Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne."— Utskrift av presentasjonen:

1 Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne

2 Fra workshop i vår Kommunen bør forenkle nettsidene for enklere å kunne finne fram til det man leter etter Kommunen bør konsultere miljøer (syn) som har kompetanse på universell utforming innen IKT (synshemmede). Dokumenter som blir produsert i kommunen bør språklig være bedre tilgjengelig.

3 Nettsidene Asker kommune benytter verktøyet SiteImprove Følger internasjonal standard for UU / WCAG 2.0. Kontinuerlig sjekk av tilgjengelighetsproblemer på nettsidene Analyserer nettsidene og påpeker feil Manuell korrigering Automatisk korrigering Samarbeid med kommunens leverandør av nettsider

4 Nettsidene

5 Utfordringer nettsidene Klart språk PDF dokumenter 3’ parts løsninger Innsynsløsninger Postlister Politisk møtekalender Søknadsskjemaer AskerDialogen Melding av feil

6 AskerPosten To-årig prosjekt, evalueres nå Papiravis til alle husstander PDF-variant via nettsidene (ikke universelt utformet) Hva er deres tilbakemeldinger eller forbedringsønsker?

7 Dokumenter generelt Klart språk Papirdistribusjon Digital post

8 Andre elementer Servicetorget gir støtte til innbyggere som har problemer med våre digitale løsninger. Det gjøres både ved å tilby informasjon på andre måter (muntlig, brosjyrer o.l.) og ved å gi opplæring i bruk av digitale søknadsskjemaer o.l. Sosiale medier Vi er tilstede på sosiale medier for å informere innbyggerne «der de er» - gjerne om aktuelle saker. All informasjon skal imidlertid være tilgjengelig også på nettsidene, og vi lenker som hovedregel fra sosiale medier inn til nettsidene for å gi dybdeinformasjon. Mobil kommunikasjon. Våre nettsider er responsive; tilpasser seg skjermen ettersom man bruker PC, smarttelefon eller nettbrett. Apper Enkelte av våre tjenester tilbys også i form av app’er. Hvor tilgjengelige disse er til alle brukergrupper kan nok variere, og det er ikke et felles organ som har oppsyn med disse.

9 Kommunesammenslåing Hurum, Røyken, Asker Digitale Asker 2020

10

11 Overordnet prosess

12 To hovedformål med prosjektet 1.Unngå digitalt kaos 2.Sikre digitalt løft

13 Asker Røyken Hurum Mål: En felles IKT-systemportefølje Unngå digitalt kaos Antall IKT-systemer 106

14 Sikre digitalt løft Kontinuerlige teknologiendringer Sammenslåingsprosessen 2016-2020 er en digital strategiperiode / generasjon Hvilke digitale muligheter hadde vi i 2012? I 2016 kan alt digitaliseres Hvilke digitale muligheter har vi i 2020? Hva er ambisjonsnivået?

15 Innbyggere og næringsliv døgnåpen forvaltning med digitale selvbetjeningsløsninger Organisasjonen og ansatte digitalisering av alle administrative prosesser og aktiv bruk av samhandlingsløsninger Tjenesteutvikling Gjennomføres med vekt på ny teknologi og digitalisering Læringsteknologi Velferdsteknologi Delingsteknologi Prioriterte satsningsområder

16 Resultatmål for Digitale Asker 2020 Sikre nødvendige digitale tjenester til den midlertidige kommunen, både administrativt og politisk for perioden 2016 – 2020 Etablere strategi for digitalisering og arkiv- og dokumentasjonsforvaltning for perioden 2016-2020 Evaluere de tre kommunenes digitale løsninger pr delområde og velge digitale løsninger for den nye kommunen. Som en del av evalueringene pr delområde skal det evalueres om alternative løsninger eller «beste/neste praksis»-løsninger bør velges som digital løsning for den nye kommunen. Etablere nye digitale løsninger for den nye kommunens prioriterte satsningsområder Implementere de valgte digitale løsningene for den nye kommunen Etablere strategi for digitalisering og arkiv- og dokumentasjonsforvaltning for perioden 2020-2024 Avvikle de digitale løsningene i de gamle kommunene


Laste ned ppt "Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google