Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Medievaner i valgkamp Rune Karlsen Institutt for samfunnsforskning Presentasjon for Oslo Senterparti

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Medievaner i valgkamp Rune Karlsen Institutt for samfunnsforskning Presentasjon for Oslo Senterparti"— Utskrift av presentasjonen:

1 Medievaner i valgkamp Rune Karlsen Institutt for samfunnsforskning Presentasjon for Oslo Senterparti 25.10.16

2 Valgkampens betydning

3 Diskutert valget 53 66

4 Mediebruk i valgkamp (2013) hvor viktige er følgende kanaler for valgkampinformasjon Spørsmål: Man kan hente informasjon om valget på en rekke ulike måter. Hvor viktige vil du si at følgende kilder var for deg i denne valgkampen. Angi din mening på en skala fra 1 til 5, der 1 betyr ”ikke viktig” og 5 betyr ”svært viktig”.

5 TV blir mindre viktig?

6 Kandidaters viktige kommunikasjonskanaler

7 Hvilke medier er viktigst i valgkamp? Stortingskandidatenes mening

8 Andel som har lest om valget på nettet hver dag i valgkampen etter alder

9 Andel som har hentet informasjon fra partienes nettsider - etter alder

10 Besøkte partiets nettside

11 Hvor mange tar en partitest? (=8 %)(=14 %)

12 Partitest i ulike aldersgrupper

13 Partitest en viss betydning

14 Selektiv eksponering og politisk mediebruk Eksplosjon i antall medieplattfomer – Ett medium får nødvendigvis et mindre publikum Fragmentert mediebruk basert på interesser – Informasjonsgapet øker Politisk segmentering i mediebruk – Ekkokammer

15 Antall minutter brukt på TV, papiraviser og nettaviser etter hyppig Facebook-bruk Kilde: Enjolras, Bernard, Rune Karlsen, Kari Steen Johnsen og Dag Wollebæk. Liker – liker ikke. Oslo: Cappelen Damm.

16 Andel av befolkningen som benyttet 1-14 ulike medieplattformer for nyheter om valget hver dag 2015

17 Selektiv eksponering prosent i de ulike gruppene

18 Kilde: Karlsen, Rune & Toril Aalberg (2015) Selektiv eksponering for medievalgkampen. I Aardal & Bergh (reds) Valg og velgere. Oslo: Cappelen Damm.

19 Verken NRK eller TV2 viktige* Bare NRK viktig Bare TV2 viktig Både NRK og TV2 viktige R 1201 SV 3802 Ap 19311627 V 4926 KrF 5605 Sp 5424 H 20163026 FrP 1142111 MdG 3401 Andre 1101 Ikke stemt 28143017 N (100%)64334557586

20 Partiforskjeller TV2 og NRK

21 Digitalt mediestystem Fra kringkasting til kommunikasjonsflyt i nettverk Opinionsledere får større betydning – personer som er sentralt plassert i nettverk av individer som kommunikasjonen kanaliseres igjennom – videreformidler, fortolker og kontekstualiserer budskap til mindre aktive deler av befolkningen – ligner på individene de påvirker, men de er storforbrukere av medier, og de er som regel eksperter på ett temaområde

22 Opinionsledere - den originale konseptualiseringen og sosiale nettverksmedier 22

23 Andel opinionsledere etter å følge én, flere eller ingen politikere og partier

24 Prosentandel forsøkt overbevist av noen de kjenner

25 Prosentandel forsøkt overbevist av noen de kjenner via sosiale medier

26 Medievaner i valgkamp Fjernsynet fortsatt viktigst Partienes nettsider særlig viktig for unge Medieutvikling kan forsterke informasjonskløfter og politisk mediebruk Enkeltindivider økt betydning for kommunikasjonsflyt i et politisk kommunikasjonssystem med nettverksstruktur


Laste ned ppt "Medievaner i valgkamp Rune Karlsen Institutt for samfunnsforskning Presentasjon for Oslo Senterparti"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google