Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R."— Utskrift av presentasjonen:

1 BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R. Tholin

2 BARNEHAGENS SAMFUNNSMANDAT LOV OM BARNEHAGER, 2006 REVIDERT RAMMEPLAN FOR BARNEHAGENS INNHOLD OG ORGANISERING, 2006

3 HVEM ER RAMMEPLANEN FOR? Barnehagens personale, som et redskap for planlegging, dokumentasjon og vurdering Foreldre/foresatte Barnehageeiere Kommunen

4 HENSIKTEN MED LÆREPLANEN ( Bjørg Gundem, 1990): Informerende funksjon Avspeilende funksjonen Styrende funksjon Styrende funksjon

5 Barn deltar i ulik grad: (Schultz Jørgensen 2000:14). Barn informerer medinnflytelse Barn er medspillere medbestemmelse Barn er aktører selvbestemmende

6 FN`S BARNEKONVENSJON: vedtatt 1991 i Norge 1.Bli beskyttet 2.Bli forsørget 3.Være deltaker

7 KONSEKVENSER FOR PERSONALET NÅR BARN SKAL MEDVIRKE? 1.EN BESTEMT GRUNNLEGGENDE INNSTILLING TIL BARN 2.DIDAKTISKE KONSEKVENSER

8 FORUTSETNINGER FOR MED-VIRKNING IFØLGE R06:  Å ta barns medvirkning på alvor forutsetter god kommunikasjon mellom barna og personalet og mellom personalet og foreldrene(R06:14).  Barns rett til medvirkning krever tid og rom for å lytte og samtale (R06:14).

9 1. GOD KOMMUNKASJON: Berit Bae (1997): ”anerkjennende relasjon” 1.Forståelse og innlevelse ( tone inn, vise interesse, være konsentrert) 2.Bekreftelse (speile, tilbakemelde, vise man ser barnet) 3. Åpenhet – kunne oppgi kontrollen (la seg påvirke, ikke forutinntatt)

10 LYTTE MER! SAMTALE MER! LYTTE MER! To parter Dialog Turtaking Felles fokus Tone inn Gjensidig oppmerksomme være åpen og sensitiv tar tid velkomst aktiv handling ikke produserer svar tar individet ut av anonymitet premiss for lærende relasjoner

11 MÅ PERSONALET VÆRE? SMIDIGE LYDHØRE TYDELIGE TÅLER DET UFORUTSIGELIGE

12 KAN IKKE MEDVIRKE I ALT! ETISKE HENSYN

13 Aktuell litteratur: Clark, Kjørholt, Moss (2005): Beyond listening. Policypress Moser, T. og T. Sanna (2006). Barnehagen som forskerskole? I: Jansen, Pettersvold, Tholin (2006). Førskolelæreren. Oslo: Pedagogisk Forum Norsk senter for barneforskning 1991, nr.1: Om barneperspektivet. Søbstad, Frode (2004):Mot stadig nye mål- : tredje rapport fra prosjektet "Den norske barnehagekvaliteten". DMMHs publikasjonsserie ; 1/2004 Mari Pettersvold, Kristin Rydjord Tholin (2005): Barnehage på barns premisser. I: Første steg, nr. 2, 2005, s.10-13 Tholin, Kristin Rydjord (2006). Barn ønsker å medvirke! Hva nå førskolelærer? I: Jansen, Pettersvold, Tholin (2006). Førskolelæreren. Oslo: Pedagogisk Forum Tholin, Kristin Rydjord (2007). Omsorg og medvirkning –barn som medskapere av fellesskapet i barnehagen. I: Moser og Röthle (red) (2007). Ny rammeplan –ny barnehagepedagogikk? Oslo: Universitetsforlaget Tholin, Kristin Rydjord (2003). Etisk omsorg i barnehagen og skolen. Oslo: Abstrakt forlag


Laste ned ppt "BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google