Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertElsa Våge Endret for 7 år siden
1
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT - 2009
2
Status 3 LUT klasser Lut1 Lut1 Lut2 Lut2 Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler Teigar Borgheim Hof Kongseik
3
Status: Ny Bok:
6
Hilsen fra Studieleder HVE har en ambisiøs lærerutdanning: vi skal evalueres som Norges beste eller ledende i Norge ut fra gitte indikatorer (som KD vil komme med i løpet av et år) Dette betyr: 1. Færre partnerskoler med tettere bånd til HVE det betyr sterkere forpliktelser begge veier og en vedvarende ambisiøs dialog 2. Høyere kvalitet på lærerutdannerne ved høgskolen økt profesjonskompetanse og økt kunnskap om elever og elevers oppvekstvilkår forskningsbasert undervisning studenter som deltar i forskning Anne Fængsrud
7
Hilsen fra Studieleder 3. Kvalitetsutvikling på partnerskolen mastermoduler for praksislærere for å kvalifisere seg til lærerutdannere i praksis praksislærer - en karrierevei i skolen gjennom kvalifisering 4. Fire- og femårig lærerutdanning alle studenter skal ha mulighet for masterpåbygning ved HVE i norsk fagdidaktikk, pedagogikk, samfunnsfag/historie Anne Fængsrud
8
Status: Lærerutdanningsreformen: Ny lærerutdanning skal være instrumentet for å endre skolen Hvem får tildelt henholdsvis begge lu-løp? Krav om yrkesinnretting og profesjonalisering St.meld. 11. utfordrer både lærerutdanningen og praksis
9
Ny lærerutdanning Ny bachelor oppgave 3 studieår Ped fordelt over tre år Før: lærerutdanningen er sterkt sentrert rundt enkeltfag, mange lærerutdannere har sin faglige identitet i disiplinen mer enn i profesjonen Nå: Integrert helhet og profesjonsretting
10
Nytt pedagogikkfag: Faget pedagogikk og elevkunnskap skal ivareta utviklingen av den mer instrumentelle delen av læreryrket (ibid). Faget må fange opp praktiske pedagogiske og faglige problemstillinger som læreren står overfor i skolehverdagen. Teoretisk kunnskap i fagene og kunnskap om hvordan det undervises i dem, må integreres med praktiske oppgaver i skolehverdagen. Fag, fagdidaktikk, pedagogikk og praksis må derfor koples tettere sammen, både innholdsmessig og organisatorisk. Denne sammenhengen er illustrert i figur 2.1. (St.meld.nr.11 (2008-2009) Læreren Rollen og utdanningen)
11
Ny lærerutdanning Det nye faget skal fylle tre hovedfunksjoner: gi en faglig plattform metodisk kompetanse gi kompetanse til å ivareta relasjonelle og sosiale forhold Evne til å lære fra seg Bidra til å gi elevene grunnleggende ferdigheter Møte elevers sosiale problem og andre forhold som hemmer læring Innsikt i hvordan skolen i samarbeid med andre instanser kan løse slike problemer
12
Til slutt LUT nettverket blir et sentralt nettverk for lærerutdanning i regionen etter 2010 Muligheter for masterutdanning for praksislærere Praksis i lærerutdanning blir en arena for forskning og utviklingsarbeid
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.