Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSondre Møller Endret for 7 år siden
1
Lærebokteksten 9. April 2008
2
Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål: Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende, konstaterende, fortellende, skildrende, argumenterende og/eller resonnerende, Er den monologisk eller dialogisk, og hva betyr det for den rollen leserne/elevene er tildelt i teksten? Inviteres de til å reflektere, stille spørsmål og tenke selv, eller til å huske framstillingen og finne fram til rette og gale svar? Med andre ord: Hvilken leserrolle inviterer boka til? Og hva kan vi si om språket? Er ordvalget velegnet, er det brukt metaforer, sammenligninger, eksempler og andre retoriske figurer? Hvordan er sammenhengen og makrostrukturen i teksten? Er det mulig å følge tekstens resonnement, eller består den bare av opphopning av fakta? Er det noe i teksten som egner seg til å ”behage” og ”bevege”, ikke bare ”belære”? Hva tas for gitt i boka, og hva blir begrunnet? Hvordan kan boka brukes av lærere og elever? Hvilken rolle er klasseromslæreren tildelt?” (Askeland m.fl 2003:180)
3
Pedagogiske tekster Lærebøker: Skrevet til bruk i undervisning (sammen med læremidler som f.eks nettsteder og dataprogrammer) Pedagogiske tekster: ”tekster som først og fremst brukes i undervisningssituasjoner, som skolen, men også i andre sammenhenger der hensikten er å informere og motivere. Andre funksjoner kan være å aktivisere, instruere, veilede og forklare.”
4
Symmetri og assymetri mellom deltakerne Utgangspunktet i lærebøker (senderen har mer kunnskap, makt og innflytelse enn mottakeren, og bruker denne kunnskapen til å forme en tekst som skal få mottakeren til å forstå og akseptere teksten, og kanskje også endre handlingsmønster Monologisk og dialogisk kommunikasjon
5
Generelt om læreboka Styrt av læreplanane Har vært ”heldekkende”. Dette kan resultere i at tekstene blir korte opphopninger av fakta, uten gode eksemplifiseringer, synlige resonnementer og dialoger med leserne. Etter 2000 har man ikke hatt en godkjenningsordning av lærebøkene Tradisjonelle lærebøker har hatt mest suksess
6
Kjennetegn ved læreboka: Layout: Hypertekstuelle (informasjonselementene er ikke ordnet i en bestemt rekkefølge, men i et nettverk av lenker. Når man leser en hypertekst kan man velge sine egne veier gjennom stoffet (margtekster, faktabokser, illustrasjoner, diagrammer) Multimediale
7
Åpne og lukkede tekster Hvordan slutter tekstene? Hvilke spørsmål stilles? En lukket tekst: Er argumenterende, men kommer selv fram til konklusjonen En åpen tekst: Ønsker å skape nye spørsmål hos leseren, lar leseren finne egne svar
8
Fagorienterte og elevorienterte læreboktekster Tilrettelegging kan skje med utgangspunkt i faget eller i eleven Fagorienterte lærebøker: Knapp i formen, naken faktaframstilling og høy informasjonstetthet, lite språklig tilpasning Elevorienterte lærebøker: Har en synlig pedagogisk tilrettelegging (eks: gjennom eksempler og konkretiseringer osv.), god språklig tilpasning (eks: direkte henvendelser til leseren)
9
Framstillingsform Informative og formidling av fakta Fortellende og skildrende Argumenterende og forklarende
10
Forordene i lærebøker Skal etablere kontakt med leseren Hvordan blir det gjort? Synes du det fungerer?
11
Lærebokanalyse På ordnivå?
12
Når det gjelder tekstnivået og sammenheng i tekst?
13
Kilder: Askeland m.fl. 2003. Tekst i tale og skrift (særlig kap.9) Aamotsbakken m.fl. Vurdering av læremidler med et flerkulturelt perspektiv
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.