Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt og ikke verbalt

2 STEG FOR STEG -et opplegg til hensikt å fremme barns sosiale kompetanse Del I : Empati Del II : Mestring av sinne Del III: Problemløsing

3 OMSORGSPERSONER ”EN FORUTSETNING FOR AT DE ANSATTE SKAL KUNNE LÆRE BARNA SOSIALE FERDIGHETER ER AT DE SELV ER SOSIALT KOMPETENTE.”

4 SOSIAL KOMPETANSE Samarbeid: dele, hjelpe, følge regler Selvhevdelse: be om informasjon, presentere seg, reagere egnet på andres handlinger Selvkontroll: vente på tur, inngå kompromiss, forholde seg til erting Empati: vise omtanke og respekt for andres følelser og synspunkter,bety noe for andre

5 ARBEID MED SOSIAL KOMPETANSE Voksne må ha et aktivt forhold til barns samspill Store endringer i familiesituasjoner Store endringer i familier Store endringer i samfunnet Internasjonalisering Øking av atferdsproblemer/ samhandlingsvansker

6 HOVEDMÅL – STEG FOR STEG Forebygge atferdsproblemer Forebygge negative konlikter Styrke barns evne til empati Lære barn å mestre sinne Øve evnen til problemløsing

7 STEG FOR STEG Systematisk bygget opp God progresjon Et hjelpemiddel til å skape et godt miljø i gruppen Språk og begrepsutvikling Gode eksempler – aktuelle situasjoner Variert opplegg

8 SPRÅK OG BEGREPSUTVIKLING Hva er et begrep Skape tekst, skrive ned Samtalekompetanse Fortellerkompetanse Forbindere

9 LESEFORBEREDELSE Kjenne igjen navnet sitt Logografisk lesing Leseretningen Det som vi sier kan skrives Det som skrives kan leses Lekelesing Kjenne igjen ordbilder

10 Del I: EMPATI Kjenne igjen og forstå egne og andres følelser Sette seg i andres sted Vise medfølelse og omtanke for andre

11 EMPATITRENING Kjenne igjen følelser ut fra fysiske tegn Forstå at følelser endrer seg og hvorfor dette skjer Forstå at mennesker kan føle forskjellig i samme situasjon Å uttrykke omsorg, omtanke og medfølelse overfor andre Å forutse følelser Å formidle følelser/jeg-budskap/lytte Å forstå at vi kan ha ulike ønsker og behov

12 DEL II: MESTRING AV SINNE Kjenne igjen tegn på sinne Legge merke til hva som utløser sinne Gjenkjenne triggere Sinne varierer i styrke Bruke teknikker på å roe seg ned

13 HVA BLIR JEG SINT FOR: Kritikk Skuffelser Beskyldninger Klager Urettferdig behandling Konsekvenser

14 DEL III: PROBLEMLØSING Hva er et problem Hva er en løsning Impulskontroll Ferdighetstrening

15 HANDLINGSALTERNATIVER Å få bli med i leken Å be om hjelp på en positiv måte Å dele Å byttelåne Å bli enige

16 IMPLEMENTERING Eieforhold Plan for gjennomføring Ledelsen må også med Inkludere foreldrene Oppfølgingskurs Sett av tid på møtene til SfS Integrert i planer Arbeide skal synes i barnehagen

17 EFFEKT PÅ VOKSNE Bevissthet om egen rolle Refleksjon rundt egen praksis Felles plattform Nye måter å løse problemer på Hjelp til å holde fokus

18 SOSIAL SAMHANDLING Har barnet venner/tar det kontakt Blir barnet kontaktet/hjelper andre Kan barnet ”på lat”/trøste/låne bort Kan barnet vente på tur Har barnet egne meninger Aksepterer barnet grenser Kan barnet styre sinnet sitt


Laste ned ppt "Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google