Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Regional leverandørutvikling Havbruk Forsvar. Om Senja Næringshage Formål:Bidra til næringsutvikling med fokus på innovasjon og vekst med utgangspunkt.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Regional leverandørutvikling Havbruk Forsvar. Om Senja Næringshage Formål:Bidra til næringsutvikling med fokus på innovasjon og vekst med utgangspunkt."— Utskrift av presentasjonen:

1 Regional leverandørutvikling Havbruk Forsvar

2 Om Senja Næringshage Formål:Bidra til næringsutvikling med fokus på innovasjon og vekst med utgangspunkt i næringslivets og regionens muligheter og behov Eid av 6 kommuner og privat næringsliv i Ytre Midt-Troms Tilbyr forretningsutviklingstjenester til næringslivet i Midt-Troms, og initierer og leder næringsutviklingsprosjekter Er en del av det nasjonale næringshageprogrammet; bedriften betaler kun en egenandel for våre tjenester Våre målgrupper: 1.Etablerere – fra idé til kommersialisering 2.Bedrifter som jobber for økt innovasjon og vekst i egen virksomhet

3 Bakgrunn for prosjektet Tre næringshager i Troms med oppdrag om å bidra til innovasjon og økt verdiskaping; Halti Næringshage og Næringshage Nord, Målselv. Ekstrasatsing fra SIVA på næringshageprogrammet gir muligheter, dette er 1 av 5 prosjekter som fikk finansiering av 31 søknader fra hele Norge. Havbruk og forsvar er store næringer i nord, med potensial for økte ringvirkninger lokalt og regionalt ved å øke innkjøpsandel fra lokale leverandører.

4

5 Leverandørindustri Havbruk Store muligheter for økte ring- virkninger fra havbruksnæringen gjennom å øke innkjøpsandelen fra lokale leverandører –Kun 1/3 av ringvirkningene fra havbruk i Nord-Norge tilfaller i dag i Nord-Norge Uttalt ønske fra næringen om flere lokale leverandører?

6 Leverandørindustri Havbruk Hovedutfordringer i dag –Varer og tjenester som etterspørres tilbys i varierende grad lokalt/regionalt ? –Lokale leverandører er i varierende grad profesjonelle og offensive nok i nasjonal konkurranse: Kvalitet, kapasitet, miljøkrav, HMS, dokumentasjon –Evne og vilje i leverandørsegmentet til å se og gripe muligheter, som økt vekst i næringen i nord? –Vil møte nasjonal konkurranse og økte krav til havbruksstandarder

7 Målsetting med prosjektet Prosjektet skal øke andelen av varer og tjenester kjøpt lokalt fra havbruksnæringen og forsvaret i Midt-Troms og Nord-Troms gjennom å øke konkurranseevnen til lokale leverandører Pilotprosjekt: Teste ut verktøy og prosesser og utvikle en metodikk for hvordan næringshager sammen med næringslivspartnere kan bidra til å utløse potensial i vekstnæringer.

8 Partnere og leverandører til nå HAVBRUK: Marine Harvest, Lerøy Aurora, Arnøy laks, Eidsfjord Sjøfarm, SalMar, Flakstadvåg Laks, Nord-Senja Laks, Wilsgård Fiskeoppdrett FORSVAR: Forsvarsbygg Nord, Patria Helicopters LEVERANDØRER: Nordtro, HAMEK, Furstål, Vonin REFA, Whatif, Finnsnes Dykk og Anleggsservice, Storegga Entreprenør, NCS, Aqualine, JM Hansen Maritime

9 Finansiering av prosjektet over 3 år 3,5 M NOK fra SIVA til prosjektet Behov for 300 000 NOK i egenandel

10 Styringsgruppe; Styreledere fra hver av de tre næringshagene Prosjektleder Hilde Ludvigsen Delprosjekt 1 LUHAVBRUK Prosjekteleder Trude Indrebø Delprosjekt 2 LUFORSVAR Prosjektleder Terje Nyberget Ekstern(e) rådgiver(e) - ved behov Referansegruppe; repr. fra næringslivet, FoUI, relevante organisasjoner m.v.

11 1 Prosjektplanlegging og prosjektledelse 1.1 Prosjektplanlegging 1.2 Prosjektledelse 1.3 Møter 1.4 Reisekostnader 2 Kompetaneheving leverandørutvikling 2.1 Kompetanseheving 2.2 Deling og læring 2.3 Evaluering og rapport 3 Leverandørutvikling 3.1 Leverandørutvikling havbruk 3.1.1 Prosjektadministrasjon 3.1.2 Interessentanalyse og partnersøk 3.1.3 Verdiløfte og verktøykasse 3.1.4 Rekruttering leverandører 3.1.5 Prosesser og utviklingsaktiviteter 3.1.6 Kompetanseheving, FoUI 3.1.7 Bransjekunnskap og analyser 3.1.8 Møte- og reisekostnader

12

13 Erfaringer i prosjektet… Viktig å ha med partnerne og leverandører TIDLIG i prosjektet for utforming av innhold: Erfaringer fra LUNN-programmet mot petroleumsnæringen: Kundene må være interesserte, aktive partnere, stille sin kompetanse tilgjengelig Leverandørene må erkjenne at de har en utfordring, ønske om endring Aktiviteter de startet med var ikke de de endte opp med Som f.eks ønske om å konsentrere oss om leverandører som allerede er i næringen, service Bred rekruttering kontra spisset (geografisk/antall) I vareta oppdretternes ønsker om mer profesjonelle, offensive leverandører, løsninger på deres utfordringer

14 … forts. erfaringer Prosjektets mandat: øke konkurranseevnen men ingen automatikk i kontrakter må tydelig kommuniseres Endring av prosjektets aktiviteter etter ønske både fra partnere og leverandører: Andre typer kurs enn først antatt; noe faller ut, nye kommer til; må jobbes jevnt med Leverandørene ønsker målrettede aktiviteter som på sikt skal gi økt inntjening og styrket konkurransevne: HMS, miljøkrav, møteplasser for dialog med næringen. Finne løsninger på daglige utfordringer/forbedringer og løsninger på rømningsproblematikk og lakselus. Kompetanseheving på ulike felt.

15 … forts. erfaringer Viktig med bedriftsbesøk og dialog/intervju en til en Øke egen kompetanse om partnerne og leverandørene, forstå deres behov Kommer med viktige innspill og ønsker, avdekke behov/utfordringer i selskapene, bygge relasjoner, få til den gode dialogen; ønske om uformelle møter ala Workshop på Dyrøy for diskusjon om felles utfordringer, behov for felles kursing innen HMS og kvalitetssystemer Grunnkurs havbruk faller ut Kurs i ASC, HMS etc kommer til Endringer budsjett Prosjektledelse, rekruttering, bedriftsbesøk m.m er undervurdert når det kommer til omfang. Markedsføringsaktiviteter ikke budsjettert. Noen aktiviteter vil falle ut

16 Aktiviteter i prosjektet hittil i år Gjennomført flere møter med partnerne (kundesiden) Studietur til Frøya Gjennomført havbrukskonferanse og speed-dating på Skjervøy Studiedag ute på oppdrettsanlegg og smoltanlegg Gjøvika Gjennomført workshop med partnere og leverandører, Dyrøy Bedriftsbesøk/møter med Vonin REFA, NCS, Aqualine, Patria Helicopters, JM Hansen maritime, Storegga, SalMar m.m.

17

18

19

20 Videre aktiviteter på kort sikt Ytterligere bedriftsbesøk hos partnere og leverandører Kompetansekurs for leverandørene: ASC-kurs, HMS m.m ? Nye uformelle workshops med partnere og leverandører for å diskutere konkrete utfordringer/problemstillinger for næringen? Utarbeide en felles standard/pre-kvalifisering av leverandører? Studietur for leverandørene? Stor havbrukskonferanse på Finnsnes februar/mars 2017 Fiskeriministeren til stede


Laste ned ppt "Regional leverandørutvikling Havbruk Forsvar. Om Senja Næringshage Formål:Bidra til næringsutvikling med fokus på innovasjon og vekst med utgangspunkt."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google