Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAsbjørg Frantzen Endret for 7 år siden
1
”Veilederspråk og veilederholdninger” Kort innføring i verdigrunnlag og noen språkbevissthetskrav når man skal være veileder September 2005 Bjørn Damsgaard
2
”Ingen trenger veiledning i entydige situasjoner” Å veilede er å klargjøre muligheter sammen Å veilede krever nysgjerrighet Å veilede krever åpen og diskuterbar refleksjon Å veilede kan bli å oppdage noe sammen Å veilede er en profesjonell virksomhet Veiledning forutsetter kunnskap/viten om elevenes utgangspunkt Veiledning forutsetter anerkjennelse av elevenes utgangspunkt Likeverd og asymmetri er en grunnleggende forutsetning Veiledning er uttrykk for tiltro og optimisme
3
Veiledere snakker et trusselfritt språk Respekten for det uferdige og mulige Gi noe avkall på kontroll og retthaveriskhet Leter etter mening og straffer ikke uklarhet Fantasi, humor og kreativitet kan være klargjørende og kan skape trygghet Alvor passer også godt, også for barn Mental ro i forhold til uenighet, ulikhet osv Vi vil vel hverandre vel !!? Det er viktig å være ”uvitende”
4
Startfase og veilederansvar Avtale i forhold til forventninger Klargjøre og fordele ansvar og krav Bevisst bruke evnen til å tenke i ulike perspektiv = Oppdagerferder Vente (lenge ?) med å gi råd ** Tegn på kvalitet: spontanitet, idérikdom,eleven snakker mye, alvor og humor er i slekt, samtalen er ”for kort”
5
Veiledningsprosess Tilrettelegging for et møte Klargjøre elevens situasjons-/oppgave oppfatning Dialog Intervju ?? Refleksjon Utfordringer som er håndterbare og mulig å sortere i en progresjon ”Den som fokuserer på alt ser svært dårlig” ”Den som fokuserer på alt ser svært dårlig” Skissere valgmuligheter, handlinger, Vurdere i forhold til mål og konsekvenser
6
Hva er du når du er profesjonell veileder Kunnskapsrik, strukturert, ledende, men ikke dominerende, interessert, tålmodig, imøtekommende, tilstedeværende, forstandig/ettertenksom, flink til å huske og i stand til å ”spole tilbake” og språkbevisst Lytter og tolk, men også forteller eller ”maler” Direkte og jeg-preget, men ikke bedreviter Etisk forankret, men ikke moralist Kanskje et eksempel, men ikke Norm
7
Noen varselbjeller som bør lyse når man tråkker i skogen med bare tær. Hører du deg selv si følgende ? -Nei det er ikke sånn…(Eier av Virkeligheten) -Alle vet da at… (Hvem er alle ? Og hvem er så de andre ?) -Dette forstår du sikkert ikke nå, men… -Da jeg var på din alder… (Den rette måten å ha vært barn på ?) -Du/dette er grei/greit, men… (Hva gjelds mest ?) -Du behøver ikke fortelle meg det… -Bare gjør som du vil du…. (Hobbymartyr )
8
Profesjonistenes fagterminologi når vi studerer veiledningsteori og veiledningspraksis Intersubjektivitet på tross av ulik kompetanse og status osv. Profesjonell og bevisst Naivitet Anerkjennelsens dynamikk, attribuering Den enkeltes livsverden – et holistisk fenomen. En ”verden” i endring. Meningsfylde skapes i og av den enkelte Minnespenn, Fordommer og Filtre kan lure oss i erkjennelsesprosessene
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.