Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kompetanseplan skole Komité for Oppvekst

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kompetanseplan skole Komité for Oppvekst"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kompetanseplan skole Komité for Oppvekst 20.09.2016

2 Direktørens forventningsbrev til skolene Strategi for kvalitet i oppvekst (2020)

3 > Et introark på grunnmuren Plan for et godt psykososialt miljø for elevene i Askerskolen.

4 Forventninger fra Direktør «Askerskolen skal de neste fem årene satse særlig på realfag, digital læring og tidlig innsats i undervisningen samt videreutvikling av SFO- tilbudet. Praksis i henhold til prinsipper for vurdering for læring, klasseledelse og trygt og godt læringsmiljø er forutsetninger for å lykkes i arbeidet.»

5 Ulike former for kompetansetilbud til ansatte (ut fra hensikten med innholdet) > Lærende nettverk > Kursrekker > Enkeltkurs > Veiledning og kursing av den enkelte skole etter behov

6 Nettverksmetodikk – for å endre praksis Lærende nettverk:  Kunnskapsdeling og kunnskapsutvikling for å oppnå endring og videreutvikling på hver enkelt skole  Arena for faglig utvikling, erfaringsutvikling og refleksjon over praksis som støttes opp med teori og forskning  Veksling mellom arbeid på egen skole og arbeid i nettverk  Nettverksdeltakerne må være de som kan forandre praksis på egen arbeidsplass (makt / status / legitimitet)

7 Lærende ledernettverk «Skolens ledelse har et særlig ansvar for å formidle tydelige forventninger til skolens personale knyttet til de ulike satsningene for Askerskolen. Skolens ledelse skal lede lærernes utvikling, og kunne veilede og korrigere praksis på en hensiktsmessig måte.» Forventningsbrevet

8 Satsning på skoleledelse Intensjoner Hva ønsker vi å oppnå med arenaen for lederutvikling: - å oversette skoleforskning til egen praksis - å oversette skoleeiers forventninger til skoleutvikling og utforske egen lederutøvelse - å implementere standardene, Strategi for kvalitet i oppvekt 2025, Strategi for realfag og Strategi for digital læring - å videreføre tidligere standarder

9 Satsning på skoleledelse forts. Skoleledelse og god skoleutvikling Mål skoleåret 2016-2017 Økt innsikt og evne til å utvikle og drive en god skole med utgangspunkt i Standardene for Askerskolen og Strategi for kvalitet i oppvekst Økt innsikt og evne til å lede for økt læring for elevene Økt kompetanse for å kunne gjøre analyser av skolens ståsted og bruk av elevdata og annen informasjon Økt kompetanse i ressursstyring for å nå mål

10 Tidlig innsats «Direktøren forventer at alle skoler implementerer grunnpakken for tidlig innsats gradvis de kommende årene og at barneskolene særlig prioriterer kvalitet i lese- og skriveopplæringen på 1. og 2. trinn.» Forventningsbrevet

11

12 Grunnpakke for tidlig innsats i oppvekst

13 Tidlig innsats – Lesing og skriving, omfang og metodikk > Riktig undervisning i begynneropplæringen kan bidra til at færre elever får behov for spesialundervisning senere i utdanningsløpet. > Kursrekke i begynneropplæringen i lesing med fokus på å forebygge lese- og skrivevansker for lærere på 1.-2.trinn.

14 Digital læring «Direktøren forventer at alle ungdomsskoler har innført 1:1 i løpet av første halvår 2017. Videre forventes det at ledelsen og lærerne har deltatt på tilstrekkelig kompetanseutvikling til å bruke de digitale verktøyene på en pedagogisk måte. Direktøren forventer tilsvarende for barnetrinnet i løpet av andre halvår 2017.» Forventningsbrevet

15 Digital læring, omfang og metodikk Nettverk: Ledelse og ressurspersoner fra alle skoler skal jobbe i 3 år i samarbeid med Senter for IKT i Utdanningen E-pedagoger (en per skole)

16 Realfag > «Direktøren forventer at alle skoler i løpet av de neste fem årene arbeider systematisk for å utvikle lærerne og ledernes kompetanse i realfag. Fagfornyelsen skal ta utgangspunkt i fagenes kjerneelementer som består av sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer.» Forventningsbrevet

17 -Erfaringsbasert og utforskende -Relevant og meningsfylt -Samarbeid med eksterne aktører -Fra det nære og kjente til det ukjente Prinsipper for god realfagsundervising

18 Realfag, omfang og metodikk -Lærende nettverk i realfag for ressurslærerne i barnehagene og i skolene -Samarbeidsprosjekter mellom skolene og eksterne aktører (f. eks. frivillige organisasjoner, forskning, forvaltning) Implementeringen er planlagt som et femårig løp.

19 Lærende nettverk høsten 2016 Målgruppe (ressurs- lærere) Antall skoler/ barnehager Fag/områdeInnhold nettverkSamarbeids- partnere 1.-7.trinn15MatematikkUtforskende matematikk og regning som grunnleggende ferdighet HIOA, UIO, Matematikk- senteret 2.-4. trinn14 (33 lærere)Naturfag og norsk (Forskerføtter og leserøtter) Utforskende arbeidsmetoder, GRLF, progresjon og dybdelæring NaturfagsenteretSk olelaboratoriet i kjemi (UIO) 8.-10. trinn7MatematikkUtforskende matematikk HIOA BarnehagePulje 1 10 (+ 1 skole) Tall, rom og formForskerfrø: Lek og utforsking i barnehagen MV nordic BarnehagePulje 2Natur, miljø og teknikk Forskerfrø: Lek og utforsking i barnehagen HIOA

20 Piloter høsten 2016 og våren 2017 PilotHvem?Fag/områdeSamarbeids- partnere Livet i fjæraLærere 5.-7.trinn Bærekraftig utvikling: Naturfag Oslofjorden friluftsråd, kommunalteknisk avdeling, Natur og idrett Levende vassdragLærere 5.-7.trinnBærekraftig utvikling: Naturfag Asker elveforum, kommunalteknisk avdeling, Bærum elveforum, SolenergiElever og lærere Hovedgården skole Bærekraftig utvikling: Naturfag og samfunnsfag Naturhuset Fonebu, Solenergi uten grenser Programmering valgfag 3 ungdomsskoler (Borgen, Landøya, Vollen) ProgrammeringUdir

21 Kvalitet i SFO «Alle barneskoler har kvalitet i SFO som del av sin satsning på å videreutvikle skolen med tanke på fremtidens kompetansebehov. Det innebærer at det skal være sammenheng mellom arbeidet med sosial og faglig kompetanse i undervisning og SFO.» Forventningsbrevet

22 SFO, omfang og metodikk > Implementering av Kultur-SFO –Fire lærende nettverk for SFO-ledere og basekoordinatorer –To fellessamlinger for alle SFO-ansatte –Veiledninger på de enkelte skoler > Videreføring av de andre satsningsområdene – tre lærende nettverk for temaansvarlige og SFO-ledere – veiledninger på de enkelte skoler > SFO-leder samlinger (1 gang per mnd)

23 Nettverk for å sikre tidligere standarder > Systematisk observasjon av lesing (SOL) > Spesial ped. Tidlig innsats > PALS (implementering 11 skoler, 4 nettverk) > Migrasjonspedagogikk

24 Kurs og kursrekker for å sikre kvalitet i Askerskolen > Nyansattdag > Felles plandag > Trivselsledere > Nasjonale prøver, analyse > E-pedagog > Skolebibliotekarer

25 Rekruttering og ivaretaking av nyutdannede > Kursrekke for nyutdannede (40 timer i klasseledelse og læringsmiljø) > Nettverk for mentorer – sikre god oppfølging av de nyutdannede på hjemskolen


Laste ned ppt "Kompetanseplan skole Komité for Oppvekst"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google