Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHåvard Nilssen Endret for 7 år siden
1
Medievaner i valgkamp Rune Karlsen Institutt for samfunnsforskning Presentasjon for Oslo Senterparti 25.10.16
2
Valgkampens betydning
3
Diskutert valget 53 66
4
Mediebruk i valgkamp (2013) hvor viktige er følgende kanaler for valgkampinformasjon Spørsmål: Man kan hente informasjon om valget på en rekke ulike måter. Hvor viktige vil du si at følgende kilder var for deg i denne valgkampen. Angi din mening på en skala fra 1 til 5, der 1 betyr ”ikke viktig” og 5 betyr ”svært viktig”.
5
TV blir mindre viktig?
6
Kandidaters viktige kommunikasjonskanaler
7
Hvilke medier er viktigst i valgkamp? Stortingskandidatenes mening
8
Andel som har lest om valget på nettet hver dag i valgkampen etter alder
9
Andel som har hentet informasjon fra partienes nettsider - etter alder
10
Besøkte partiets nettside
11
Hvor mange tar en partitest? (=8 %)(=14 %)
12
Partitest i ulike aldersgrupper
13
Partitest en viss betydning
14
Selektiv eksponering og politisk mediebruk Eksplosjon i antall medieplattfomer – Ett medium får nødvendigvis et mindre publikum Fragmentert mediebruk basert på interesser – Informasjonsgapet øker Politisk segmentering i mediebruk – Ekkokammer
15
Antall minutter brukt på TV, papiraviser og nettaviser etter hyppig Facebook-bruk Kilde: Enjolras, Bernard, Rune Karlsen, Kari Steen Johnsen og Dag Wollebæk. Liker – liker ikke. Oslo: Cappelen Damm.
16
Andel av befolkningen som benyttet 1-14 ulike medieplattformer for nyheter om valget hver dag 2015
17
Selektiv eksponering prosent i de ulike gruppene
18
Kilde: Karlsen, Rune & Toril Aalberg (2015) Selektiv eksponering for medievalgkampen. I Aardal & Bergh (reds) Valg og velgere. Oslo: Cappelen Damm.
19
Verken NRK eller TV2 viktige* Bare NRK viktig Bare TV2 viktig Både NRK og TV2 viktige R 1201 SV 3802 Ap 19311627 V 4926 KrF 5605 Sp 5424 H 20163026 FrP 1142111 MdG 3401 Andre 1101 Ikke stemt 28143017 N (100%)64334557586
20
Partiforskjeller TV2 og NRK
21
Digitalt mediestystem Fra kringkasting til kommunikasjonsflyt i nettverk Opinionsledere får større betydning – personer som er sentralt plassert i nettverk av individer som kommunikasjonen kanaliseres igjennom – videreformidler, fortolker og kontekstualiserer budskap til mindre aktive deler av befolkningen – ligner på individene de påvirker, men de er storforbrukere av medier, og de er som regel eksperter på ett temaområde
22
Opinionsledere - den originale konseptualiseringen og sosiale nettverksmedier 22
23
Andel opinionsledere etter å følge én, flere eller ingen politikere og partier
24
Prosentandel forsøkt overbevist av noen de kjenner
25
Prosentandel forsøkt overbevist av noen de kjenner via sosiale medier
26
Medievaner i valgkamp Fjernsynet fortsatt viktigst Partienes nettsider særlig viktig for unge Medieutvikling kan forsterke informasjonskløfter og politisk mediebruk Enkeltindivider økt betydning for kommunikasjonsflyt i et politisk kommunikasjonssystem med nettverksstruktur
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.