Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til foreldremøte! 5. trinn Høsten 2016.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til foreldremøte! 5. trinn Høsten 2016."— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til foreldremøte! 5. trinn Høsten 2016

2 VISJON Lovisenlund skole arbeider for å skape trygghet og utfordringer for hjerte, hjerne og kropp

3 Helsesøster - Ny i år - Caroline Westnes Rosenkilde har ansvar for 4. – 7. trinn - På Lovisenlund: tirsdager og onsdager - Tlf: 91325769

4 Lærere og fagarbeidere/assistenter på trinnet Tom Arne– Kontaktlærer A Svein– Kontaktlærer B Marit –Kontaktlærer C Ellen– Timelærer engelsk Angelica– Timelærer K&H, spes.ped Ole Bjørn – Timelærer K&H Anniken - fagarbeider

5 PLASSERING OG ORGANISERING Hvor er vi i bygget? Oppstart - Nye baser - Nye lærere - Nye barn - Nye fag Når er trinnet o Samlet: daglig o 2-delt: daglig o 3-delt: daglig o delt i diverse grupper: Stasjoner på fredager

6 Timeplan/dagsrytme MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1Norsk Stasjoner 2MatteEngelsk K&HStasjoner 3NaturfagMatte K&HStasjoner 4Naturfag / KRLE KRLE / Naturfag NorskNaturfag / KRLE FYSAK 5K&HGYMKRLE / Naturfag Naturfag / Musikk 6K&HGYMNorskMusikk / Naturfag

7 Stemningen på 5. trinn Oppstart 5. trinn Fellesskap Vennskap

8 Standard for god undervisning Dette er et tema som skal inn i skolens nye handlingsplan Fokus på - Mål for økt / time - god oppstart av økt / time - Overganger - Gode læringsaktiviteter - God avslutning av økt / time, oppsummere økt / time / dag

9 Utviklingssamtale Jevnlig Dokumentere Foreldresamtale November etter Nasjonale Prøver

10 Kommunal minstestandard for kartlegging, 2015-16 TrinnKartleggingUtføres 1Bokstavtesten (uke 34-38, 1-4, 21-24) Kartlegging av leseferdighet Kartlegging av tallforståelse og regneferdighet 3 ganger i løpet av året Vår (Udir) 4.-22. april (Udir) 2Gjentatt Lesing som høytlesing: Ole lager en hest Kartlegging av leseferdighet Kartlegging av tallforståelse og regneferdighet 36/39 Vår (Udir) Vår (Udir) 3Gjentatt Lesing som høytlesing: De rosa skoene Kartlegging av leseferdighet Kartlegging av tallforståelse og regneferdighet Kartlegging av engelsk og lytting 36/39 Vår (Udir) 4.-22. april (Udir) 22. feb-11. mars (Udir) 4Gjentatt lesing som høytlesing: Alarmen går Ordkjedetesten Kartlegging i digitale ferdigheter 36/39 22/24 22.feb-11. mars 5Nasjonale prøver i lesing Nasjonal prøve i regning Nasjonal prøve i engelsk Læringsstøttende prøve i skriving Høst Høst Høst Høst 6Læringsstøttende prøve i regning Læringsstøttende prøve i lesing Når som helst og om ønskelig flere ganger (Udir) 7Læringsstøttende prøver i matematikk 5.- 7. trinn Når som helst og om ønskelig flere ganger (Udir)

11 Nasjonale prøver Uke 42-44 17. oktober – 4. november Hva? lesing - regning - engelsk Hvorfor? Info: http://www.udir.no/nasjonaleprover

12 Fagpresentasjoner Naturfag Samfunnsfag KRLE Matte Engelsk Norsk

13 ENGELSK  Høyt faglig trykk, fokus fremover på skriftlige ferdigheter  Nivådelte lekser: nivå 1-3 nivå 3 er det mest utfordrende de fleste elevene vil ligge på nivå 2  Ta kontakt! Send meg gjerne en mail om jeg ikke helt treffer ditt barns faglige nivå

14 Praktiske fag Gym - gymtøy - aktivitet i nærmiljøet Musikk Kunst & Håndverk - Sløyd - Tekstil - Tegning - Tredeling i 11 ukersbolker.

15 Lekser Ukeplan i sekken og på hjemmesiden Faste fag til faste dager. Overkommelig mengde (30 min). Rutine for levere/sjekke. Legges frem på pulten hver morgen. Lærer retter. Mangellapp Leselekser –Felles leselekser nå starten. –Valgfri bok –Faktatekster Hva kan foreldre bidra med?

16 Gjennomgang av hjemmesiden http://www.minskole.no/lovisenlund Abonnér på hele eller deler av hjemmesiden

17 Praktiske opplysninger Fravær – meldes til skolen på morgenen. Basen åpner 08.15 Organisering av klassen Læringspartner Leksetid Fysak Trivselsleder Faddere Aktivitetsbua Innesko Mobiltelefon Tillatelse fra foreldre. Nysgjerrig? Velkommen skal du være!

18 Samarbeid mellom skole og hjem Gjensidig Mat, drikke, søvn Framsnakking Kan foreldregruppa bidra positivt i klassemiljøet?

19 «Alle de andre» www.kahoot.it https://play.kahoot.it/#/?quizId=28cc9888-28e4-4aa7-81a1-3d1d6357724e

20 Info fra ledelsen Skolehefte med bilder Trinnbilder og portretter Personalbilder Diverse opplysninger om skolen Forventninger til skolen til eleven til foreldre/foresatte http://www.minskole.no/lovisenlund/Underside/5246 http://www.minskole.no/lovisenlund/Underside/5246 Trinnbilder og portretter Personalbilder Diverse opplysninger om skolen Forventninger til skolen til eleven til foreldre/foresatte http://www.minskole.no/lovisenlund/Underside/5246 http://www.minskole.no/lovisenlund/Underside/5246

21 Info fra ledelsen Handlingsplan 2016 – 2019 Utarbeides på bakgrunn av resultater fra T1og T2 (Kartlegging ifm FLiK) Kommunens mål  Effektmål 1: Øke elevenes læringsutbytte faglig og sosialt  Effektmål 2: Forbedre inkluderingstiltak- redusere forskjeller og segregering  Effektmål 3: Utvikle inkluderende læringsmiljøet (øke trivsel og redusere mobbing) Tiltak Gjennomføre standard for god undervisningspraksis Utjevne forskjellene i undervisningspraksis mellom gutter og jenter Styrke kartleggingspraksis på alle nivå Baseskole – maksimal utbytte av betingelsene

22 FLiK http://www.minskole.no/lovisenlund/Underside/5259 Info fra ledelsen

23 Opplæringsloven §9a-1 - Læringsmiljø “Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring". For å klare dette på skolen vår, ønsker vi: –Dialog tidlig mellom skolen og hjemmet (k-lærer, sosiallærer,ledelsen) –Skriftliggjøring av kommunikasjonen når det oppstår utfordringer –FAU (ikke enkeltelevsaker) –Sosial handlingsplan med forebyggende tiltak, f.eks Trivselsundersøkelser Steg for steg Trivselslederprogrammet http://www.minskole.no/lovisenlund/Underside/5933 Vi bryr oss om hverandre!

24 Fritak fra undervisning Skjema på hjemmesiden Mer enn 2 uker – skrives ut av skolen Skolegudstjeneste – likeverdig opplegg Reservering fra media/hjemmeside Klassekasse Opplæringsloven § 2-15 sier at barn har rett til gratis skolegang Uttalelse fra Fylkesmannen: «Det er likevel anledning for skolen til å ta imot gaver fra foreldre/elever, men gavene skal være frivillige og anonyme, komme hele klassen eller skolen til gode. Gaver skal heller ikke innebære krav om motytelser av noe slag.» Kommunikasjon med skolen – k-lærer/ledelse Personlig fremmøte Telefon Mail Sms Info fra ledelsen

25 Innspill fra foreldrekontaktene Lovadagen 17.mai Jule- og sommerfest Sosial komité Elisabeth Tønnessen Vik Mamma til Frida Jon Refsnes Pappa til Jens Fredrik og Stella


Laste ned ppt "Velkommen til foreldremøte! 5. trinn Høsten 2016."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google