Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe."— Utskrift av presentasjonen:

1 Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe

2 Innovasjon Norge Stiftet 19. desember 2003 som særlovsselskap; 100 % offentlig eid Startet sin virksomhet 1. januar 2004 Drøyt 700 ansatte med kontorer i alle landets fylker og i 30 land. Hovedkontor i Oslo. Nordlandskontor i Bodø. Bodø-kontor ca. 28 ansatte

3 Formål Innovasjon Norge skal fremme bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling i hele landet, og utløse ulike distrikters og regioners næringsmessige muligheter gjennom å bidra til innovasjon, internasjonalisering og profilering.

4 Visjon ”Vi gir lokale ideer globale muligheter”

5 Kultur- og opplevelsesnæringer Avgrensning: Kulturnæringer: Film, foto, video, design, video- og dataspill, musikk og arkitektur er de primære målgruppene. Kulturbaserte næringer Småskala mat, reiseliv og rekreasjon

6 Hvorfor satsing på kultur- og opplevelsesnæringene? Stor vekst i flere land Økt bevissthet også i Norge om områdets betydning som næring og vekstsektor Kultur gir økt verdiskaping i tradisjonelle næringer Økt velstand og endret konsummønster

7 Utfordringer Behov for risikokapital i etablerings- og tidligfase Varierende forretningskompetanse Innovasjonskompetanse Få aktører har erfaring fra internasjonale markeder Mange små aktører (1-2 personforetak) Stor spredning bransjemessig og geografisk Ideell eller kommersiell Beskyttelse av det opphavrettslige - IPR

8 For å hjelpe kundene å nå sine mål, tilbyr vi 5 ulike tjenestetyper… 1. Finansiering 2. Rådgivning 3. Kompetanse 4. Nettverk 5. Eksponering/omdømme

9 Muligheter for finansiering og rådgivning Lån Stipend Tilskudd Rådgivning

10 Øremerkede midler Følgende hovedkriterier for støtte skal legges til grunn: Internasjonalt rettede prosjekter særlig rettet mot kompetanseutvikling, markedskunnskap, faglig profilering og teknologiutvikling. Nyskapende prosjekter med en nærings- /kulturdimensjon. Herunder prioriteres også prosjekter som har overføringsverdi til bedrifter innen bransjen eller andre bransjer. Nettverksprosjekter som bidrar til innovasjon, kompetanseoverføring og gode strukturer i kulturnæringene og kulturbaserte næringer.

11 Muligheter for økt kompetanse www.innovasjonnorge.no Eksportkandidat Styrekandidat Vertskap Ledermentor FRAM Kultur Helgeland FRAM Kulturhåndverk Ofoten/Lofoten/Vesterålen

12 FRAM Kultur Situasjonsanalyse; oppstartsfasen – egen vurdering av interne og eksterne forhold Bedriftssamlinger; alle deltar - forelesning, gruppe- og individuelt arbeid Utviklingsarbeid mellom samlingene; arbeid med forbedringstiltak i bedriften med støtte fra rådgiver – hver bedrift har sin egen rådgiver

13 Muligheter for nettverk Initiering/finansiering Arena Bedriftsnettverk www.ethimmelsk.no

14 Hva er Bedriftsnettverk Tjenesten Bedriftsnettverk bistår små og mellomstore bedrifter i etableringen av forpliktende samarbeid med andre bedrifter. Tjenesten omfatter konkrete markedsdrevne prosjekter som bidrar til økt verdiskaping for bedriften og utvikling av bedriftenes evne til samarbeid. 14

15 15 Organisering Avklare prosjektidé- og mål Konkretisere samarbeidsområder Utvikle felles strategi og forretningsplan Markedsanalyser Utarbeide samarbeidsavtale Søknad om hovedprosjekt Skisse av bedriftenes markedsmessige ambisjoner og gevinstpotensial Starte opp og gjennomføre Justere forretningsplaner Innovere Bygge nettverk Effektivisere Utvikle kunnskap og kompetanse Reforhandlinger Varighet 3-9 mnd, maks 300.000 NOK Inntil 3 år, maks 750.000 NOK per år Markedsundersøkelser Identifisering av relevante partnere Analysere produkt/tjenesteidé Finne idé Avprøve idé Varighet ca. 3 mnd, maks 100.000 NOK FORPROSJEKT Utarbeide forretningsplan HOVEDPROSJEKT Realisere forretningsplanen. FORSTUDIE Avklare mulig samarbeid

16 Hva prioriteres/vektlegges Forretningsidé Lønnsomhet Markedskanaler tilstede Marked ut over det lokale – internasjonalisering Nyskaping og omstilling Vekstambisjoner- og muligheter Økonomisk gjennomføringsevne EØS-regelverket Samfinansiering med andre

17 Kontaktinfo Besøk oss på nett: www.innovasjonnorge.no Mail: trgan@innovasjonnorge.no Tlf: 75 54 20 60 / 97 14 28 05 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google