Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Vennskap/Sosial kompetanse Barn som fungerer i leik og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Vennskap/Sosial kompetanse Barn som fungerer i leik og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi."— Utskrift av presentasjonen:

1 Vennskap/Sosial kompetanse Barn som fungerer i leik og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi snakker mye om hvordan vi skal oppføre oss mot hverandre. Utfordringen er å utføre dette i praksis. Vi ønsker å gi barna gode sosiale ferdigheter; Omtanke-medfølelse- dele-kunne be om unnskyldning-respekt og toleranse. Alle barn skal minst ha en god venn i barnehagen. For å lykkes kreves det tydelige voksne som viser omsorg og gir klare tilbakemeldinger til barna. Språk Vi skal legge til rette for et godt og utviklende språkmiljø på Nervika. Evnen til å kommunisere er en forutsetning for å kunne fungere i lek og samspill med andre. Leik er en viktig arena for å lære språk. Vi lærer om de ulike språk, kulturer og tradisjoner vi har på Nervika. Meningsfulle opplevelser legger til rette for for at barna skal utvikle et rikt språk. Leik Leiken har en viktig plass på Nervika. Å få delta i lek og ha venner er grunnleggende for barnas trivsel. For å hjelpe alle barn inn i leik gjennomfører vi leik i mindre grupper. Voksne som observerer, er inkluderende og oppmerksomme. Vennskap og leik er viktig og de voksnes rolle er å legge til rette for og inspirere barna i leiken. Voksne som observerer, er inkluderende og oppmerksomme. Vennskap og leik er viktig og de voksnes rolle er å legge til rette for og inspirere barna i leiken. Språkmodeller Et rikt språk og god begrepsforståelse er vesentlig for leik og videre læring. Det er gjennom samtaler med barn og voksne at barn lærer språk. Vi voksne må være bevisst hvordan vi lytter til barna og hvordan vi snakker. Alle voksne skal være språklige aktive og samtale med barna i alle situasjoner. Vi må skape et miljø der barn og voksne opplever glede i samtalen. NERVIKA

2 VENNSKAP/ SOSIAL KOMPETANSE: -tydelige voksne -alle barn blir sett-de voksne gir ros -leser vennskapsbøker -vennskapskort -samarbeidsoppgaver -humor og glede -de voksne dramatiserer -tett samarbeid med foreldrene -inkluderende og tydelige voksne -tverrfaglig team -bruke kommunens egen vennskapsplan som ligger på nettet. SPRÅK: - lage historier -besøke biblioteket -lese bøker og bruke bilder -rime -språkgrupper -spill -tekstskaping -gode voksne språkmodeller --gjennomfører enkeltdager der vi har fokus på ulikt språk og kultur. -tett dialog med foreldrene SAMTALEN: -deltgrupper -de voksne har primæransvar -la barna styre samtalen. Det motiverer dem. -voksne som er til stede YOYYYYY Y Hvordan jobber vi på nervika for å nå målene våre ? DELTGRUPPER: -språkgrupper -leikegrupper -turgrupper -Rød-Grønn-Gul og Blågruppa -førskoleklubb -aldersinndelte grupper på tvers av avdelingene OOMD KDKPO WQQ Trivse l

3 OKTOBER - miljøvernuke -FORUT-aksjon -foreldrekaffe -fotografering -prosjekt NOVEMBER - språk -Vennskap/leik -Foreldresamtaler JANUAR Språk -Vennskap/leik DESEMBER -julebøker -pepperkakebaking -juletretenning -nissefest -Lucia/julefrokost -julevandring m.m. MAI -17.mai -miljøvernuke -utedager i Ulvåsen -skolestarterkonsert FEBRUAR - språk -Vennskap/leik -karneval MARS/APRIL - språk -ski-akedag -påskeforbredelser -foreldresamtaler JUNI/JULI -tilvenning -sommerfest -turer på tvers av avdelingene AUGUST -tilvenning -bli kjent -turer SEPTEMBER -brannvernuke -vennskapsuke -foreldremøte

4 NERVIKA 2016-17


Laste ned ppt "Vennskap/Sosial kompetanse Barn som fungerer i leik og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google