Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FAU møte Informasjon fra rektor og sosiallærere.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FAU møte Informasjon fra rektor og sosiallærere."— Utskrift av presentasjonen:

1 FAU møte 05.09.16 Informasjon fra rektor og sosiallærere

2 Strategisk plan – skolens satsingsområder skoleår 2016-2017 Fokus på lesing: implementere og videreutvikle leseplanen Fokus på regning: plan for å jobbe systematisk med regne- og tellestrategier samt matematiske misoppfatninger på 1. til og med 7. trinn Tilbakemeldingskultur: gode tilbakemeldinger og underveisvurderinger Analysekompetanse: hvordan kan kartleggingsresultatene brukes til å fremme læring? Kompetanseheving for personalet: skrivekurs for 1.-3. trinn og 4.-7. trinn Læringsmiljø: målet er å gjøre elevene i stand til å kunne kommunisere, ta hensyn til, samhandle, delta, ytre og regulere sine følelser og handlinger Folkehelseprosjekt i skolen – kosthold og fysisk aktivitet Se lokal handlingsplan

3 Omorganisering Bakgrunn: Ammerud skole har flere pedagoger enn andre sammenlignbare skoler uten at læringsresultatet er betydelig bedre Bedre ressursutnyttelse: fra 5 til 4 grupper (16-18 elever i gruppen til 22-23 elever i gruppen). Dette frigjør ressurser til å gi mer målrettet og tilpasset undervisning til flere elever i "gråsonen". Ikke bare elever som har vedtak. Oppfølging av lærerne: Faste ukentlige møter: elevtime (lærerne og sosiallærerne) og elevsaksmøte (sosiallærerne og ledelsen) Timeplanfestet deler av teamtiden hver uke til pedagogiske diskusjoner Systematisk skolevandring og oppfølging av nærmeste leder Innhold i fellestid, teamtid, skolevandring og elvetime skal handle om de seks punktene i strategisk plan (se over) To sosiallærere Tilbakemelding fra lærerne

4 Bygning Riving av lettvegger Intercom - toveis kommunikasjonsløsning Sprinkelanlegg Gullkroken (sosiale arrangementer i regi av foresatte) SmartBoard i alle grupperom Nye ytterdører i 1. etasje

5 Sosiallærers funksjon i arbeid med læringsmiljø

6 Oppgaver for sosiallærer Læringsmiljø Elevtimen Sosiallærer spes. ped og sosiallærer læringsmiljø vil i samarbeid med kontaktlærerne bedre skoledagen til gråsonebarna Trivselslederprogrammet Vil koordinere og starte opp TL programmet på Ammerud skole, høst 2016 Trivselsundersøkelse (1. – 3. trinn) og Olweusprogrammet (4. – 7. trinn) Jobbe med Olweusprogrammet på Ammerud skole Følge handlingsplan mot mobbing Elevsamtaler/ gruppesamtaler/ oppfølging av avtaler som er gjort I samarbeid med dere skal jeg følge opp dette. Vil lede Skolemiljøutvalget (SMU) møtene med representanter fra Driftsstyret og/ eller FAU, ledelsen og elevrådsstyret Barnevern Elevers adferd og lærernes bekymring; hvem gjør hva?

7 Trivselslederprogrammet (TL) Mål for Trivselsprogrammet: Gi økt og mer variert aktivitet i friminuttene Bygge vennskap Hindre konflikter Gi inkluderende, vennlige og respektfulle elever

8 Kort info om TL - programmet Er for alle elevene på Ammerud skole Hvem kan bli TL Elever fra 4.- 7. trinn (32 elever totalt) 8 elever fra hvert trinn; 4 og 4 har annenhver dag ansvar for aktivitet. Fredager er fri for TL Ca 8 aktiviteter i storefri fordelt på 16 elever Periode: uke 37 – 49, uke 50 er avslutning for TL Ny periode med valg fra uke 4/ oppstart uke 6 2017 Hva gjør vi? Informasjon til foresatte ble sent ut før sommeren Visning av powerpoint i alle klasser v/ kontaktlærer Kandidatnominasjoner (gjøres samme dag for å hindre "gruppepress") De valgte TL deltar på lekekurs (2. september 2016) Uke 37 (mandag 12.09.16) oppstart av Trivselsaktiviterer i skolegården med de valgte Trivselslederne

9 Tilpasset opplæring Osloskolen skal sikre et godt læringsutbytte for alle elever i trygge og mobbefrie skoler. Alle elever skal få opplæring tilpasset sine evner og forutsetninger. Tilpasset opplæring skal sikre at alle elever får faglige utfordringer, opplever mestring og faglig utvikling Elever som ikke har eller kan få utbytte av det ordinære opplæringstilbudet har rett til spesialundervisning. Skolen vurderer om eleven trenger spesialundervisning og kan henvise til sakkyndig vurdering hos Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Elever med et annet morsmål enn norsk og samisk har rett til særskilt norskopplæring til de har tilstrekkelige kunnskaper i norsk til å følge den ordinære opplæringen. Elevene kartlegges ved skolestart. Om nødvendig har elevene også rett til morsmålsopplæring og/eller tospråklig fagopplæring.

10 Hvem har rett til spesialundervisning? Opplæringsloven §5-1 fastslår retten til spesialundervisning: Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning (....) opplæringstilbodet skal ha eit slikt innhald at det samla tilbodet kan gi eleven eit forsvarleg utbytte av opplæringa i forhold til andre elevar og i forhold til dei opplæringsmåla som er realistiske for eleven. Loven fastslår at det ikke dreier seg om "ekstraundervisning", det totale undervisningstimetallet skal være det samme som for øvrige elever. Dette betyr at spesialundervisningen helt eller delvis blir gitt istedenfor ordinær opplæring

11 Opplæringsloven § 2-8, ”Særskild språkopplæring for elevar frå språklege minoritetar”: Elevar i grunnskolen med anna morsmål enn norsk og samisk har rett til særskild norskopplæring til dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen. Om nødvendig har slike elevar også rett til morsmålsopplæring, tospråkleg fagopplæring eller begge delar. Morsmålsopplæringa kan leggjast til annan skole enn den eleven til vanleg går ved. Når morsmålsopplæring og tospråkleg fagopplæring ikkje kan givast av eigna undervisningspersonale, skal kommunen så langt mogleg leggje til rette for anna opplæring tilpassa føresetnadene til elevane.

12 Tilpassa opplæring er ein rett Tilpassa opplæring er ikkje noko nytt i norsk skule, men det blir lagt sterkare vekt på enn nokon gong i Kunnskapsløftet. Prinsippet om tilpassa opplæring er understreka både i opplæringslova og i læreplanverket. Opplæringslova § 1-3: ”Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten.” Generell del av læreplanverket, under avsnittet ”Tilpasset opplæring”: ”Undervisningen må tilpasses ikke bare fag og stoff, men også alderstrinn og utviklingsnivå, den enkelte elev og den sammensatte klasse.” Tilpassa opplæring er ikkje det same som spesialundervisning. Elevar som ikkje har tilfredsstillande utbyte av det ordinære opplæringstilbodet, skal få spesialundervisning. Men alle skal få tilpassa opplæring.


Laste ned ppt "FAU møte Informasjon fra rektor og sosiallærere."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google