Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i."— Utskrift av presentasjonen:

1 NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1

2 Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i. Miljø kan være alt fra det globale miljøet som omfatter hele jordkloden, helt ned til miljøet som omgir oss her på skolen. Nærmiljø er en samlet betegnelse for alle de fysiske og sosiale forholdene der vi bor. Når vi hører ordet nærmiljø, tenker vi ofte på ytre omstendigheter som forsøpling, tagging og trafikk. Men nærmiljø kan også handle om sosiale forhold som f.eks trivsel, mobbing, rus eller kriminalitet. I Miljøboka er det nettopp nærmiljøet som står i fokus. Hvordan oppleves nabolaget vårt? Hva mener vi i klassen vår? Hva mener de andre som bor her om nærmiljøet? Det er dette Miljøboka handler om. Rusken samler resultatene fra alle nærmiljørapporten som 8. klassene i Oslo lager og sender dem til bydelene, og til aktuelle etater i Oslo kommune. Alle nærmiljørapportene fra Oslo-skolene utgjør sammen den årlige Miljøboka. SAMMEN OM EN REN BY Som enkeltpersoner er det lett å tenke at våre handlinger ikke utgjør noen forskjell for miljøet. Rusken lærer oss det stikk motsatte. Alle kan engasjere seg i arbeidet for en ren, trivelig og miljøvennlig by. Sammen er det lett å skape forandring, og det har en effekt at hver og en bidrar. Arbeidet med unges engasjement er viktig for Rusken. Gjennom skolen og i bydelene jobber Rusken mye med barn og ungdom slik at de selv kan utvikle gode og miljøvennlige holdninger. Med Miljøboka ønsker ønsker Rusken å oppfordre ungdomskoleelevene i Oslo til å engasjere seg ytterligere i sitt eget nærmiljø, slik at Oslo blir et trivelig sted å bo for oss alle. Jan Hauger MILJØBOKA 2Klasse – Skolens navn

3 1. DETTE ER VÅRT NÆRMILJØ Klassen bestemmer seg for hva som skal defineres som vårt nærmiljø. Er det skolekretsen? Bydelen? Et annet, avgrenset område? GJENNOMFØRING AV PROSJEKTET DE VIKTIGSTE UTFORDRINGENE I VÅRT NÆRMILJØ Klassen deler seg i grupper og drar ut og ser: Hva er bra og hva er ikke så bra med nærmiljøet vårt? Hver gruppe tar bilder og gjør notater. Klassen diskuterer: Hva er bra? Hva kan bli bedre? SPØRREUNDERSØKELSE OM NÆRMILJØET Klassen gjennomfører en spørre- undersøkelse. Den kan omfatte klassen selv, hele skolen, foresatte og andre som bor i eller som bruker nærmiljøet. Klassen lager grafiske fremstillinger av resultatene. 2. 3. SAMMENDRAG AV UNDERSØKESEN Klassen diskuterer resultatene av undersøkelsen. Hva er de viktigste funnene? 4. 5. HVA KAN VI GJØRE? Klassen diskuterer hva som er de viktigste utfordringene i vårt nærmiljø og hva klassen kan gjøre med disse utfordringene? HVA KAN ANDRE GJØRE? Klassen diskuterer hva andre i nærmiljøet kan gjøre: Skolen? Beboere i nærmijøet? Butikkeiere og næringsdrivende? Bydelen? Oslo kommune? DETTE FUNGERER FINT I NÆRMILJØET VÅRT Klassen diskuterer hva som er bra med nærmiljøet vårt. 6. 7. HVA LÆRTE VI AV Å ARBEIDE MED MILJØBOKA? Klassen diskuterer hva vi har lært av å arbeide med dette prosjektet. 8. 3Klasse – Skolens navn

4 FAKTA OM DIN KLASSE Skole: Klasse: Antall elever: Lærer: Klasse – Skolens navn4

5 FAKTA OM DITT NÆRMILJØ Område: Befolkning: Parker og grøntareal: Kulturtilbud: DETTE ER VÅRT NÆRMILJØ 1. Klasse – Skolens navn5

6 DE VIKTIGSTE UTFORDRINGENE I VÅRT NÆRMILJØ Klassen vår har arbeidet i grupper og vært ute og gjort observasjoner i nærmiljøet. Vi har notert ting vi mener er viktige utfordringer for nærmiljøet, og vi har tatt bilder. Etterpå har hele klassen diskutert det gruppene har observert. Sammen har vi kommet frem til at disse sakene er de viktigste utfordringene i vårt nærmiljø. 1. 2. 3. 4. 5. 2. Klasse – Skolens navn6

7 Klassen har hatt som oppgave å finne ut hva andre som bruker dette nærmiljøet mener. På de følgende sidene presenteres resultatene fra spørreundersøkelsen. 1. METODE 2. VÅRE MÅLGRUPPER SPØRREUNDERSØKELSE OM NÆRMILJØET 3. Klasse – Skolens navn7

8 RESULTAT FRA UNDERSØKELSEN 3. Klasse – Skolens navn8

9 RESULTAT FRA UNDERSØKELSEN 3. Klasse – Skolens navn9

10 SAMMENDRAG AV UNDERSØKELSEN Våre viktigste funn 4. Klasse – Skolens navn10

11 HVA KAN VI GJØRE? 5. Klasse – Skolens navn11

12 HVA KAN ANDRE GJØRE? 6. Klasse – Skolens navn12

13 Et nærmiljø har både positive og negative sider. Denne rapporten har så langt handlet om utfordringer. Men nærmiljøet vårt har også positive sider. Dette er de viktigste tingene som er bra med vårt nærmiljø: DETTE FUNGERER FINT I NÆRMILJØET VÅRT 7. Klasse – Skolens navn13

14 HVA LÆRTE VI AV Å ARBEIDE MED MILJØBOKA? 8. Klasse – Skolens navn14

15 Klasse – Skolens navn15

16 Klasse – Skolens navn16


Laste ned ppt "NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google