Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTorbjørg Nesse Endret for 7 år siden
1
Skolebasert vurdering og erfaring
2
Erfaring handler om å kunne se. Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter vi ikke selv har erfaring fra, forstår vi på det eller de trinn de er av samme form som virksomheter vi har erfaring fra. Rikdommen eller fattigdommen i det vi ser svarer til rikdommen eller fattigdommen i våre egne erfaringer.” Jakob Meløe OM ERFARING
3
Det kyndige blikk på det en annen gjør har bare den som selv kan gjøre det samme. Det ukyndige blikk: Jeg ser ikke det som er å se fordi jeg mangler de begreper, teknikker og erfaringer som er en del av virksomheten. Og dette vet jeg. OM ERFARING FORTSATT…….
4
Det døde blikk: Jeg ser ikke det som er å se fordi jeg mangler de begreper, teknikker og erfaringer som er en del av virksomheten. Jeg står trygt og traust og ser, uten å fatte den ringeste mistanke om at jeg er konfrontert med en verden jeg ikke kjenner eller forstår!!! OM ERFARING FORTSATT…….
5
Skolebasert vurdering den første ansats Implementering av læreplanen (M87) Lokale læreplaner –Ønske om felles drøfting av arbeidsmåter og organisering Organisering av tid Formalisert samarbeidstid Utarbeidelse av prosjektet Skolevurdering –Metoder for undersøkelse av lokale læreplaner og den praktiske virkelighet i klasserommene
6
Innsnevring av fokus det første forsøk Utgangspunkt i skolens overordnede målsetting –”kenguruskole” og tiltakslyst!!! Fellesskap –Lite konfliktfylt, lite personlig utfordrende Operasjonalisering - hvordan?
7
Metode?? Det er jo så mange av dem!!! Ny runde – operasjonalisering av problemstilling Cato Wadel: ”runddansen” Dagbok/Logg Lærere Elever (foreldre) Observasjon - samtale Gyldighetsspørsmålene
8
Hva fant vi? Vår forutforståelse Spriket mellom intensjoner og virkelighet Funn: –Organisering, timeplaner og klasselærersystemet –Dette gir isolasjon i egen klasse – både for lærer og elev –Gir liter samhandling og samarbeid mellom elevene
9
Veien videre…………. Målsettingene relateres til læreplanene Organisering, arbeidsformer og gjennomføring av undervisning ble endringsarena i neste fase Elevperspektivet fikk ny aktualitet Samarbeid i gjennomføring av undervisning gir samarbeid mellom elevene også Forsøk med nye grupper Deling av erfaringer med foreldrene
10
Oppsummert
12
Skolevurderingsprosessen 3 Prosessen deler jeg inn i tre delprosesser: 1. Egne ubeviste kulturelle grunnverdier gjøres beviste, og 2. de verdier en ønsker skolen skal bygge videre på gjøres beviste (uttalte). 3. Og til slutt gjøres disse verdiene ubevisste (u- uttalte) slik at de blir tatt for gitt.
13
En utviklingsplan 2 OVER- ORDNET MÅL L97 UTVIKLINGSPLAN - LÆREPLANER INTERNUTV. BUDSJETT OSV. UNDERVISNINGSPLANER UNDERVISNING ELEVENES LÆRING 1.Overordnet mål, grunnleggende forutsetninger. 2.Utviklingsplanen 3.Læreplaner, internutvikling, budsjett osv. 4.Undervisningsplanlegg ing, gjennomføring av undervisning 5.ELEVENES LÆRING
14
Skolevurdering Skolevurderingsprosessen forutsetter: – En del av skolens handlingsplan – At det settes av felles tid – At denne tiden formaliseres – At det utvikles felles begreper, felles språk, felles forståelse. Kunnskap. – At analysene settes inn i en didaktisk sammenheng. (Det er dette som er vårt fag!) – At læreplanene kontinuerlig er vårt vurderingsgrunnlag.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.