Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forskningsledelse – hvor går skillelinjene? Norges forskningsråd.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forskningsledelse – hvor går skillelinjene? Norges forskningsråd."— Utskrift av presentasjonen:

1 Forskningsledelse – hvor går skillelinjene? Norges forskningsråd

2 Forskningsledelse viktig?

3 I den senere tid har det foregått en debatt blant annet i mediene om ledelse og forskning. Sett i forhold til andre faktorer som kan påvirke kvaliteten i forskning, i hvilken grad mener du forskningsledelse er viktig? n=1060 Gjennomsnitt:3,96 Median:4 Typetall:5 Std. avvik:1,066 1 og 2 slått sammen til ”ikke viktig”, 3 er ”verken eller”, 4 og 5 slått sammen til ”viktig”.

4 Forskningsledelse viktig? n=1060 80 prosent av kvinnene mener forskningsledelse er viktig, 66 prosent av menn sier det samme (signifikant) Blant de som arbeider i instituttsektoren sier 82 prosent at forskningsledelse er viktig, 65 prosent av de tilknyttet universiteter sier det samme (signifikant) Førsteamanuensis og professorer mener i minst grad at forskningsledelse er viktig (hhv. 66 og 65 prosent sier det er viktig) (sign. lavere enn forskningsleder/instituttleder) Kvinnelige professorer mener det i noe større grad er viktig enn mannlige (74% vs. 62%) (signifikant) Kvinnelige førsteamanuensis mener det er viktig i noe større grad enn mannlige (78% vs. 59%) (signifikant)

5 Leders oppgaver

6 Leders oppgaver – fordelt på sektor Ut fra din arbeidssituasjon, i hvilken grad mener du det er viktig at instituttet/avdelingen/gruppen har en leder/ledelse som ivaretar følgende oppgaver: Ta utgangspunkt i den enhet (institutt/avdeling/gruppe) som er mest relevant. Vi ber deg svare på en skala fra 1 til 5, der 1 er ikke viktig i det hele tatt og 5 er svært viktig. n=1060 S S S S S S S S S S = signifikant forskjell mellom universitet og instituttsektoren

7 Leders oppgaver – fordelt på kjønn Ut fra din arbeidssituasjon, i hvilken grad mener du det er viktig at instituttet/avdelingen/gruppen har en leder/ledelse som ivaretar følgende oppgaver: Ta utgangspunkt i den enhet (institutt/avdeling/gruppe) som er mest relevant. Vi ber deg svare på en skala fra 1 til 5, der 1 er ikke viktig i det hele tatt og 5 er svært viktig. n=1060 S S S S S S S S S S S S = signifikant forskjell mellom gruppene

8 Leders oppgaver – fordelt på spørsmål 1 Ut fra din arbeidssituasjon, i hvilken grad mener du det er viktig at instituttet/avdelingen/gruppen har en leder/ledelse som ivaretar følgende oppgaver: Ta utgangspunkt i den enhet (institutt/avdeling/gruppe) som er mest relevant. Vi ber deg svare på en skala fra 1 til 5, der 1 er ikke viktig i det hele tatt og 5 er svært viktig. n=1060 S S S S S S S S S S S S = signifikant forskjell mellom gruppene

9 Oppfatning om forskningsledelse

10 Forskningsledelse – fordelt på sektor I hvilken grad er du enig eller uenig i følgende påstander: (Med forskningsledelse tenker vi her på evnen til å ta strategiske valg, langsiktig planlegging, evne til prioritering, å legge til rette for forskning generelt, å følge opp den enkelte forsker blant annet ifm. karriereplanlegging.) Vi ber deg svare på en skala fra 1 til 5, der 1 er helt uenig og 5 er helt enig. n=1060 S S S S S S S S S = signifikant forskjell mellom universitet og instituttsektoren

11 Forskningsledelse – fordelt på alder I hvilken grad er du enig eller uenig i følgende påstander: (Med forskningsledelse tenker vi her på evnen til å ta strategiske valg, langsiktig planlegging, evne til prioritering, å legge til rette for forskning generelt, å følge opp den enkelte forsker blant annet ifm. karriereplanlegging.) Vi ber deg svare på en skala fra 1 til 5, der 1 er helt uenig og 5 er helt enig. n=1060 S S S S S = signifikant forskjell mellom gruppene

12 Forskningsledelse – fordelt på kjønn I hvilken grad er du enig eller uenig i følgende påstander: (Med forskningsledelse tenker vi her på evnen til å ta strategiske valg, langsiktig planlegging, evne til prioritering, å legge til rette for forskning generelt, å følge opp den enkelte forsker blant annet ifm. karriereplanlegging.) Vi ber deg svare på en skala fra 1 til 5, der 1 er helt uenig og 5 er helt enig. n=1060 S S S S S S = signifikant forskjell mellom gruppene

13 Forskningsledelse – fordelt på spørsmål 1 I hvilken grad er du enig eller uenig i følgende påstander: (Med forskningsledelse tenker vi her på evnen til å ta strategiske valg, langsiktig planlegging, evne til prioritering, å legge til rette for forskning generelt, å følge opp den enkelte forsker blant annet ifm. karriereplanlegging.) Vi ber deg svare på en skala fra 1 til 5, der 1 er helt uenig og 5 er helt enig. n=1060 S S S S S S S S S = signifikant forskjell mellom gruppene


Laste ned ppt "Forskningsledelse – hvor går skillelinjene? Norges forskningsråd."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google