Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin."— Utskrift av presentasjonen:

1 Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin

2 Regionale føringer om planlegging i kystsonen Kort om endringer forskrifter om konsekvensutredning (KU) KU på overordnet plan

3 Arealpolitiske retningslinjer Kystsonen a)Kommunene bør i kommuneplanens arealdel planlegge hele kommunens sjøareal. b)Kommunene oppfordres til å utarbeide interkommunale kystsoneplaner som avklarer og vurderer arealbruken i dag og i framtiden. c)Planlegging i sjø og på land må ses i sammenheng, og avklare ferdsel, farleder, fiske, akvakultur og natur- og friluftsområder

4 Hvorfor KU? Synliggjøre tiltaks konsekvenser for miljø og samfunn Etterprøvbarhet - Medvirkning Synliggjøre kommunens vurderinger, avbøtende tiltak og behov for utredninger

5 Endringer fra 1.1.2015 To forskrifter trådte i kraft 1. januar 2015: –Forskrift om konsekvensutredninger for planer etter plan- og bygningsloven.Forskrift om konsekvensutredninger for planer etter plan- og bygningsloven –Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover.Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover ESAs konstatering av mangelfull implementering av EU-rett i det norske regelverket.

6 Ny KU forskrift for planer etter pbl «områdereguleringer, og detaljreguleringer på mer enn 15 dekar, som omfatter nye områder til utbyggingsformål».

7 T-1493 – «Konsekvensutredninger – kommuneplanens arealdel»

8 T-1493 – KU – overordnet nivå 2. Hva kjennetegner konsekvensutredning av kommuneplanens arealdel? 3. Planprogrammet er også et utredningsprogram 4. Konsekvensutredning av planforslag 4.1 Om utredning som del av planarbeidet og siling av utbyggingsforslag 4.2 Virkninger av eksisterende arealbruk og forhold utenfor kan også være nødvendig å inkludere i utredningen 4.3 Krav til kunnskapsgrunnlag 4.4 Oppfølging - forhold som skal avklares og belyses i senere planarbeid 4.5 Konsekvensutredningen skal være en del av planbeskrivelsen 5. Generell metode for konsekvensutredning av kommuneplanens arealdel

9 Kystsoneplan er KU-pliktig Utredningen bør klargjøre –Forankring av planlagte tiltak i angitte behov (samfunnsdelen – arealregnskap) –Konsekvenser av enkelttiltak –Konsekvenser av alternativer –inkludert 0-alternativet –Konsekvenser av planforslaget som helhet –Vurdering av arealbruk opp mot Naturmangfoldloven kapittel 2 § 8 - 12

10 Vurdering av KU eller ikke? Ansvarlig myndighet (oftest kommunen) skal før varsel om oppstart vurdere KU. Vurderingen skal fremgå av varsel om oppstart. (NB: Dette er ikke en beslutning). Skal i nødvendig grad ta kontakt med berørte myndigheter for å avklare om kriteriene for KU kommer til anvendelse. Kulturminner? (Nordland fylkeskommune) Reindrift? (Reindriftsforvaltningen) Naturmangfold (Fylkesmannen i Nordland) o.s.v. Dette skjer i praksis gjennom høringen av oppstartsmeldingen

11 Husk at konsekvensutredningen skal… være tilpasset plannivået Kommuneplanens arealdel, kommunedelplan, områderegulering eller detaljregulering være tilpasset innholdet i det aktuelle planarbeidet Besluttingsrelevant – utred de tema som har betydning. Begrunn valget og inkluder relevante tema som ikke er i vedlegg III. få frem: viktige miljø- og samfunnsverdier i de foreslåtte utbyggingsområdene virkningene utbyggingen kan få for disse verdiene hva som kan gjøres for å avbøte negative virkninger

12 Tre deler i KU Kunnskapsgrunnlaget Redegjøre for tema og kunnskapen som legges til grunn for arbeidet. Vurdere hvert enkelt tiltak Skjema Samlet vurdering Tekstlig (og figur/tabell) Etter arealformål og utredningstema

13

14

15 Forventninger og krav til KU i Nordland Planlagte arealdisponeringer må kunne godtgjøres / forankres i helhetlige vurderinger – overordna planer (samfunnsdel) og arealregnskap bør ligge til grunn. Prinsippene og metodikken som er gitt i forskriften og veilederen T-1493 legges til grunn. For tema som inkluderer naturmangfold, inkludert landskap, skal miljørettsprinsippene som er gitt i naturmangfoldlovens kap II ligge til grunn for vurderingene og konklusjonene som fattes.naturmangfoldlovens kap II Oppdatert kunnskapsgrunnlag – bl.a. for friluftsliv og landskapsverdi. Strømmingsmodellen (begrenset tilgang). Oppdaterte fiskedata? Ny kunnskap er innhentet der det er nødvendig

16 Mer om konsekvensutredning? Plannettverk Indre Helgeland 9.april på Nesna Veiledningsmateriale er under utarbeidelse fra KMD https://www.regjeringen.no/nb/tema/plan-bygg-og-eiendom/plan- -og-bygningsloven/plan/konsekvensutredninger1/ny-forskrift-om- konsekvensutredninger/id570337/https://www.regjeringen.no/nb/tema/plan-bygg-og-eiendom/plan- -og-bygningsloven/plan/konsekvensutredninger1/ny-forskrift-om- konsekvensutredninger/id570337/ Foredrag tidligere plannettverk https://www.nfk.no/Handlers/fh.ashx?MId1=15674&FilId=19820 ta kontakt med oss! ( og Fylkesmannen)

17


Laste ned ppt "Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google