Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSander Claussen Endret for 7 år siden
1
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder
2
VOKSENROLLA I MØTET MED BARNET 2
3
Barnet som subjekt ”… at det å behandle barn som subjekt – med respekt for deres opplevelsesverden - blir meget viktig ikke bare for å styrke barnets selvfølelse og mentale helse, men også for å unngå mobbing og utvikling av voldstendenser. Å møte barn som subjekt er vitalt for å legge grunnlag for medmenneskelighet og konstruktive relasjoner både i barnehage og andre steder.” (Berit Bae) 3
4
Å møte barnet som subjekt Å anerkjenne barn som subjekt betyr å møte den enkelte som et individ som kan forholde seg til seg selv, med rettigheter i forhold til egne tanker og følelser. Barnet opplever seg som et individ med følelser, tanker og meninger; som fullverdige mennesker i det livet de lever som barn. Barnet opplever å bli møtt som et medmenneske. Å få lov til utrykke tanker og følelser – også de negative Å møte barnet som medmenneske – hva betyr det i praksis? Barnet har ennå ikke forutsetning for å mestre livet – voksne og barn er ikke jevnbyrdige. Barnet blir møtt med anerkjennelse for det er Barnet trenger veiledning og støtte 4
5
Oppdragelsestiler Baumrind: Den autoritære Den ettergivende Den forsømmende Den autoritative 5
6
Krav og forventninger De barna med den mest harmoniske og modne tilpasningen hadde foreldre som viste innlevelse og varme relasjoner samtidig som de også stilte krav til barna og satte grenser. Refleksjon omkring krav og forventninger 6
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.