Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Arbeidsgruppen anbefaler følgende formater 4:1 600 x 150 – TOPPBANNER (Påkrevd) 3:1 600 x STOR TOPPBANNER (opsjon) 2:1 600 x NETTBOARD (opsjon)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Arbeidsgruppen anbefaler følgende formater 4:1 600 x 150 – TOPPBANNER (Påkrevd) 3:1 600 x STOR TOPPBANNER (opsjon) 2:1 600 x NETTBOARD (opsjon)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Arbeidsgruppen anbefaler følgende formater 4:1 600 x 150 – TOPPBANNER (Påkrevd) 3:1 600 x 200 - STOR TOPPBANNER (opsjon) 2:1 600 x 300 - NETTBOARD (opsjon) 1:1 600 x 600 – SUPERBOARD (opsjon) Dette betyr at i praksis vil det kun være nødvendig med 1 format for å komme i gang med mobilannonsering Vi anbefaler å gå vekk fra dagens minste format som er 6:1 formatet Dersom annonsør ønsker å annonsere i andre formater enn de nevnte er dette fullt mulig

2 Produksjonsveiledning Høyden på teksten i en banner bør være minst ¼ av totalhøyden på banneret En fin test er å reise seg fra pulten, gå 2 meter unna. Da bør teksten fortsatt være leselig Alternativt: legg banneret inn i en screendump av en site for å se om det er leselig i det miljøet banneret faktisk skal ligge i I utgangspunktet har vi ikke satt en begrensning på vekt men vi ser at det er mulig å lage bra materiell opp til 30k Grunnen til at vi ønsker å holde vekten nede er nedlastningstid og minimere datarafikk (kostnad) for brukeren Vekten øker ofte ved bruk av for mange frames i animasjonsbilder Vi anbefaler at man forsøker å holde vekten nede men dette bør ikke være en begrensning ift det grafiske kreative rommet Bildeformater anbefales å være JPG eller GIF

3 Annonsekonverteringsverktøy – vær så god ! Her er url til verktøyet som fritt kan brukes –http://m.db.no/erik/annonseconverter/http://m.db.no/erik/annonseconverter/ Input kan være de fleste formater. Fungerer fint med Gif, jpg, eps i hvertfall. (Imagemagick convert som ligger bak). Den leser en formatfil med lovlige formater Inputfil må være slik at det stemmer med høyde/breddeforholdet - altså i forholdet 4:1, 3:1, 2:1 eller 1:1 Inputfil kan ikke være smalere enn 300px, men kan altså godt være 1800x300, 600x200 eller et annet format som er bredere enn 300 og stemmer overens med forholdstallene. Man får se størrelsene som genereres, tyngden i kb, og kan laste ned en zipfil med alle formatene i direkte. Den skal også konvertere animerte gif'er riktig Spørsmål og innspill til forbedringer i verktøyet kan rettes til Erik Saastad på email erik.saastad@dagbladet.no erik.saastad@dagbladet.no

4 Eksempel på test av banner i screendump Utkast fra reklamebyrået Teksten var for liten til å kunne leses Bildene til høyre ble helt uleselige Banneret ble aldri brukt

5 Her er tekststr. Økt til ca ¼ av høyden på banneret Færre elementer og større tekst Budskapet kommer bedre frem

6 X-men /Wolverine trailer -kun iphone NETTBOARD (flippet i iphone) Hensikt: Spre og vise Wolverine Trailer Matprat -alle telefoner TOPPBANNER Hensikt: Skape trafikk til mobil.matprat.no Case eksempler Matprat app -kun iphone TOPPBANNER Hensikt: Spre Matprat iphone applikasjon (link til appstore direkte) Fjordland Film -kun iphone NETTBOARD Hensikt: Spre og vise Fjordland sin nye film

7 Beslutning av mobilgruppa Endringene trer i kraft 30. januar 2010 Medier som har godkjent endringene: –VG –DB –Aftenposten –Tele2 Mobilgruppa henstiller alle Norske medier til å tilpasse seg denne nye etablerte standarden for formater til mobilannonsering

8 Vedlegg: Fremtidens mobilformater Flash Splash screen Takeover løsninger Dominans Videobannere Lyd Ekspanderende banner Banner som ligger fast selv om man scroller nedover Viktig å tenke på at dette kommer men det vil ta tid!

9 Vedlegg: Hva kan skje bak et klikk på en mobilbanner? Klikk for å bli oppringt Klikk for å ringe Klikk for å melde deg inn (adresseoppslag + databasebygging) Klikk for å sende email Klikk for å sende sms klikk for å lagre kalenderoppføring (ical) Klikk for å laste ned kupong Klikk for å gå til kampanjesite Klikk for å gå til appstore og laste ned applikasjon


Laste ned ppt "Arbeidsgruppen anbefaler følgende formater 4:1 600 x 150 – TOPPBANNER (Påkrevd) 3:1 600 x STOR TOPPBANNER (opsjon) 2:1 600 x NETTBOARD (opsjon)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google