Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMariann Arntzen Endret for 7 år siden
1
Ny tid – nye roller Høyesterettsadvokat Bjørnar Eilertsen NSFs nasjonale Jordmorkonferanse 2016 26. september 2016 Advokatfirma Eilertsen Postboks 13 1300 Sandvika Mobiltlf.:997 44 0 22 www.jusboka.no www.nettjuristen.no Epost:post@nettjuristen.no
2
Utgitte titler
3
DISPOSISJON A. Lyd- og billedopptak samt bruk av sosiale medier i helsevesenet B. Ny pasientjournallov fra 1.1.2015 – viktig døråpner for jordmødre og annet helsepersonell C. Krav om elektronisk journalføring blant jordmødre fra 1.9.2015 D. Arianson-utvalgets forslag – store lovendringer i vente…
4
Tilgang til pasientopplysninger via Internett Teknologipositivt syn fra regjering og andre – Pasientjournalloven, økt elektronisk samhandling mv Store sykehus med pasientjournal tilgjengelig på nett: OUS og Sykehuset Østfold – www.MinJOurnal.nowww.MinJOurnal.no Alle helseforetak i Helse Sør-Øst: utprøver deler av elektroniske journaler Fra timeavtaler på nett (2008), via epikriser (2013), polikliniske notater (2014) og flere andre journaldokumenter (høsten 2016) Vant pris for «Årets e-Helsebegivenhet» under 2010-konferansen Healthworld Utfordringer for personvernet: Journaler med opplysninger om flere personer (samtykkeproblematikk, sladdingsfunksjon) Tilgangssikkerhet til systemet
5
Kommunikasjon med brukere på nett Egen «Norm for informasjonssikkerhet» pr 4.6.2016 med «Veileder i bruk av sosiale medier i helse-, omsorgs- og sosialsektoren, versjon 2.0» med anbefalinger til arbeidsgiverenNorm for informasjonssikkerhetVeileder i bruk av sosiale medier i helse-, omsorgs- og sosialsektoren, versjon 2.0 Forutsetter trygg kommunikasjon på trygge elektroniske plattformer Kommunikasjon på sosiale medier (Facebook, Instagram, Snapchat mv) er ikke en slik trygg plattform for sensitive helseopplysninger – utfordrer personvernet: Problemer med taushetsplikt – innsyn i opplysningene Problemer med informasjonssikkerhet – hacking, overvåkning Problemer med identifikasjon – hvem skriver/snakker du egentlig med?
6
Video-, lyd- og billedopptak i behandlingssituasjoner Er helsepersonell «fritt vilt»? Oppleves som et gode, en rettighet, noe positivt hos pasienter/pårørende at de får anledning til å ta video-, lyd- og/eller billedopptak Arbeidsmiljøloven pålegger arbeidsgiveren å beskytte de ansatte, og spesialisthelsetjenesten/ helse- og omsorgstjenesteloven pålegger arbeidsgiver ansvar for tilrettelegging for god, omsorgsfull helsehjelp Men arbeidsgivers myndighet strekker seg ikke dit at det kan pålegge pasienter/pårørende ikke å offentliggjøre lyd/video/bilder de selv har tatt Helsepersonelloven § 16 pålegger arbeidsgiver å legge til rette for at helsepersonellet kan opptre forsvarlig Betydning av helsepersonelloven § 4 - forsvarlighetskravet: Jordmor føler seg ubekvem – påvirker behandlingen ? Påvirker kommunikasjonen? Frykter redigering/kommentarer/offentliggjøring Tidsspille/unødig tidsbruk Forholdet til øvrige pasienter – deres rett til konfidensialitet/ personvern Praktisk beste løsning: retningslinjer for institusjonen/behandlingsstedet Betydningen av helseforetakets/behandlingsstedets egne retningslinjer Helsepersonellets egen vurdering av faglig forsvarlighet- overordnet alle retningslinjer Hvem har myndighet til å beslutte nekting, hvem effektuerer/gjennomfører
7
Eksempler på problemstillinger knyttet til nettbruk Skal ansatte ha anledning til å publisere bilde eller personopplysninger om en pasient på internett hvis pasienten samtykker? Skal man ha forbud mot lyd- og billedopptak fra behandlingssituasjoner? Skal man ha åpen adgang for pårørende til lyd- og billedopptak? Eksempel på en lege som ikke anonymiserte godt nok: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse/lege-la-ut-bilde-av-pasient-13- paa-facebook/a/10047294/
8
Ny pasientjournallov Innført fra 1.1.2015 Tidligere helseregisterlov av 2001 ble oppdelt i 2 nye lover: Pasientjournalloven av 20.6.2014 nr 42 Helseregisterloven av 20.6.2014 nr 43 Pasientjournalloven regulerer de behandlingsrettede helseregistre – registrering og behandling av opplysninger i sammenheng med helsehjelp (primærbruken) Helseregisterloven regulerer de ikke behandlingsrettede helseregistrene – bruk til statistikk, helseanalyse, forskning, planlegging, styring mv Viktig bestemmelse for helsepersonell i § 21: § 21.Personopplysninger fra Det sentrale folkeregisteret Den databehandlingsansvarlige kan innhente personopplysninger fra Det sentrale folkeregisteret når dette er nødvendig for å oppfylle den databehandlingsansvarliges plikter etter loven. Dette gjelder uten hensyn til om opplysningene er underlagt taushetsplikt etter folkeregisterloven. Gir anledning til å innhente opplysninger om “foreldreansvaret”. Tidligere forbud opphevet. Tillater virksomhetsovergripende pasientjournaler - samarbeidende helsetjenester kan journalføre ett sted, se pasientjournalloven § 9 Krever skriftlig samarbeidsavtale Tillater samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten
9
Krav om elektroniske pasientjournal fra 1.9.2015 Ny IKT-standardforskrift fra 1.9.2015 (Forskrift om IKT-standarder i helse- og omsorgstjenesten av 1.7.2015 nr 853) § 3.Krav om elektronisk behandling av helseopplysninger Behandlingsrettede helseregistre skal føres elektronisk. Dersom det i enkelttilfeller ikke er mulig å registrere opplysningene elektronisk, kan de dokumenteres på annen måte inntil de kan registreres elektronisk. Særskilte krav til funksjonalitet ved i programvaren og ved meldingsutveksling, se §§ 5 og 6 Nettstedet ehelse.no som inngangsport og informasjonskanal som skal understøtte utviklingen innen e-helse i Norge: https://ehelse.no/ Helsekort for gravide – et stykke frem i tid – inntil da – føring manuelt med innscanning Adgang til å søke om unntak for inntil 1 år, se for eksempel samtlige Fotterapeuter på https://ehelse.no/Documents/Referansekatalog/unntak/15-7903- 2%20Innvilgelse%20av%20unntak%20fra%20krav%20om%20elektronisk%20behandling%20av%2 0helseopplyninger%2013291926_2_1.pdf
10
Arianson-utvalget – kommer… Arianson-utvalget (NOU 2015:11 - Med åpne kort) – På høring fra november til 1.3.2016 Innføre samme plikt for kommuner til å melde fra om uønskede hendelser, og varsle om alvorlige hendelser, som i dag gjelder for helseforetak (sykehus) etter speshtjl §§ 3-3 og 3-3a Plikt til å tilby pasienter/ brukere/ pårørende møter etter alvorlige hendelser, første innen 1 døgn. Pasienter/ brukere/ pårørende bør også få melde fra om uønskede hendelser, og varsle tilsynsmyndigheter. Styrke pasientinvolvering i oppfølging av tilsynssaker. Egen side på https://helsenorge.no med informasjon ved uønskede hendelser mv.https://helsenorge.no Understreker politiets selvstendige vurdering, før og etter råd fra tilsynsmyndigheter. Informasjon fra Politiet til pårørende om at saken forelegges helsemyndigheter for uttalelse, og uttalerett. NB ! Innføring av et uttrykkelig krav i Internkontrollforskriften (forskrift om internkontroll i helse- og omsorgstjenesten) til å følge opp alvorlige hendelser. Diskuterte også å gjøre det lettere å straffe helsepersonell. Vurderte eget «Helsekrim». Straffeforfølging har liten plass/rolle i pasientsikkerhetsarbeidet i Norge og Norden. Fare at frykt for straff kan skape for defensiv holdning hos helsepersonell. Undersøkelseskommisjon (Havarikommisjon) i helse- og omsorgstjenesten (10 av 14 fraråder, Høie innfører likevel?)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.