Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til foreldremøte. PROGRAM  Organisering av skoledagen  Klassemiljø, trivselsledere  Nasjonale prøver  Smart øving  Skolens webside og.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til foreldremøte. PROGRAM  Organisering av skoledagen  Klassemiljø, trivselsledere  Nasjonale prøver  Smart øving  Skolens webside og."— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til foreldremøte

2

3 PROGRAM  Organisering av skoledagen  Klassemiljø, trivselsledere  Nasjonale prøver  Smart øving  Skolens webside og Vigilo  Samarbeid hjem-skole  Valg av klassekontakter  Eventuelt

4 ORGANISERING AV SKOLEDAGEN  Oppstart garderobe, klasserom  Elevsamtaler fredager  Kurser/tpo/3 voksne i matte og norsk  Kontaktlærertime fredag  Mat og helse etter nasjonale prøver KL.MANDAGTIRSDAGONSDAGTORSDAGFREDAG 08.30 – 09.15 Norsk/matteMatteNorsk Fellessamling 09.15 - 10.00 Norsk/matteNatur/KHKRLE/KØNorsk KH/KØ 10.10 - 10.55 Naturfag/samf Natur/KRLE Musikk/KRLEMatte KH/KØ 11.35- 12.20 Naturfag/samf Fysisk aktivitet MatteSamf/engelskForlag/KRLE 12.20- 13.05 Engelsk/KØ Engelsk/KH Samf/engelsk Norsk 13.15- 14.00 KH/KØ Forlag/KH KØ/musikkNorsk Merk : Brit er i KopervikLekseinnlevering

5 Klassemiljø  § 9a (Opplæringsloven): Hver enkelt elev har rett til et fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, læring og trivsel.  Fysisk miljø: lys, støy, hygiene, temperatur…  Psykososialt miljø: ved mistanke om for eksempel mobbing, vil det bli undersøkt, varslet, grepet inn og satt inn tiltak (rektor).  Nulltoleranse for mobbing  Trivselsledere

6 Klassemiljø  Det blir lagt stor vekt på de tre T -ene:  T – Trygghet T –Trivsel T – Tilhørighet  Klasseregler  Stjernekort og fokusregel ukentlig

7 NASJONALE PRØVER Hva er nasjonale prøver? - Elektronisk prøve som alle elever på 5. (og 8.) trinn tar. Måler ferdigheter innenfor  Lesing  Regning  Engelsk

8 Hvorfor nasjonale prøver?  Formålet med nasjonale prøver er å gi skolene kunnskap om elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing, regning og engelsk.

9 Hvordan brukes nasjonale prøver?  Tilpasset opplæring  Kvalitetsutvikling i opplæringen  Forskning

10  Ikke eget infoskriv i år. (udir.no/nasjonaleprover)  Avholdes ukene 42-44 (17. oktober - 4. november)  Lesing 90 min, regning 90 min, engelsk 60 min  Elektronisk prøve  ingen hjelpemidler  Lette og vanskelige oppgaver  Eksempeloppgaver på udir.no/nasjonaleprover

11 Lesing  Nytt i år: elektronisk prøve  Flervalgsoppgaver  Måler i hvilken grad elevens ferdigheter er i samsvar med kompetansemål etter 4.trinn  Lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag  Oppgaver med ulik vanskegrad

12 Regning  Regning som grunnleggende ferdighet, matematikk i ulike fag når det er relevant  Kompetansemålene etter 4. trinn i LK06  Kladdeark  tall, måling, geometri og statistikk  Problembehandling, logisk resonnement, tolking og analysering av diagram og tabeller  Forstå oppgaven, tenke løsning, regneoperasjoner, vurdere resultat  Skrive inn et endelig svar eller velge korrekt svaralternativ

13 Engelsk  Forberedelse gjennom å følge undervisningen,lagt opp etter kompetansemålene i læreplanen i engelsk  Siden nasjonal prøve i engelsk måler språkferdigheter, kan ikke elevene forberede seg på innholdet de blir prøvde i. Likevel er det viktig at de kjenner oppgaveformatet prøven inneholder.  Flervalgsoppgaver og finn riktig bilde, bl.a..  gjennomgå eksempeloppgaver eller tidligere prøver.  Eks: klokka, spørreord, presens av to be (I am, you are…) entall/flertall, a/an…

14 Multi SMART ØVING  Adaptiv læring -> algoritmene i dataprogrammet skjønner hva eleven mestrer og gir oppgaver tilpasset nivå  https://www.youtube.com/watch?v=QhU 50Skl-Ug https://www.youtube.com/watch?v=QhU 50Skl-Ug  https://www.youtube.com/watch?v=y0C HleBzrOc https://www.youtube.com/watch?v=y0C HleBzrOc

15 SKOLENS WEBSIDE OG VIGILO https://torvastad.vigilo.no/web/index

16 Samarbeid hjem-skole VI FORVENTER:  At eleven kommer uthvilt til skolen.  At eleven har klær etter vær på seg.  At dere hører eleven i leselekse og gloser.  At dere leser informasjonen skolen sender ut, og på planen.  At dere følger opp de oppfordringene dere får, som f.eks underskrifter, - bokbind på bøkene…  At skolen holdes oppdatert med riktig telefonnumre vi kan nå dere på ved behov.

17 Valg av nye klassekontakter  1 klassekontakt for 2 år; Linda (mor til Sina Linnea)  Mona (mor til Sina D) fortsetter som klassekontakt, og Annette (mor til Marion og Tonje) fortsetter som vara  1 FAU-repr for 2 år; Hilde (mor til Thea Ø) med personlig vara som ble Aslaug (mor til Idar).  Kristin (mor til Sondre) sitter i FAU ett år til. Per (far til Magnus) sitter som Kristins personlige vara.

18 Eventuelt * Mobil, OM mobilen må bli med på skolen (f.eks fordi eleven skal ikke rett hjem etter skolen), skal mobilen være AVSKRUDD og ligge i sekken. Den skal ikke skrues på før elevene er utenfor skolens område. Om foreldre/foresatte trenger å få tak i sitt barn i løpet av dagen, ta kontakt med kontoret på skolen. * Klassekasse, lever 50 kr på skolen (om ønskelig) *Foreldre har egen facebookgruppe, kun for foreldre/forestatte *Mulig å levere lekser fredager om noe har kommet i veien, send da melding på Vigilo om det er tilfelle. Noen uker blir det skrevet på lekseplanen at lekser leveres inn fredag.

19 Husk: Vi skal arbeide sammen for elevens beste, - både trivsel og læring! Vær snar med å ta kontakt om dere har spørsmål, reagerer på noe eller vil melde ifra om noe!


Laste ned ppt "Velkommen til foreldremøte. PROGRAM  Organisering av skoledagen  Klassemiljø, trivselsledere  Nasjonale prøver  Smart øving  Skolens webside og."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google