Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Av Annika N. de Leon. Masteroppgave om fagskolekompetanse  Hvorfor masteroppgave om fagskolekompetanse? Interesse Behov for fagskolekompetanse 2.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Av Annika N. de Leon. Masteroppgave om fagskolekompetanse  Hvorfor masteroppgave om fagskolekompetanse? Interesse Behov for fagskolekompetanse 2."— Utskrift av presentasjonen:

1 Av Annika N. de Leon

2 Masteroppgave om fagskolekompetanse  Hvorfor masteroppgave om fagskolekompetanse? Interesse Behov for fagskolekompetanse 2

3 Problemstilling og forskningsspørsmål  Problemstilling: ”Hvordan vurderer bedrifter særegenheten ved kompetansen til de som er utdannet fra teknisk- og maritim fagskole”  Bygg=byggentreprenør  Elektro=elektrobedrift  Teknikk og industriell produksjon=industribedrift  Dekks- og maskinoffiserutdanningen=rederi 3

4 Problemstilling og forskningsspørsmål  Åtte informanter med lederansvar  Forskningsspørsmål: 1) På hvilken måte er kompetansen til fagskoleutdannede relevant i forhold til bedriftens behov og hva kjennetegner kompetansen? 2) Hvordan skiller de med fagskoleutdanning seg fra de med annen utdanningsbakgrunn når det gjelder kompetanse og behov for opplæring og hvilken betydning har yrkeserfaring for kompetansen deres? 3) Hva kunne vært annerledes med kompetansen for at den skulle vært mer attraktiv 4

5 1) På hvilken måte er kompetansen til fagskoleutdannede relevant i forhold til bedriftens behov og hva kjennetegner kompetansen?  Hva kjennetegner kompetansen? Kompetansekombinasjon: Deres viktigste kvalifikasjon Praktisk, handlingsorientert og faglig(yrkeserfaring) Teknisk og teoretisk(fagskoleutdanningen) 5

6 1) På hvilken måte er kompetansen til fagskoleutdannede relevant i forhold til bedriftens behov og hva kjennetegner kompetansen?  Hvordan er kompetansen relevant? En utdanning som er relevant for yrkesfeltet(fagskoletilsynsforskriften 2013 §3-1(2). Operative mellomlederstillinger: Det er her kompetansen er verdifull. ○ Bindeledd mellom fagarbeidere og øverste prosjektleder ○ I elektrobedriften: Sterkt prosjekt- og serviceledd pga. fagskoleutdannede ○ Elektrobedriften: En prosjektleder må både kunne lede og de må kunne faget sitt 6

7 1) På hvilken måte er kompetansen til fagskoleutdannede relevant i forhold til bedriftens behov og hva kjennetegner kompetansen?  Fagskolen oppfyller sin lovpålagte plikt om å tilby en utdanning som er relevant for yrkesfeltet  Samsvar mellom utdanning og arbeidsliv er viktig for stabilisering av arbeidskraftkategorien  Behovet for en kombinasjonskompetanse bestående av praksis og teori er det samme nå, som det var før 7

8 2) Hvordan skiller de med fagskoleutdanning seg fra de med annen utdanningsbakgrunn når det gjelder kompetanse og behov for opplæring og hvilken betydning har yrkeserfaring for kompetansen deres?  Fagskoleutdannede vs. fagarbeidere ”Jeg har en her som går på fagskole nå. Han har blitt veldig opptatt av avdelingens mål og handlingsplaner. Hvor skal vi hen og hvordan skal vi nå dit. Stiller kritiske spørsmål til hvordan vi har tenkt å måle fremdrift. Og det syns jeg er veldig bra. (...). Da løfter vi jo avdelingen litt fremover da. Når det kommer en ansatt å sier, du har du tenkt på. Kan vi gjøre det sånn og sånn. Jeg syns jo det er veldig artig da”.  Utførelse og planlegging  Holdninger: ”(...) hvis folk har den rette holdningen, så skal jeg klare å lære hvem som helst opp til hva som helst” 8

9 2) Hvordan skiller de med fagskoleutdanning seg fra de med annen utdanningsbakgrunn når det gjelder kompetanse og behov for opplæring og hvilken betydning har yrkeserfaring for kompetansen deres?  Fagskoleutdannede vs. bachelorutdannede uten yrkeserfaring  Betydelige forskjeller ”Når de kommer og skal begynne sitt arbeid så har den som har den praktiske erfaringen helt andre forutsetninger for å se hva som er et hensiktsmessig design. Bacheloren har forutsetninger for å designe ut fra et teoretisk perspektiv, men mangler jo det perspektivet som er det praktiske med at det skal jo settes i en produksjon og det skal jo være en produksjon som er effektiv ikke sant, som den med fagskole som har praksiserfaring har forutsetninger for. For han vet at ok, jeg kan designe deg slik i teorien, men det vil jo ikke fungere i praksis når det settes i en produksjon” 9

10 2) Hvordan skiller de med fagskoleutdanning seg fra de med annen utdanningsbakgrunn når det gjelder kompetanse og behov for opplæring og hvilken betydning har yrkeserfaring for kompetansen deres?  Fagskoleutdannede vs. bachelorutdannede uten yrkeserfaring  Bachelor uten yrkeserfaring  Noen fordeler Men: Avhengig av fagpersoner i arbeidet sitt Flere foretrekker fagskoleutdannede 10

11 2) Hvordan skiller de med fagskoleutdanning seg fra de med annen utdanningsbakgrunn når det gjelder kompetanse og behov for opplæring og hvilken betydning har yrkeserfaring for kompetansen deres?  Yrkeserfaring Sterkt vektlagt av informantene Anbefaler å jobbe noen år ”Og da er det jo hans forhistorie som praktisk håndverker som er kanskje den delen vi setter mest pris på (...) og har behov for”. ”Forventningene til en prosjektleder er at han går ut til kunden, finner løsningen fra A til Å, tar tak i montører og sier at han skal utføre sånn og sånn. Du greier ikke det hvis du ikke har vært ute å skrudd vettu!”. 11

12 2) Hvordan skiller de med fagskoleutdanning seg fra de med annen utdanningsbakgrunn når det gjelder kompetanse og behov for opplæring og hvilken betydning har yrkeserfaring for kompetansen deres?  Yrkeserfaring Essensiell og muliggjør kompetansekombinasjonen For noen, en forutsetning for ansettelse Gir legitimitet som leder, gode til å kommunisere, kjenner bransjens sjargong, kommer lettere inn i kulturen Utvikling av ekspertkompetanse Yrkeserfaring for ledelse 12

13 2) Hvordan skiller de med fagskoleutdanning seg fra de med annen utdanningsbakgrunn når det gjelder kompetanse og behov for opplæring og hvilken betydning har yrkeserfaring for kompetansen deres?  Fagskoleutdannet vs. bachelorutdannet med yrkeserfaring(y-veien) Lik kompetanse Begge har samme kompetansekombinasjon Stor konkurrent til fagskoleutdanningen 2 av 8 foretrekker y-veien 6 av 8 likestiller utdanningsgruppene ”(...) i større jobber, større prosjekter, hvor du da setter krav til organisasjon og ledelse, større analytiske evner og bruk av verktøy for det. Da tenker jeg altså at (...) bacheloren er mer rusta for det. De har mye tyngre teori da”. 13

14 2) Hvordan skiller de med fagskoleutdanning seg fra de med annen utdanningsbakgrunn når det gjelder kompetanse og behov for opplæring og hvilken betydning har yrkeserfaring for kompetansen deres?  Fagskoleutdannet vs. bachelorutdannet med yrkeserfaring(y-veien)  Hvorfor velger bedrifter likevel å rekruttere fra fagskolen? Høyt aldersgjennomsnitt? Yrkesretting, større innsyn og påvirkning? Kan bedriftenes behov møtes bedre av fagskoleutdannede? 14

15 2) Hvordan skiller de med fagskoleutdanning seg fra de med annen utdanningsbakgrunn når det gjelder kompetanse og behov for opplæring og hvilken betydning har yrkeserfaring for kompetansen deres?  Opplæring En yrkesrettet utdanning(fagskoleloven 2003 §1) Kommer raskt inn i arbeidsoppgavene sine, motiverte og ivrige Trenger ikke å starte fra ”scratch” ○ ”Du får ikke en ny ingeniør eller ny teknisk fagskoleutdannet som kan lede prosjekter med en gang. De begynner kanskje som anleggslederassistenter eller prosjektlederassistenter eller får kanskje mindre oppgaver, også utvikler de seg” 15

16 3) Hva kunne vært annerledes med kompetansen for at den skulle vært mer attraktiv?  Utdanningen er ikke oppdatert ”Det er jo stort sett sånn mange steder da. Næringslivet sitter på tyngre teknologisk utstyr. Enten det er på IT eller maskinelt utstyr, så er det industrien som ofte sitter med formel-en modellen og det gjør ikke utdanningssystemet”. Kan dette hindre yrkesretting? Fagskoleutdannede klarer fortsatt å lære seg det de skal 16

17 3) Hva kunne vært annerledes med kompetansen for at den skulle vært mer attraktiv?  Svakheter Komplekse prosjekter som krever en mer formell kompetanse Teoretisk forankrede oppgaver Dokumentering og rapportering: Taus kunnskap? Arbeidsmetodikk, profesjonalitet og formalisme rundt tilbudsprosesser og kontraktoppfølging, språk, prosjektering og ledelse Ledelse og psykologi for effektive team 17

18 Konklusjon  Hva ER særegent med kompetansen til fagskoleutdannede fra tekniske- og maritime utdanninger? Kompetansekombinasjon Kompetansekombinasjonen gjør fagskolekompetansen relevant Yrkeserfaring er essensielt og er en styrke Svakheter innen formell kompetanse som dokumentering Svakheter innen ledelse Y-veien er en konkurrent Fagskolekompetanse er attraktivt 18

19 Takk for meg!  annika89deleon@gmail.com annika89deleon@gmail.com  www.duo.uio.no 19


Laste ned ppt "Av Annika N. de Leon. Masteroppgave om fagskolekompetanse  Hvorfor masteroppgave om fagskolekompetanse? Interesse Behov for fagskolekompetanse 2."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google