Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

23. September  Ønsker at elevene får en god leseopplæring  Ønsker at det skal være et godt miljø  Ønsker at det skal være trivsel.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "23. September  Ønsker at elevene får en god leseopplæring  Ønsker at det skal være et godt miljø  Ønsker at det skal være trivsel."— Utskrift av presentasjonen:

1 23. September 2015

2  Ønsker at elevene får en god leseopplæring  Ønsker at det skal være et godt miljø  Ønsker at det skal være trivsel

3  Samarbeidsgrupper som hjelper hverandre  Lyttekrok – samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.  Mål på ukeplan fra Sosial kompetanseplan Se http://www.minskole.no/DynamicContent//Documen ts/229-bbcf28ff-5a94-4a0c-9eaf- 90879b98c466.pdf http://www.minskole.no/DynamicContent//Documen ts/229-bbcf28ff-5a94-4a0c-9eaf- 90879b98c466.pdf  Samtaler hver 14. dag, alene med den enkelte, der en hver gang tar opp hvordan eleven trives, om han/hun merker mobbing av noe slag.  Tar ellers ting underveis etter som de skjer.

4 Norsk :  Siden målet for 2. trinn er at bokstavene skal repeteres, følger eleven der stort sett med i den muntlige delen av faget, men han har bøker til veiledet lesing på et høyere nivå. Han får også oppgaver både i lesing og skriving fra læreboka Zeppelin 2.  Høytlesing: ◦ Vi leser høyt for elevene hver dag på skolen. Vi ønsker også at dere foresatte leser for barnet hver dag.  Språkleker: ◦ Lytteleker, Rimeleker, Setninger og ord, Stavelser, Framlyd, Fonemer  Veiledet lesing: Målet for veiledet lesing er å utvikle elevenes ferdigheter i å benytte lesestrategier selvstendig slik at elevene klarer å møte og lese nye tekster og respondere på dem kritisk ◦ To ganger i uka, mandag går vi gjennom ny bok og torsdag hører vi dem i boka ◦ Barna får med seg bok hjem på mandag. Denne skal øves på 3 ganger til tirsdag og tre ganger til torsdag. ◦ Svært bra for å lære seg gode lesestrategier:  Skaffer oversikt over hva teksten handler om  Vet hvorfor han/hun leser  Prøver å forutsi hva som vil skje  Prøver å forstå vanskelige ord ut fra sammenhengen  Bruker markeringer, utheving, understreking og lignende for å identifisere hovedpunktene, de viktige begrepene, sentrale idéene  Bruker sin forkunnskap  Revurderer gammel kunnskap mot ny  Lager mentale bilder av det han/hun leser 

5  Lyd- og bokstavinnlæring: ◦ Vi lærer inn to nye bokstaver hver uke, en på tirsdag og en på fredag ◦ Vi driver med språkleker til den nye lyden ◦ Vi ser på Lesekorpset og Bokstavkongen til hver ny lyd ◦ Vi bruker lesehjul for å sjekke om elevene kan lese de lydene vi har hatt til nå ◦ Etter 15 bokstaver tar vi en pause på et par uker for å repetere  Skriving: ◦ Lære å skrive den nye bokstaven ved hjelp av tavla og iPad ◦ Øving på å skrive ny bokstav i boka : Leseboka mi ◦ Bruke iPaden med appen Tegnebrett for å sjekke om elevene kan skrive bokstaver og ord med innlærte bokstaver ◦ Elevene har lekse hjemme der de øver på å skrive den nye bokstaven ◦ Elev i 2. har eget opplegg i skriving, han bruker både arbeidsbok og skriver på iPad  Bibliotek: ◦ Vi er på biblioteket hver torsdag for å låne bøker ◦ De får lov å låne de bøkene de ønsker, selv om vi anbefaler bøker til dem. De er veldig bevisste på hva de vil låne.  Fritidslesing: ◦ Elevene SKAL lese 15 minutter hjemme mandag, tirsdag, onsdag og torsdag! ◦ Flott om de også leser andre dager !! ◦ Det er fint om dere foresatte leser med dem. ◦ Dere kan se på leseveilederen foran i lesepermen deres  Kompetansemålene i norsk etter 2. trinn finner dere på Udirs side her: http://www.udir.no/kl06/NOR1- 05/Kompetansemaal?arst=372029328&kmsn=502670254http://www.udir.no/kl06/NOR1- 05/Kompetansemaal?arst=372029328&kmsn=502670254

6

7  Bare en halv time engelsk i uka  Det er felles bok for 1. og 2. trinn.  1. trinn er med på noe av de fem første kapitlene i boka, det som er merket med 1 på toppen av siden  2. trinn har hele boka  Legger mest vekt på det muntlige, men løser også skriftlige oppgaver  Årsplan for 1. og 2. trinn ligger på hjemmesiden  Kompetansemålene i engelsk etter 2. trinn finner dere på Udirs side her: http://www.udir.no/kl06/eng1- 03/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-2.-arstrinn/http://www.udir.no/kl06/eng1- 03/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-2.-arstrinn/

8  Vi jobber mye med telling og brikkene i Numicon hver dag.  Vi trener mye på å automatisere tallene fra 0 til 10 (20 for 2. trinn)  Vi løser addisjons og subtraksjonsstykker ved hjelp av Numicon og hoderegning.  Årsplaner for matematikk i hvert trinn blir straks lagt ut på hjemmesidene.  Kompetansemål etter 2. trinn i matematikk finner dere på Udirs side her: http://www.udir.no/kl06/mat1-04/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal- etter-2.-arssteget-/ http://www.udir.no/kl06/mat1-04/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal- etter-2.-arssteget-/  Jeg setter opp mål i matematikk og sidetall i Multi på hver ukeplan. ◦ Det viktigste er at eleven klarer å gjøre det som står i Multi grunnbok. ◦ Fint om han/hun også klarer å gjøre oppgavene i Multi Oppgaveboka ◦ Får de tid til mer, jobber de i det lille heftet «Jeg lærer å regne»

9

10

11 Dato:Dag:Tittel:Min.:Underskrift:Lærer: 21/9 Mandag Fritids- lesing (Skriv tittel på boka) 21/9 Lese- lekse til tirsdag Leselekse: - Les liten bok til veiledet lesing(se lesemappa) tre ganger. 22/9 Tirsdag Fritids- lesing Tittel: 23/9 Onsdag Fritids- lesing Tittel: 23/9 Lese- lekse til torsdag Tittel: - Les liten bok til veiledet lesing(se lesemappa) tre ganger. 24/9 Torsdag Fritids- lesing Tittel: 24/9 Lese- lekse til fredag Tittel: Øv på lesearket du har fått i gul perm! 25/9 Eventuell fritids- lesing på fredag Tittel: 26/9 Eventuell fritids- lesing på lørdag Tittel: 27/9Eventuell fritids- lesing på søndag Tittel:

12 1. trinn:  Bruke førkunnskaper og erfaringer  Veiledet lesing  Tegne fra teksten  Tegnekart  Tankekart 2. trinn :  Bruke førkunnskaper og erfaringer  Veiledet lesing ◦ Tegnekart ◦ Tankekart ◦ Bruke spørreord til å strukturere teksten: Hvem er med i fortellingen? Hvor skjer det? Når? ◦ VØL-skjema

13  Hvordan inviterer vi til bursdager i klassen vår ?? ◦ Enighet om å gi gaver for ca 50 kroner  Dusjing, skifting i gymmen? ◦ Det tar veldig mye av gymtimen om elevene skal dusje. Kanskje lurt å vente med dusjingen til de blir noe eldre.  Svømming ◦ Svømming etter jul. Da må de dusje.  Turer ◦ Turen til våren blir sannsynligvis Dyreparken  Prøver/tester ◦ Alle teller 2. trinn ◦ Kartleggingsprøver i lesing ◦ Kartleggingsprøver i regning ◦ Halvårsprøver i norsk og matematikk ◦ Helårsprøver i norsk og matematikk

14  1. trinn: Trude Tønnesland  1. trinn, vara:Thilde Paulsen  2. trinn: Trond Kallhovd  2. trinn,vara: Anne Maiken Knutsen

15


Laste ned ppt "23. September  Ønsker at elevene får en god leseopplæring  Ønsker at det skal være et godt miljø  Ønsker at det skal være trivsel."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google