Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

”Veilederspråk og veilederholdninger” Kort innføring i verdigrunnlag og noen språkbevissthetskrav når man skal være veileder September 2005 Bjørn Damsgaard.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "”Veilederspråk og veilederholdninger” Kort innføring i verdigrunnlag og noen språkbevissthetskrav når man skal være veileder September 2005 Bjørn Damsgaard."— Utskrift av presentasjonen:

1 ”Veilederspråk og veilederholdninger” Kort innføring i verdigrunnlag og noen språkbevissthetskrav når man skal være veileder September 2005 Bjørn Damsgaard

2 ”Ingen trenger veiledning i entydige situasjoner”  Å veilede er å klargjøre muligheter sammen  Å veilede krever nysgjerrighet  Å veilede krever åpen og diskuterbar refleksjon  Å veilede kan bli å oppdage noe sammen  Å veilede er en profesjonell virksomhet  Veiledning forutsetter kunnskap/viten om elevenes utgangspunkt  Veiledning forutsetter anerkjennelse av elevenes utgangspunkt  Likeverd og asymmetri er en grunnleggende forutsetning  Veiledning er uttrykk for tiltro og optimisme

3 Veiledere snakker et trusselfritt språk  Respekten for det uferdige og mulige  Gi noe avkall på kontroll og retthaveriskhet  Leter etter mening og straffer ikke uklarhet  Fantasi, humor og kreativitet kan være klargjørende og kan skape trygghet  Alvor passer også godt, også for barn  Mental ro i forhold til uenighet, ulikhet osv  Vi vil vel hverandre vel !!?  Det er viktig å være ”uvitende”

4 Startfase og veilederansvar  Avtale i forhold til forventninger  Klargjøre og fordele ansvar og krav  Bevisst bruke evnen til å tenke i ulike perspektiv = Oppdagerferder  Vente (lenge ?) med å gi råd **  Tegn på kvalitet: spontanitet, idérikdom,eleven snakker mye, alvor og humor er i slekt, samtalen er ”for kort”

5 Veiledningsprosess  Tilrettelegging for et møte  Klargjøre elevens situasjons-/oppgave oppfatning  Dialog   Intervju ?? Refleksjon  Utfordringer som er håndterbare og mulig å sortere i en progresjon ”Den som fokuserer på alt ser svært dårlig” ”Den som fokuserer på alt ser svært dårlig”  Skissere valgmuligheter, handlinger,  Vurdere i forhold til mål og konsekvenser

6 Hva er du når du er profesjonell veileder  Kunnskapsrik, strukturert, ledende, men ikke dominerende, interessert, tålmodig, imøtekommende, tilstedeværende, forstandig/ettertenksom, flink til å huske og i stand til å ”spole tilbake” og språkbevisst  Lytter og tolk, men også forteller eller ”maler”  Direkte og jeg-preget, men ikke bedreviter  Etisk forankret, men ikke moralist  Kanskje et eksempel, men ikke Norm

7 Noen varselbjeller som bør lyse når man tråkker i skogen med bare tær.  Hører du deg selv si følgende ? -Nei det er ikke sånn…(Eier av Virkeligheten) -Alle vet da at… (Hvem er alle ? Og hvem er så de andre ?) -Dette forstår du sikkert ikke nå, men… -Da jeg var på din alder… (Den rette måten å ha vært barn på ?) -Du/dette er grei/greit, men… (Hva gjelds mest ?) -Du behøver ikke fortelle meg det… -Bare gjør som du vil du…. (Hobbymartyr )

8 Profesjonistenes fagterminologi når vi studerer veiledningsteori og veiledningspraksis  Intersubjektivitet på tross av ulik kompetanse og status osv.  Profesjonell og bevisst Naivitet  Anerkjennelsens dynamikk, attribuering  Den enkeltes livsverden – et holistisk fenomen. En ”verden” i endring.  Meningsfylde skapes i og av den enkelte  Minnespenn, Fordommer og Filtre kan lure oss i erkjennelsesprosessene

9


Laste ned ppt "”Veilederspråk og veilederholdninger” Kort innføring i verdigrunnlag og noen språkbevissthetskrav når man skal være veileder September 2005 Bjørn Damsgaard."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google