Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder) 15. april 2008.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder) 15. april 2008."— Utskrift av presentasjonen:

1 Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder) 15. april 2008

2 Val videregående skole Ligger i Nærøy kommune, Nord-Trøndelag Ligger i Nærøy kommune, Nord-Trøndelag Meget aktiv landbruks- og oppdrettsregion Meget aktiv landbruks- og oppdrettsregion Privat vgs. Privat vgs. Landsinntak Landsinntak Internat Internat Flest elever N-T/Helgeland Flest elever N-T/Helgeland

3 Val vgs. 2008 Ca. 45 ansatte Ca. 45 ansatte Ca. 90 elever Ca. 90 elever Kun utdanningsprogram naturbruk Kun utdanningsprogram naturbruk Vg1 naturbruk Vg1 naturbruk Vg2 landbruk og gartnerinæring Vg2 landbruk og gartnerinæring Vg2 heste- og hovslagerfag Vg2 heste- og hovslagerfag Vg2 akvakultur Vg2 akvakultur VKII alls. landbruk VKII alls. landbruk VKII naturforv. m/studiekompetanse VKII naturforv. m/studiekompetanse Praktisk opplæring sterkt vektlagt Praktisk opplæring sterkt vektlagt

4 Vg1 Naturbruk 37 elever skoleåret 2007 / 2008 37 elever skoleåret 2007 / 2008 Alle elevene har samme tilbud med to unntak: Alle elevene har samme tilbud med to unntak: Prosjekt til fordypning (Bredt tilbud i dag, reduseres noe neste skoleår) Prosjekt til fordypning (Bredt tilbud i dag, reduseres noe neste skoleår) Fordypning i naturbasert produksjon Fordypning i naturbasert produksjon 167 timer felles tema (gruppedeling) 167 timer fordypning, for eksempel akvakultur. (12 elever har dette tilbudet i år.)

5 Vg2 Akvakultur 9 elever skoleåret 2007 / 2008 (Øker noe kommende skoleår jfr. innsøking) Programfag: Lokalt læreplanarbeid V-2007 endte opp i lokale emneplaner for de tre programfagene Lokalt læreplanarbeid V-2007 endte opp i lokale emneplaner for de tre programfagene 2007-2008 betraktes som ”prøveår” 2007-2008 betraktes som ”prøveår” Fordeling teori / praktisk opplæring: Ca. 50-50 Fordeling teori / praktisk opplæring: Ca. 50-50 Grunnleggende praktisk opplæring på eget anlegg (matfiskanlegg). Grunnleggende praktisk opplæring på eget anlegg (matfiskanlegg). Utplassering på andre anlegg varierer sterkt ut fra bakgrunn / individuelle tilpasninger Utplassering på andre anlegg varierer sterkt ut fra bakgrunn / individuelle tilpasninger

6 Vg2 Akva forts. 3 obl. hele praksisuker inkl. PF. Resten av praksisen fordeles på 1-2 dager / uke resten av året. (Ønsker variasjon). 3 obl. hele praksisuker inkl. PF. Resten av praksisen fordeles på 1-2 dager / uke resten av året. (Ønsker variasjon). Noe dagsutferder (settefiskanlegg, anlegg for marine arter, VESO Vikan med mer) Noe dagsutferder (settefiskanlegg, anlegg for marine arter, VESO Vikan med mer) Noen seminarer (fôr, fiskehelse, variasjon ut fra muligheter) Noen seminarer (fôr, fiskehelse, variasjon ut fra muligheter) FHL Midt Norge`s årskonferanse i mars (god sak) FHL Midt Norge`s årskonferanse i mars (god sak) Retur fra ukes fagtur til Irland i dag 15. april (”andre arter”, godt faglig utbytte) Retur fra ukes fagtur til Irland i dag 15. april (”andre arter”, godt faglig utbytte)

7 Praksisundervisning Klassisk utfordring; ”Svært stor variasjon i klassen / gruppen” Klassisk utfordring; ”Svært stor variasjon i klassen / gruppen” Grunnleggende opplæring på eget anlegg Grunnleggende opplæring på eget anlegg Varierende gruppestørrelse, bør helst ikke være over 4-6 på eget anlegg Varierende gruppestørrelse, bør helst ikke være over 4-6 på eget anlegg Praktisk opplæring ivaretas av instruktører, røktere. Daglig leder har ansvaret for aktiviteten på anlegget Praktisk opplæring ivaretas av instruktører, røktere. Daglig leder har ansvaret for aktiviteten på anlegget

8 Utfordringer praksis eget anlegg Kombinasjon av arbeidsoppgaver (elevene og daglig drift Kombinasjon av arbeidsoppgaver (elevene og daglig drift Økt fokus / tidsbruk opp mot myndighetskrav (IK Akvakultur, rapportering osv.) Økt fokus / tidsbruk opp mot myndighetskrav (IK Akvakultur, rapportering osv.)

9 Utfordringer utplassering Logistikk / transport / avstander Logistikk / transport / avstander Overnatting Overnatting Tid til kommunikasjon med vertene Tid til kommunikasjon med vertene Forståelse for at en del av elevene er til dels umodne Forståelse for at en del av elevene er til dels umodne Har fått en del tilbakemeldinger på noe ensformig praksis på matfiskanlegg Har fått en del tilbakemeldinger på noe ensformig praksis på matfiskanlegg Gode praksisverter er verdifulle Gode praksisverter er verdifulle

10 Timeplaner Ukeplaner varierende fra uke til uke Ukeplaner varierende fra uke til uke Begrunnes i gruppedeling, varierende årstider og fleksibilitet (smoltmottak, avlusing osv.) Begrunnes i gruppedeling, varierende årstider og fleksibilitet (smoltmottak, avlusing osv.) Fellesfagene forsøkes lagt til samme tidspunkt hver uke (forutsigbarhet) Fellesfagene forsøkes lagt til samme tidspunkt hver uke (forutsigbarhet) Sterkt varierende arbeidsbelastning for lærerne fra uke til uke Sterkt varierende arbeidsbelastning for lærerne fra uke til uke Elever og lærere finner tpl. på Fronter Elever og lærere finner tpl. på Fronter

11 Praktisk eksamen Skisse Vg2 akvakultur V-2008: 48 timer forberedelsesdel 48 timer forberedelsesdel 4 – 5 kandidater på eksamensdagen, 08.30 – 16.00 4 – 5 kandidater på eksamensdagen, 08.30 – 16.00 Gjennomføres på sjøen / oppdrettsanlegget Gjennomføres på sjøen / oppdrettsanlegget Tverrfaglig mellom de tre programfagene Tverrfaglig mellom de tre programfagene Praktisk del og muntlige spm. Praktisk del og muntlige spm. Individuell Individuell ”Det er noe utfordrende å lage gode praktiske eksamensoppgaver” (variasjon, utstyr, personell etc.) ”Det er noe utfordrende å lage gode praktiske eksamensoppgaver” (variasjon, utstyr, personell etc.)

12 Val Akva Skolens oppdrettsanlegg for laks Skolens oppdrettsanlegg for laks 780 t MTB 780 t MTB +195 t MTB (Pharmaq) +195 t MTB (Pharmaq) Praktisk opplæring for egne elever Praktisk opplæring for egne elever Vektlegger praktiske basiskunnskaper Vektlegger praktiske basiskunnskaper Prod. noe over 1000 tonn laks pr år Prod. noe over 1000 tonn laks pr år ”Visningsanlegg”, mye besøk ”Visningsanlegg”, mye besøk

13 Akvakulturprosjekter Skolen er involvert i prosjekter av kortere eller lengre varighet i samarbeid med div. partnere Skolen er involvert i prosjekter av kortere eller lengre varighet i samarbeid med div. partnere Aquareg som det siste store Aquareg som det siste store

14 Blåskjell Tungt involvert i utvikling av blåskjellnæringa Kun basisopplæring for elevene innen skjelldyrking Leverer +/- 100 tonn blåskjell pr. år Sterk vekst i tiden fremover


Laste ned ppt "Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder) 15. april 2008."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google