Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011

2 Onsdag 26. januar. Svend Foyn 08.30 – 0915 Studentforberedt innlegg. Gruppe 2: “kontekstuell betydning for læring” Line og Camilla 0915 – 0930Pause 0930 – 1015 Sosiokulturell læringsteori – forelesing om kontekst og aktivitetsteori Camilla 1015 – 1030Pause 1030 - 1115 Studentforberedt innlegg. Gruppe 3: “mediering og artefakter” Line og Camilla 1115 - 1125Pause 1125 – 1230? Oppsummering og avklaringLine og Camilla Camilla Wiig2

3 Hvorfor aktivitetsteori? Begrepsramme for å forstå menneskelige handlinger og deres relasjoner til det komplekse samfunnet Brukt i arbeidslivspedagogikk og i næringslivet særlig med teknologifokus Finsk forskningsmiljø; Engeström («From teams to Knots» 2010), Kari Kuutti CSCW(Computer Supported Collaborative Working) Camilla Wiig3

4 Aktivitetsteori Actvity Theory – virksomhets,- eller aktivitetsteori Utviklet av Leontiev (russisk psykolog) elev og kollega med Vygotsky En omfattende teoriramme «Et forsøk på å systematisere forståelsen av menneskelige handlingers situerte natur og beskrive dem som deler av kontinuerlige sosiale praksiser i samfunnet» (Säljö 2001:140) Camilla Wiig4

5 Hva er et aktivitetssystem? Med et aktivitetssystem menes en historisk utviklet aktivitet av et eller annet slag. Institusjoner som skole, helsevesen, forsvar, vitenskap, rettsvesen, gullsmedens aktiviteter, snekkerens aktiviteter osv er eksempler på ulike aktivitetssystemer i et komplekst samfunn Disse aktivitetssystemene reproduseres kontinuerlig gjennom sosiale praksiser, og de utgjør en overordnet sammenheng for menneskers handlinger og operasjoner. Camilla Wiig5

6 Ulike aktivitetssystemer Ulike aktivitetssystemer arbeider delvis etter ulike logikker og løser ulike oppgaver i samfunnet. Utdanning Produksjon Politikk Helsevesen Aktivitetssystemene er relativt stabile, men gjennomgår forandringer og inneholder spenninger og konflikter. Camilla Wiig6

7 Vygotskys aktivitetssystem Medierende artefakter er bindeledd mellom subjekt og objekt i Pavlovs stimulus – respons teori Camilla Wiig7 Medierende artefakt subjektobjekt

8 Aktivitetsteori Engeström Camilla Wiig8

9 Beskrivelse av AT systemet Regler er eksplisitte sett av regler, normer og konvensjoner som er med på å regulere akseptable interaksjoner mellom individene. Kategorien arbeidsdeling viser til både den eksplisitte og implisitte organiseringen av arbeidet. De ulike komponentene er kontinuerlig konstruert, fornyet og transformer som resultater og årsaker av menneskelig handling Camilla Wiig9

10 Hvordan skjer utviklingsprosesser? Konflikter og motsetninger er grunnlag for utvikling, læring og forandring i relasjonene mellom individet og fellesskapet. 4 typer motsetninger på ulike nivåer i AT - systemet: – Innen en kategori – mellom kategoriene i samme system – mellom den nåværende og fremtidige aktiviteten – mellom forskjellige aktiviteter. Camilla Wiig10

11 Hva er en aktivitet? Leont’ev skiller mellom kollektive aktiviteter og individuelle handlinger. Aktiviteter kan beskrives som en relasjon mellom personen (subjektet) og den gjenstanden eller det forholdet personene forøker å realisere (objektet) Aktiviteten består i å utføre en eller flere bevisste handlinger. Handlingene gir informasjon om hva aktiviteten er, og aktiviteten gir mening i handlingene Camilla Wiig11

12 Hva er en aktivitet? Camilla Wiig12 aktivitet handling operasjon motiv mål betingelser Leonte’vs tre nivå skjema av aktivitet

13 Mennesker utfører handlinger som er motivert ut fra at de er deler i disse relativt permanente aktivitetssystemene. Handlingene reproduserer virksomhetssystemene Handlingene og logikken menneskene følger er ulik i ulike virksomhetssystemer Camilla Wiig13

14 Virksomhetssystemer er i grunnleggende forstand produkter av menneskelige handlinger. De blir skapt av mennesker som samarbeider. Eks. skole Camilla Wiig14

15 Eksempel på bruk av aktivitetsteori «Elektronisk ransel» Hovedfagsoppgaven til Camilla Camilla Wiig15


Laste ned ppt "Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google