Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”"— Utskrift av presentasjonen:

1 Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning” 2006-2010 Under forskningsrådets program ”Praksis FOU”

2 Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 Bakgrunn Deltagere Mål Problemstilling

3 Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 Bakgrunn Kritikk av yrkesopplæringen i R94: Manglende yrkesrelevans, relatert til 2+2- modellen og de brede Vg1/ Vg2 –Elevene opplevde dårlig sammenheng mellom det de utdannet seg til og opplæringen (manglende mening og relevans) –Bedriftene klagde over elevenes manglende fagkompetanse når de begynte i lære For teoretisk Demotiverte elever, stort frafall og lav gjennomføringsprosent

4 Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 5 delprosjekter 8 utdannings- program Ca 60 skoler 13 forskere Knyttet til studie i YPU, 15-60 sp + master i YP

5 Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 Forskerteamet Veileder fra RUC Kurt Aagard Nielsen

6 Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 Hensikt Den enkelte deltager skal videreutvikle sin kompetanse i forhold til nasjonale føringer i KL Involverte skoler / utdanningsmiljøer skal utvikle seg videre i tråd med Kunnskapsløftets føringer Det skal utvikles kunnskap om hvordan relevant opplæring kan utvikles, av generell pedagogisk betydning og på ulike yrkespedagogiske fagområder

7 Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 Målet med prosjektet som helhet Å utvikle eksempler på opplæring som er yrkesrelevant i forhold til –Elevens yrkesinteresser og utdanningsplaner –Bransjenes kompetansebehov –Samfunnets kompetansebehov leder til bevisste yrkesvalg dokumenteres på en hensiktsmessig måte: yrkesutøvelse, yrkeskompetanse og yrkesopplæring

8 Hilde Hiim og Grete Haaland Sund, 08.04.2010 Problemstilling Hvordan utvikle yrkesutdanning som er relevant i forhold til elevenes yrkesinteresser og bransjenes kompetansebehov? En pragmatisk, kritisk tilnærming til yrkeskompetanse og yrkesdidaktikk


Laste ned ppt "Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google