Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009."— Utskrift av presentasjonen:

1 Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009

2 Hva er matematikk for dere? Praktisk regning ved oppussing av rom, matlaging, restaurering av bil og regne prosent på salg Skrekk Fryd (love/hate) Jakten på fasit Regning med x og y Trening uten mening Ikke alltid mening, men intellektuell trening Vanskelig og lite hjelp Vanskelig hoderegning, stressende Favorittfaget mitt, morsomt Kjedelig

3 Hva kan matematikk i barnehagen være? Tall og mengder Måling Former; lære navn på former Mønster Plassering Spille spill Bygge Noe barna lurer på selv, de er opptatt av matematikk Skoleforberedelse Sortering Rim og regler

4 BEGREPSFORSTÅELSE Begrepsinnhold: Alle tanker, erfaringer, holdninger som knyttes til begrepet Begrepsuttrykk: Alle språkuttrykk, som muntlig språk, kroppsspråk, tegning, symboler, skrift Vygotsky (Høines): Begrep = Begrepsinnhold + Begrepsuttrykk

5 O VERSETTELSESJOBBEN ER DIN ! Høines: Pedagogens jobb er å oversette fra 1. ordens til 2.ordens språk på former! Oversettelsesledd ”måne” og ”runding” ”hustak” ”boks” ”iskjeks” ”ball” ”sånn som elefanten står på”

6 Form i Rammeplanen Gjennom arbeid med antall, rom og form skal barnehagen bidra til at barna opplever glede over å utforske og leke med tall og former tilegner seg gode og anvendbare matematiske begreper erfarer, utforsker og leker med form og mønster erfarer ulike typer størrelser, former og mål gjennom å sortere og sammenligne For å arbeide i retning av disse målene må personalet være bevisst egen begrepsbruk om matematiske fenomener gi barna impulser og erfaringer med design ved å utforske, oppdage og skape ulike former og mønstre

7 HVA ER FORMER? Alle mulige former… Geometriske former = to- og tredimensjonale figurer som har en viss regularitet Olof Magne (2003): gjenkjenne sirkel 18 mnd, firkant 2-åring, trekant 3-4-åring

8 Hvorfor er disse formene så viktige?? For å kunne beskrive verden rundt oss ! ”Jeg mente den gule garasjen med de firkanta dørene vet du!” (3 år)

9 For å kommunisere effektivt! ”Nei du skal ha mange sånne små sirkler rundt der” (4 år)

10 Men må også ha kunnskap om selve formene: hva kjennetegner denne formen? hva har denne formen til felles med andre, altså hva som gjør den like andre former? Hva skiller den fra andre former?

11 Todimensjonale geometriske former Mangekanter Trekanter Rettvinklede Likesidet Likebeint Firkanter Parallellogram Trapes Rombe Kvadrat Femkanter Osv.. Sirkler

12 K ILDER Solem, I. H. & Reikerås, E. K. L. (2008) Det matematiske barnet. Landås, Caspar forlag. Høines, M. J. (1997) Begynneropplæringen. Fagdidaktikk for barnetrinnets matematikkundervisning. 2 utg. Landås, Caspar Forlag. Bøhler, Elena, ”Former for store og former for små..” i Tangenten (2008) Kunnskapsdepartementet (2006) Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Devold E: (2008) Fem, seks – det kommer en heks – praktisk matematikk i barnhagen, GAN Aschehoug Ridar, K (red) (2008) Med mattebriller i barnehagen. Lek med antall, rom, form og måling. Kommuneforlaget Alle bilder er hentet fra flickr.com


Laste ned ppt "Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google