskap Revurderer gammel kunnskap mot ny Lager mentale bilder av det han/hun leser
6
Lyd- og bokstavinnlæring: ◦ Vi lærer inn to nye bokstaver hver uke, en på mandag og en på torsdag ◦ Vi driver med språkleker til den nye lyden ◦ Vi bruker Zeppelin tavlebok til hver lyd ◦ Vi ser på Lesekorpset på Smartboard til hver ny lyd ◦ Vi bruker leseark for å sjekke om elevene kan lese de lydene vi har hatt til nå ◦ Etter høstferien tar vi en pause på et par uker for å repetere Skriving: ◦ Lære å skrive den nye bokstaven ved hjelp av tavla og iPad ◦ Øving på å skrive ny bokstav i boka : Leseboka mi ◦ Bruke iPaden med appen Tegnebrett for å sjekke om elevene kan skrive bokstaver og ord med innlærte bokstaver ◦ Elevene har lekse hjemme der de øver på å skrive den nye bokstaven ◦ Elevene i 2. har eget opplegg i skriving, de bruker både arbeidsbok og skriver på iPad Bibliotek: ◦ Vi er på biblioteket hver torsdag for å låne bøker ◦ De får lov å låne de bøkene de ønsker, selv om vi anbefaler bøker til dem. De er veldig bevisste på hva de vil låne. Fritidslesing: ◦ Elevene SKAL lese 15 minutter hjemme mandag, tirsdag, onsdag og torsdag! ◦ Flott om de også leser andre dager !! ◦ Det er fint om dere foresatte leser med dem. ◦ Dere kan se på leseveilederen foran i lesepermen deres Kompetansemålene i norsk etter 2. trinn finner dere på Udirs side her: http://www.udir.no/kl06/NOR1- 05/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-2.-arstrinnhttp://www.udir.no/kl06/NOR1- 05/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-2.-arstrinn
8
Det er felles bok for 1. og 2. trinn. 1. trinn er med på noe av de fem første kapitlene i boka, det som er merket med 1 på toppen av siden 2. trinn har hele boka Legger mest vekt på det muntlige, men løser også skriftlige oppgaver Årsplan for 1. og 2. trinn ligger på hjemmesiden Kompetansemålene i engelsk etter 2. trinn finner dere på Udirs side her: http://www.udir.no/kl06/eng1- 03/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-2.-arstrinn/http://www.udir.no/kl06/eng1- 03/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-2.-arstrinn/
9
Vi jobber mye med telling og brikkene i Numicon Vi trener mye på å automatisere tallene fra 0 til 20 (100 for 2. trinn) Vi viser Tellekorpset for de forskjellige tallene Vi løser addisjons og subtraksjonsstykker ved hjelp av Numicon og hoderegning. Årsplaner for matematikk i hvert trinn ligger på hjemmesidene. Kompetansemål etter 2. trinn i matematikk finner dere på Udirs side her: http://www.udir.no/kl06/mat1-04/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-2.- arssteget-/ http://www.udir.no/kl06/mat1-04/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-2.- arssteget-/ Jeg setter opp mål i matematikk og sidetall i Multi på hver ukeplan. ◦ Det viktigste er at eleven klarer å gjøre det som står i Multi grunnbok. ◦ Fint om han/hun også klarer å gjøre oppgavene i Multi Oppgaveboka ◦ Får de tid til mer, jobber de i det lille heftet «Jeg lærer å regne»
12
Dato:Dag:Tittel:Min.:Underskrift:Lærer: 21/9 Mandag Fritids- lesing (Skriv tittel på boka) 21/9 Lese- lekse til tirsdag Leselekse: - Les liten bok til veiledet lesing(se lesemappa) tre ganger. 22/9 Tirsdag Fritids- lesing Tittel: 23/9 Onsdag Fritids- lesing Tittel: 23/9 Lese- lekse til torsdag Tittel: - Les liten bok til veiledet lesing(se lesemappa) tre ganger. 24/9 Torsdag Fritids- lesing Tittel: 24/9 Lese- lekse til fredag Tittel: Øv på lesearket du har fått i gul perm! 25/9 Eventuell fritids- lesing på fredag Tittel: 26/9 Eventuell fritids- lesing på lørdag Tittel: 27/9Eventuell fritids- lesing på søndag Tittel:
13
1. trinn: Bruke førkunnskaper og erfaringer Veiledet lesing Tegne fra teksten Tegnekart Tankekart 2. trinn : Bruke førkunnskaper og erfaringer Veiledet lesing ◦ Tegnekart ◦ Tankekart ◦ Bruke spørreord til å strukturere teksten: Hvem er med i fortellingen? Hvor skjer det? Når? ◦ VØL-skjema
14
Hvordan inviterer vi til bursdager i klassen vår ?? ◦ Gaver for ca 50 kroner ◦ Invitasjoner: Det inviteres slik at ingen føler seg utestengt, en gutt kan f.eks. godt bare be guttene. Gymtimer/dusjing 2 grupper i gymtimene: 1. og 2 er en gruppe, og 3. og 4. er en gruppe. En er inne og den andre er ute. 3 voksne som er med elevene. Innegruppa dusjer. ◦ Vi skriver på ukeplanen når de skal dusje. Lov å be seg fritatt. Svømming ◦ Svømming etter jul. Da må de dusje. Turer ◦ Turen til våren blir sannsynligvis i nærmiljøet et sted. Forslag? Elgtun på Byglandsfjord? Bringsvær? Prøver/tester ◦ Kartleggingsprøver i lesing ◦ Kartleggingsprøver i regning ◦ Halvårsprøver i norsk og matematikk ◦ Helårsprøver i norsk og matematikk
15
1. trinn:Ingvild Rosseland 1. trinn, vara: Kristin Eikeland 2. trinn: Kjetil Topstad 2. trinn, vara: Cecilie Sørvig
16
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.