Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Met 9810: Metodefilosofi og utredningsmetodikk Eksplorativt design tirsdag 14. mars 2000 Tor Morten Løland.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Met 9810: Metodefilosofi og utredningsmetodikk Eksplorativt design tirsdag 14. mars 2000 Tor Morten Løland."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Met 9810: Metodefilosofi og utredningsmetodikk Eksplorativt design tirsdag 14. mars 2000 Tor Morten Løland

2 2 Disposisjon av forelesningen: repetisjonrepetisjon gjennomføring av kvalitative metodergjennomføring av kvalitative metoder analyseprosessenanalyseprosessen casescases hva er observasjoner?hva er observasjoner? metodetriangulering, gyldighetmetodetriangulering, gyldighet utviklingstrekkutviklingstrekk

3 3 Hva er kvalitative markedsundersøkelser? kan gi svar på HVA, HVORFOR, HVORDAN, men ikke HVOR MANGEkan gi svar på HVA, HVORFOR, HVORDAN, men ikke HVOR MANGE har til hensikt Å FORSTÅ i stedet for å MÅLEhar til hensikt Å FORSTÅ i stedet for å MÅLE teknikker:FOKUSGRUPPER/ (gruppediskusjoner), INDIVIDUELLE (DYBDE)INTERVJUER, (enkelt intervjuer), PROJEKTIVE TEKNIKKER, (assosiasjons teknikker)teknikker:FOKUSGRUPPER/ (gruppediskusjoner), INDIVIDUELLE (DYBDE)INTERVJUER, (enkelt intervjuer), PROJEKTIVE TEKNIKKER, (assosiasjons teknikker) NB! Resultater fra kvalitative markeds- undersøkelser kan ikke generaliseres!

4 4 Kritiske momenter ved kvalitative metoder problemformulering: klient og utøver (felles problemstilling)problemformulering: klient og utøver (felles problemstilling) antall intervjuer/grupper rekrutteringskriterier tilrettelegging:kartlegge respondentertilrettelegging:kartlegge respondenter utarbeide studieguide/intervjuguide praktiske forhold rekruttering gjennomføring:teknisk utstyr, fremmøte, gruppedynamikkgjennomføring:teknisk utstyr, fremmøte, gruppedynamikk dataanalysen:fokus på temadataanalysen:fokus på tema rapportering og presentasjon:rapportering og presentasjon: diskutere og forklare resultatene

5 5 Analyseprosessen Oppbygging av rapport: Hovedkonklusjon(1- 2 sider)Hovedkonklusjon(1- 2 sider) Delkonklusjoner (2 - 3 sider)Delkonklusjoner (2 - 3 sider) Svar på intervjuguiden (10 - 30 sider)Svar på intervjuguiden (10 - 30 sider)Analysen: tema-basert innholdsanalysetema-basert innholdsanalyse utsagnsanalyseutsagnsanalyse

6 6 Case Case 1: Endring av logo - stor norsk bank Fokus på eksisterende kunders holdninger - tradisjonell Ønske om mer synlig logo - sponsing Posisjonering overfor bedriftsmarkedet Case 2:Utvikling av ny TV kanal Målgruppens holdninger til dagens TV tilbud Programinnhold Holdninger til konkurrerende medier/kanaler Case 3:Videreutvikling av bonusprogram for forretningsreisende Holdninger til dagens system Forbedringsområder

7 7 Hva er observasjoner? Observasjoner er begrenset til å innhente informasjon om atferd uten verbal kommunikasjon (holdnings- vs. atferds undersøkelser). Naturlig vs. konstruertNaturlig vs. konstruert Åpen vs. skjultÅpen vs. skjult Strukturert vs. ustrukturertStrukturert vs. ustrukturert Menneskelig vs. makinMenneskelig vs. makin Fordeler: vi ser hva folk gjør Ulemper: vet ikke hvorfor de gjør det de gjør (motiver, holdninger, intensjoner, følelser)

8 8 Typer av observasjoner Menneskelige:“Mystery Shopping” En-veis-speil Handle mønster Maskin:People meter People reader StemmeanalyseScanner!

9 9 Metodetriangulering Bruk av flere metoder samtidig. De enkelte metodenes unike egenskaper resulterer i bedre informasjon.Bruk av flere metoder samtidig. De enkelte metodenes unike egenskaper resulterer i bedre informasjon. Metodetriangulering omfatter bruk av forskjellige metoder selv om de er radikalt forskjellige, eller varianter av samme teknikk, og kan gjennomføres på minst to måter. Først kan det i løpet av et forskningsdesign benyttes ulike metoder i forskjellige faser. Dernest kan to ulike metoder benyttes overfor det samme problemområdet.Metodetriangulering omfatter bruk av forskjellige metoder selv om de er radikalt forskjellige, eller varianter av samme teknikk, og kan gjennomføres på minst to måter. Først kan det i løpet av et forskningsdesign benyttes ulike metoder i forskjellige faser. Dernest kan to ulike metoder benyttes overfor det samme problemområdet. Kvantitative- og kvalitative metoder må ikke sees som gjensidig utelukkende.Kvantitative- og kvalitative metoder må ikke sees som gjensidig utelukkende.

10 10 Gyldighet/validitet I hvilken grad er det vi har gjort gyldig? problemformuleringproblemformulering tilretteleggingtilrettelegging gjennomføringgjennomføring dataanalysendataanalysen rapportering og presentasjonrapportering og presentasjon Reliabilitet/pålitelighet er lite aktuelt for kvalitative metoder.

11 11 Utviklingstrekk Kvalitative metoder: Økt profesjonalitet hos klienter og utøvereØkt profesjonalitet hos klienter og utøvere Fokusgrupper fortsatt mest benyttetFokusgrupper fortsatt mest benyttet Økt interesse hos forskere, metodeutviklingØkt interesse hos forskere, metodeutviklingObservasjoner: Økt bruk av scannerteknologiØkt bruk av scannerteknologi Sterkere fokus på atferdsundersøkelserSterkere fokus på atferdsundersøkelser


Laste ned ppt "1 Met 9810: Metodefilosofi og utredningsmetodikk Eksplorativt design tirsdag 14. mars 2000 Tor Morten Løland."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google