Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FORELDREMØTE HØST 16 VELKOMMEN!. Dagens program Generell presentasjon av skolen Presentasjon av satsningsområder Hovedrammer for foreldresamarbeid Tilstedeværelse/fravær.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FORELDREMØTE HØST 16 VELKOMMEN!. Dagens program Generell presentasjon av skolen Presentasjon av satsningsområder Hovedrammer for foreldresamarbeid Tilstedeværelse/fravær."— Utskrift av presentasjonen:

1 FORELDREMØTE HØST 16 VELKOMMEN!

2 Dagens program Generell presentasjon av skolen Presentasjon av satsningsområder Hovedrammer for foreldresamarbeid Tilstedeværelse/fravær § 9a – «skolemiljøparagrafen» Møte med kontaktlærere i klasserom

3 Fokusområder skoleåret 2016-17 Lokale styringsdokumenter: Den gode Akershusskolen Forbedre elevenes kompetanse gjennom profesjonalisering i alle ledd Strategisk utviklingsplan Vurdering for læring Alle skal lære mer Godt lærings- og arbeidsmiljø

4 PÅ DØNSKI SKAL ALLE LYKKES DØNSKI ER EN SKOLE FOR MOTIVERTE ELEVER SOM SØKER FAGLIG FRAMGANG OG PERSONLIG UTVIKLING VI ER ET ENGASJERT PERSONALE SOM FREMMER ELEVENES UTVIKLING GJENNOM KUNNSKAP, GOD LEDELSE OG POSITIVE RELASJONER MÅLSETNINGER 1. ØKT GJENNOMFØRT OG BESTÅTT 2. ALLE SKAL LÆRE MER 3. GODT LÆRINGS- OG ARBEIDSMILJØ FOKUS PÅ VURDERING FOR LÆRING HVA SKAL GJØRES HVORDAN SKAL DET GJØRES 1. Felles kompetanseheving 2. Tiltak i 1P 3. Tiltak i norsk vg3 MOOC Styrkningsteam Ekstra klasse /styrkningsteam FOKUS PÅ LÆRINGSMILJØ I KLASSE OG FELLESROM HVA SKAL GJØRES HVORDAN SKAL DET GJØRES 1. Arbeidsro i alle timer 2. Fravær skal reduseres 3. Oppleve støtte fra lærer Standarder Bruke forskningsbasert analysemodell for skoleutvikling (LP) Skolevandring Kollegialt samarbeid Støtte kontaktlærere Bruke Dønski-IKO Følge opp brukerundersøkelser (LP) Vurdering for Læring FOKUS PÅ TILLIT OG KOMMUNIKASJON HVA SKAL GJØRES HVORDAN SKAL DET GJØRES 1. Kommunisere tydelig skolens strategi 2. Øke samarbeid ledelse og ansatte Arbeide med verdienes betydning Synliggjøres i skolens lokaler Trekke frem god praksis Skolevandring Fagkoordinatorer KOMPETANSE VI SØKER : - FAGLIG KUNNSKAP - RELASJONELL KUNNSKAP - FORMIDLINGSKUNNSKAP - KUNNSKAP OM STADIG FORBEDRING VI TROR AT ALLE KAN FELLES INNSATS VI TROR PÅ : - Å JOBBE SAMMEN - EN DELINGSKULTUR - Å GI HVERANDRE STØTTE - VI FRAMSNAKKER - VI TROR AT ALLE KAN GLEDE DET ER GLEDE i : - Å GI - Å OPPLEVE MESTRING - UTVIKLING - I Å SE OG BLI SETT VI SKAPER GODE TRADISJONER DRIFT OG STØTTEFUNKSJONER DRIFTSAVDELINGEN - Sørger for en fysisk trygg og god skole og arbeidsplass STØTTE ELEVER Rådgivere, Helsesøster, Miljøarbeider Kantine bidrar alle til å legge forholdene til rette for god læring KONTORAVDELINGEN - Viktig bidragsyter for sikker og effektiv administrativ drift BIBLIOTEKET - Viktig bidragsyter som pedagogisk støttepersonell for elever og lærere IKT-AVDELINGEN - Sørger for sikker drift og opplæring i pedagogisk og administrativt elektroniske hjelpemidler

5 PÅ DØNSKI SKAL ALLE LYKKES Fokus på vurdering for læring 1.Felles kompetansehevning av personalet 2.Tiltak i matematikk 3.Tiltak i norsk Fokus på læringsmiljø klasse- og fellesrom 1.Arbeidsro 2.Redusere fravær 3.Støtte fra lærer Kompetanse Felles innsats Glede

6 HVEM ER VI? Ca 450 elever og 100 ansatte Ledelse Lærere Rådgivere Bibliotekarer Administrasjon Driftsledere Renholdere IKT-personell Miljøarbeider PP-rådgiver og helsesøster

7 Foreldresamarbeid på Vg 1 og Vg 2 En samtale hver høst med kontaktlærer om Arbeidsvaner (NB!) Faglig kompetanse Hvordan hjem og skole kan samarbeide for å legge til rette for læring og utvikling Samtaledag høsten 2016: 10. November

8 Elevene har rett på et godt psykososialt miljø Med psykososialt miljø menes De mellommenneskelige forholdene Det sosiale miljøet Elevenes opplevelse av læringssituasjonen Kapittel 9A det psykososiale miljøet Udir-2-2010

9 Hvis det kommer en bekymringsmelding, har skolens ansatte plikt til å Undersøke Handle Behandle krav om tiltak Jobbe individ- og systemrettet http://www.donski.vgs.no/regler-rutiner/mobbing-trakassering/ Kapittel 9A forts Skolens plikter

10 Informasjon om fraværsgrense fra høst 16 http://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn- regelverk/etter-tema/Vitnemal/fravarsgrense---udir- 3-2016/

11 Formålet Økt tilstedeværelse i undervisningen og dermed økt læring Redusert skulk

12 Konsekvenser ved fravær over 10% Ikke halvårsvurdering eller standpunktkarakter (IV) Hvis ikke standpunktkarakter Eksamen blir annullert Blir ikke flyttet opp til neste trinn Skjønn kan brukes opp til 15% på spesielle tilfeller (klart urimelig at det ikke gis karakter) Kan gi utslag på ordens- eller atferdskarakter

13 Unntak for helse- og velferdsgrunner Helsegrunner må dokumenteres med legeerklæring eller fra annen sakkyndig (egenmelding holder ikke) Velferd (eks begravelser) kan normalt dokumenteres med erklæring fra foreldre eller myndige elever

14 Varsling/rett til vurdering Skolen varsler ved ca 5% fravær Eleven har til enhver tid rett på underveisvurdering Følg med på Skolearena

15

16

17

18 Romfordeling og kontaktlærere Vg 1 1.1STA:202 2.1STB: 203 3.1STC: 204 4.1IFA:211 5.1IFB:201 6.1IFC:105 1.Maria Ludvigsen/Even Lunde 2.Ines Øverland/Arne Finnevolden 3.Katrine Hanssen/Martine Salomonsen 4.Per Erik Vognild 5.Bjørn Inge Flå/Per Ivar Jaksland 6.Claudia Soldal/Marianne Mysterud

19 Romfordeling og kontaktlærer Vg 2 1.2STA:206 2.2STB: 207 3.2STC: 208 4.2STD209 5.2IFA:212 6.2IFB:205 7.2IFC:106 1.Torkel Kvaale 2.Katarina Kvam 3.Elin Rørosgård 4.Inger Margrethe Seim 5.Ann Iren Bjørnarå 6.Bjørnar Sund 7.Torgeir Mikkelsen


Laste ned ppt "FORELDREMØTE HØST 16 VELKOMMEN!. Dagens program Generell presentasjon av skolen Presentasjon av satsningsområder Hovedrammer for foreldresamarbeid Tilstedeværelse/fravær."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google