Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Kompetanseplan skole Komité for Oppvekst 20.09.2016
2
Direktørens forventningsbrev til skolene Strategi for kvalitet i oppvekst (2020)
3
> Et introark på grunnmuren Plan for et godt psykososialt miljø for elevene i Askerskolen.
4
Forventninger fra Direktør «Askerskolen skal de neste fem årene satse særlig på realfag, digital læring og tidlig innsats i undervisningen samt videreutvikling av SFO- tilbudet. Praksis i henhold til prinsipper for vurdering for læring, klasseledelse og trygt og godt læringsmiljø er forutsetninger for å lykkes i arbeidet.»
5
Ulike former for kompetansetilbud til ansatte (ut fra hensikten med innholdet) > Lærende nettverk > Kursrekker > Enkeltkurs > Veiledning og kursing av den enkelte skole etter behov
6
Nettverksmetodikk – for å endre praksis Lærende nettverk: Kunnskapsdeling og kunnskapsutvikling for å oppnå endring og videreutvikling på hver enkelt skole Arena for faglig utvikling, erfaringsutvikling og refleksjon over praksis som støttes opp med teori og forskning Veksling mellom arbeid på egen skole og arbeid i nettverk Nettverksdeltakerne må være de som kan forandre praksis på egen arbeidsplass (makt / status / legitimitet)
7
Lærende ledernettverk «Skolens ledelse har et særlig ansvar for å formidle tydelige forventninger til skolens personale knyttet til de ulike satsningene for Askerskolen. Skolens ledelse skal lede lærernes utvikling, og kunne veilede og korrigere praksis på en hensiktsmessig måte.» Forventningsbrevet
8
Satsning på skoleledelse Intensjoner Hva ønsker vi å oppnå med arenaen for lederutvikling: - å oversette skoleforskning til egen praksis - å oversette skoleeiers forventninger til skoleutvikling og utforske egen lederutøvelse - å implementere standardene, Strategi for kvalitet i oppvekt 2025, Strategi for realfag og Strategi for digital læring - å videreføre tidligere standarder
9
Satsning på skoleledelse forts. Skoleledelse og god skoleutvikling Mål skoleåret 2016-2017 Økt innsikt og evne til å utvikle og drive en god skole med utgangspunkt i Standardene for Askerskolen og Strategi for kvalitet i oppvekst Økt innsikt og evne til å lede for økt læring for elevene Økt kompetanse for å kunne gjøre analyser av skolens ståsted og bruk av elevdata og annen informasjon Økt kompetanse i ressursstyring for å nå mål
10
Tidlig innsats «Direktøren forventer at alle skoler implementerer grunnpakken for tidlig innsats gradvis de kommende årene og at barneskolene særlig prioriterer kvalitet i lese- og skriveopplæringen på 1. og 2. trinn.» Forventningsbrevet
12
Grunnpakke for tidlig innsats i oppvekst
13
Tidlig innsats – Lesing og skriving, omfang og metodikk > Riktig undervisning i begynneropplæringen kan bidra til at færre elever får behov for spesialundervisning senere i utdanningsløpet. > Kursrekke i begynneropplæringen i lesing med fokus på å forebygge lese- og skrivevansker for lærere på 1.-2.trinn.
14
Digital læring «Direktøren forventer at alle ungdomsskoler har innført 1:1 i løpet av første halvår 2017. Videre forventes det at ledelsen og lærerne har deltatt på tilstrekkelig kompetanseutvikling til å bruke de digitale verktøyene på en pedagogisk måte. Direktøren forventer tilsvarende for barnetrinnet i løpet av andre halvår 2017.» Forventningsbrevet
15
Digital læring, omfang og metodikk Nettverk: Ledelse og ressurspersoner fra alle skoler skal jobbe i 3 år i samarbeid med Senter for IKT i Utdanningen E-pedagoger (en per skole)
16
Realfag > «Direktøren forventer at alle skoler i løpet av de neste fem årene arbeider systematisk for å utvikle lærerne og ledernes kompetanse i realfag. Fagfornyelsen skal ta utgangspunkt i fagenes kjerneelementer som består av sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer.» Forventningsbrevet
17
-Erfaringsbasert og utforskende -Relevant og meningsfylt -Samarbeid med eksterne aktører -Fra det nære og kjente til det ukjente Prinsipper for god realfagsundervising
18
Realfag, omfang og metodikk -Lærende nettverk i realfag for ressurslærerne i barnehagene og i skolene -Samarbeidsprosjekter mellom skolene og eksterne aktører (f. eks. frivillige organisasjoner, forskning, forvaltning) Implementeringen er planlagt som et femårig løp.
19
Lærende nettverk høsten 2016 Målgruppe (ressurs- lærere) Antall skoler/ barnehager Fag/områdeInnhold nettverkSamarbeids- partnere 1.-7.trinn15MatematikkUtforskende matematikk og regning som grunnleggende ferdighet HIOA, UIO, Matematikk- senteret 2.-4. trinn14 (33 lærere)Naturfag og norsk (Forskerføtter og leserøtter) Utforskende arbeidsmetoder, GRLF, progresjon og dybdelæring NaturfagsenteretSk olelaboratoriet i kjemi (UIO) 8.-10. trinn7MatematikkUtforskende matematikk HIOA BarnehagePulje 1 10 (+ 1 skole) Tall, rom og formForskerfrø: Lek og utforsking i barnehagen MV nordic BarnehagePulje 2Natur, miljø og teknikk Forskerfrø: Lek og utforsking i barnehagen HIOA
20
Piloter høsten 2016 og våren 2017 PilotHvem?Fag/områdeSamarbeids- partnere Livet i fjæraLærere 5.-7.trinn Bærekraftig utvikling: Naturfag Oslofjorden friluftsråd, kommunalteknisk avdeling, Natur og idrett Levende vassdragLærere 5.-7.trinnBærekraftig utvikling: Naturfag Asker elveforum, kommunalteknisk avdeling, Bærum elveforum, SolenergiElever og lærere Hovedgården skole Bærekraftig utvikling: Naturfag og samfunnsfag Naturhuset Fonebu, Solenergi uten grenser Programmering valgfag 3 ungdomsskoler (Borgen, Landøya, Vollen) ProgrammeringUdir
21
Kvalitet i SFO «Alle barneskoler har kvalitet i SFO som del av sin satsning på å videreutvikle skolen med tanke på fremtidens kompetansebehov. Det innebærer at det skal være sammenheng mellom arbeidet med sosial og faglig kompetanse i undervisning og SFO.» Forventningsbrevet
22
SFO, omfang og metodikk > Implementering av Kultur-SFO –Fire lærende nettverk for SFO-ledere og basekoordinatorer –To fellessamlinger for alle SFO-ansatte –Veiledninger på de enkelte skoler > Videreføring av de andre satsningsområdene – tre lærende nettverk for temaansvarlige og SFO-ledere – veiledninger på de enkelte skoler > SFO-leder samlinger (1 gang per mnd)
23
Nettverk for å sikre tidligere standarder > Systematisk observasjon av lesing (SOL) > Spesial ped. Tidlig innsats > PALS (implementering 11 skoler, 4 nettverk) > Migrasjonspedagogikk
24
Kurs og kursrekker for å sikre kvalitet i Askerskolen > Nyansattdag > Felles plandag > Trivselsledere > Nasjonale prøver, analyse > E-pedagog > Skolebibliotekarer
25
Rekruttering og ivaretaking av nyutdannede > Kursrekke for nyutdannede (40 timer i klasseledelse og læringsmiljø) > Nettverk for mentorer – sikre god oppfølging av de nyutdannede på hjemskolen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.