Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Erik Larsen Professor emeritus Spesialist i klinisk psykologi.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Erik Larsen Professor emeritus Spesialist i klinisk psykologi."— Utskrift av presentasjonen:

1 Erik Larsen Professor emeritus Spesialist i klinisk psykologi

2 Foredraget vil ta utgangspunkt i at miljøterapi er en form for psykoterapeutisk arbeid. Det er et tilbud til barn og unge som trenger et tilbud fra barnevernet for å kunne arbeide med sin personlighetsutvikling og sin mentale helse. Videre vil det bli en presentasjon av hvem disse barn og unge er, og hva som skal til for at innsatsen skal gi resultater. Den miljøterapeutiske organisasjonen vil også bli gitt bred plass i foredraget. INTRODUKSJON

3 MILJØ-TERAPI ORGANISERING UTVIKLING/FORANDRING Miljøterapi er et tosidig begrep

4 INTEGRERTE, DESINTEGRERTE OG DÅRLIG INTEGRERTE UNGDOMMER INTEGRERTE UNGDOMMER De kan forstå sammenhengen mellom følelser, tanker og atferd DESINTEGRERTE UNGDOMMER De har forbigående mistet evnen til å se denne sammenhengen Dette på grunn av dramatiske og traumatiserende opplevelser som død, ulykker etc. DÅRLIG INTEGRERTE UNGDOMMER Disse ungdommene forstår ikke sammenhengen mellom følelser, tanker og handlinger Disse ungdommene pendler mellom lengselen etter tilknytning og kontakt og angsten for tilknytning og kontakt De mangler begreper for sitt indre (liv) De har et uklart selvbilde De har uklare grenser mellom fantasi og «virkelighet» De har fastlåste «virkelighetsbilder», som de ikke har kapasitet til å undersøke De strever grunnleggende sett med et overlevelsestema

5 Personalens upplevelse av inflytande, stöd och krav i den psykosociala arbetsmiljön visade ett systematiskt samband med det genonsnittliga utfallet för patienterna på enheten. Slutsatsen av studien är att vård på behandlingshem kan ha effekt på patienternas förändring, men effekten är beroende av vilka man väljer att behandla, vilken behandling som erbjuds och vilken vårdkultur som finns på behandlingshemmet. (Armelius, 2002)

6 Organisasjonskulturen i behandligsorganisasjonen I den miljøterapeutiske behandlingsorganisationen utgør også kulturen (i bred forstand) en væsentlig påvirkningsfaktor, som derfor bør inddrages i den bevidste tilrettelæggelse af det terapeutiske miljø. Kulturen omfatter de «værdier», der dominerer institutionen, og som viser sig i regelsæt, konflikthåndtering, etik, omgangstone, prioritering af arbejdsopgaver,

7 Organisasjonskultur fortsetter ledelsesform, personalpolitik, samarbejdsformer osv. Det er karakteristisk, at disse betydningsfulde kulturelle faktorer i mange institusjoner er implicitte i den forstand, at de ikke er formulerede og kun sjælden drøftes, undtagen når der opstår helt konkrete problemstillinger, f.eks. af etisk art omkring en beboer. (Schjødt og Heinskou, 2016)

8 Organisasjonskultur fortsetter Schjødt og Heinskou (2016) konkluderer slik: Kulturen i det terapeutiske miljøet har med andre ord afgørende betydning for, om emotionelt korrigerende erfaringer kan oppnås, og sunde, udviklende tilknytningsforhold kan etableres. En kultur præget af åbenhed, nyssgerighed og vedvarende bestræbelser på at forstå, hvad der foregår, er det bedste – og formentlig det eneste – brugbare redskab til at imødegå

9 Organisasjonskultur fortsetter de destruktive psykologiske processer, som ellers risikere at svække eller helt ødelægge mulighederne for udvikling og forandring hos institutionens brugere.

10 DET MILJØTERAPEUTISKE HUS Overordnede modeller. teorier og begreper Rom for undersøkelse og refleksjon Konferanser og møter Veiledning Kollegial dialog Rom for undersøkelse og refleksjon Konferanser og møter Veiledning Kollegial dialog Den miljøterapeutiske hverdagen Det miljøterapeutiske kraftfeltet Den miljøterapeutiske hverdagen Det miljøterapeutiske kraftfeltet

11 DET GJENSIDIGE FORHOLDET MELLOM OPPGAVEN, ORGANISERINGEN OG FAGSYNET DEN MILJØTERAPEUTISKE ORGANISASJONEN DEN PRIMÆRE MILJØTERAPEUTISKE OPPGAVEN ET FAGSYN SOM MULIGGJØR LØSNING AV OPPGAVEN

12 RESSURSER I ARBEIDET MED DEN PRIMÆRE MILJØTERAPEUTISKE OPPGAVEN Den primære miljøterapeut ise oppgaven Det miljøterapeutiske territoriet Den miljøterapeutiske tiden Tilgjengeligheten i rollen som miljøterapeut

13 Den formelle organisasjonen Den dynamiske organisasjonen Den miljøterapeutiske organisasjonen

14 MILJØTERAPI FORSTÅTT I ET SYSTEMORIENTERT PERSPEKTIV Den miljøterapeutiske organisasjonen Personalsystemet Klientsystemet Systemet av barn og unge Miljøterapeuter Miljøterapeutisk ledelse

15 Rolleforståelse i miljøterapeutisk arbeid De formelle rollene De dynamiske rollene

16 DEN INTEGRERTE MILJØTERAPEUTROLLEN En integrert miljøterapeutrolle Formelle kvalifikasjoner Formell utdanning Utviklingspsykologi Organisasjonsforståelse Familieforståelse Kunnskap om aktiviteter Uformelle kvalifikasjoner «Livets skole» Egen opprinnelses familie Egen familie Yrkeserfaringer Interesser og hobbyer Formelle erfaringer Egen terapi Veiledning Kollegial dialog/kollegiale refleksjoner

17  FIGHT  FLIGHT  FREEZE

18 TILLIT (Andersen 2014) Hva er tillit? Tillit er menneskets følelse av at andres godhet, ærlighet og dyktighet er til å stole på Hva gjør tillit? Tillit medfører en overføring av makt til en person eller et system, makt til å handle på den/de andres vegne til denne/deres beste

19 TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN


Laste ned ppt "Erik Larsen Professor emeritus Spesialist i klinisk psykologi."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google