Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertClaus Finstad Endret for 7 år siden
1
ue.no Morgendagens verdiskapere Rådgiversamling 13.11.2015 Elin Bryn Thorsen Fagansvarlig grunnskolen Ungt Entreprenørskap Telemark FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE
2
ue.no Ungt Entreprenørskap FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 17 fylkesorganisasjoner 20 ulike programmer 355 kommuner 1 364 skoler 8 038 lærere 25 543 frivillige 235 291 elevtreff
3
ue.no Hvem er vi? FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 4 ansatte Kontor i Kunnskapsverkstedet Hovedsamarbeidspartner: – Telemark fylkeskommune – Sparebanken Sør – Sentrale overføringer/Ungt Entreprenørskap Norge Flere andre samarbeidspartnere – Innovasjon Norge – Statens Vegvesen – NAV – Skatt Sør – Samarbeidet mot svart økonomi – Høgskolen i Telemark
4
ue.no FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE Brubyggeren Ungt Entreprenørskap
5
ue.no FRAMTID: - Styrke unge menneskers evne og kompetanse til å mestre fremtiden - inspirere til framtidig verdiskaping og nyskaping - Gi viktige bidrag til å skape livskraftige lokalsamfunn og global bærekraftig utvikling SAMSPILL: - fremme barn og ungdoms samarbeidsevne og ansvarsbevissthet - styrke samhandlingen i lokalsamfunnet mellom nærings- og arbeidslivet og skolene - Skape møteplasser og bygge nettverk; lokalt, nasjonalt og internasjonalt SKAPERGLEDE: - utvikle barn og ungdoms kreativitet, skaperglede og tro på seg selv - motivere unge mennesker til å tenke nytt og til å skape verdier - «lære ved å gjøre» i sentrum for all aktivitet UEs formål er i samspill med skoleverket, næringslivet og andre aktører – å: FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE
6
ue.no Strategi 2015 - 19 Gjennom entreprenørskap i utdanning kan Telemark utvikles til et gründerfylke der unge mennesker er spesielt dyktige på nyskaping og fornyelse, og kan bidra positivt til elevenes trivsel, læringsutbytte og gjennomføring. Ungt Entreprenørskap Telemark vil være den aktøren som bringer utdanning og arbeidsliv sammen. Vi vil: Øke kompetansenivået til lærerne i Telemark. Arbeide strategisk med rekruttering av veiledere, mentorer og jurymedlemmer. At 10 prosent av alle elever ved videregående skoler arbeider aktivt med entreprenørskap ved slutten av strategiperioden. At 30% av alle elever i grunnskolen arbeider aktivt med entreprenørskap ved slutten av strategiperioden. At 10 kommuner har inngått forpliktende partnerskap med UE Telemark for entreprenørskapsaktiviteter i deres skoler Øke aktivitetsnivået progressivt slik at vi når 5000 nye elevtreff ved slutten av strategiperioden (Nullpunkt skoleåret 2013/14) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE
7
ue.no Våre prinsipper Lære ved å gjøre Utvikling av handlingskompetanse – fra forelesning til aktiv læring Samarbeid skole – arbeids-/næringsliv Bygger bro mellom teori og praksis og bidrar til å øke kreativiteten i skolen Gi barn og ungdom tro på egne skapende krefter og evne til å se og bruke disse – en viktig forutsetning for fremtidens arbeidstakere og arbeidsskapere En praktisk tilnærming til yrkeslivet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE
8
ue.no Hvorfor satse på entreprenørskap? «Entreprenørskap er en grunnleggende mekanisme i samfunnsutviklingen, og vi har et økende behov for å bygge kultur for entreprenørskap» – Olav R. Spilling FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE
9
ue.no Hvordan satse på entreprenørskap? FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE
10
ue.no FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE
11
ue.no Progresjonsmodellen FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE
12
ue.no Helhetskompetanse ved praktisk erfaring Næringsliv / Skole Elev Bedrifts- programmer Bedrifts- programmer Faglig kompetanse Faglig kompetanse Handlings- kompetanse Handlings- kompetanse Helhets- kompetanse Helhets- kompetanse Skolering til arbeidslivet Skolering til arbeidslivet Sosial kompetanse Sosial kompetanse Endrings- kompetanse Endrings- kompetanse Faglig kompetanse Faglig kompetanse FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE
13
Hvorfor entreprenørskapsaktiviteter i hele utdanningsforløpet?
14
ue.no Verdiskaping – Å gi elever/studenter forståelse for betydning av nyskaping i næringslivet, og inspirere til framtidig verdiskaping i en sosial, kulturell og økonomisk sammenheng Erfaringslæring – Å lære av erfaringer man selv gjør, aktiv medvirkning, fra praksis til teori så tilbake til praksis, prøve og feile i trygge omgivelser, eieforhold til sin kunnskap og forståelse Kreativitet og Innovasjon – Trene i å bli gode på kreativitet og innovasjonsprosesser, trygge på kreativt samspill og å omsette idè til verdi Samhandling – Samhandling med hverandre, samarbeid utdanning – arbeidsliv, flerarenalæring Tverrfaglighet – Evnen til å se løsninger ut fra eget erfaringsgrunnlag, og kunne anvende dette i nye sammenhenger, kunnskap fra flere fagområder samt bygge opp et aktivt nettverk utenfor skolen FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE
15
ue.no «Holdninger dannes tidlig. I dag skal elevene lære om hva som er fellesskapets goder og innbyggernes plikter – og de skal forhåpentligvis lære det på en spennende måte» Evy- Anni Evensen, Fylkesrådmann FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE
16
ue.no «Unge lærer om hvilke muligheter lokalsamfunnet kan tilby dem» Daglig leder Vest Telemark Næringshagen, Svein Foldøy FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE
17
ue.no FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE
18
ue.no Økonomi og karrierevalg 8.-10. klasse FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE
19
ue.no Økonomi og karrierevalg Gir elever i ungdomsskolen mulighet til å reflektere over egne utdannings- og karrierevalg gjennom å øke bevisstheten om egne interesser, holdninger og verdier. Gjennom aktiv læring vil elevene få identifisere mulige karriereveier ut ifra økt selvinnsikt. Fire økter: – Hvem er jeg, og hva vil jeg? – Hvordan foreta riktige valg? – Hva kan jeg gjøre for å ha kontroll på min personlige økonomi? – Risikovilje og forsikring Vi har samarbeid med Sparebanken Sør og HiT Tidsbruk: 2,5 timer FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE
20
ue.no Vi får muligheten til å bidra direkte med et viktig, forebyggende tiltak- slik at flest mulig i sitt voksenliv har forutsetning for å styre unna «Luksusfellen» - Monika Lønnebakke, Banksjef Sparebanken Sør, FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE
21
ue.no Jobbskygging (8.-10.trinn) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 8.trinn: skygging av en bekjent 9.trinn: skygging av en fritt valgt arbeidsplass 10.trinn: skygging av en vgs – elev Prosessen er støttet opp av elevhefte En naturlig del av et allerede velfungerende tiltak i skolen Kunnskap om seg selv og yrke / utdanningsvalg
22
ue.no Elevbedrift 8.-10.klasse FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE Gjennom elevbedrift erfarer elevene hva det innebærer å starte, drive og avvikle en bedrift. Tverrfaglig. Ofte brukt i valgfaget Produksjon av varer og tjenester Hovedprogram grunnskole Elevene får trening i å: se ressurser, behov og muligheter i eget nærmiljø Tenke og jobbe kreativt Samarbeide og fungere i team Utnytte egne kunnskaper, erfaringer og nettverk Opplever stor personlig mestring Presentere sine ideer for næringslivsaktører (TMEB)
23
ue.no Telemarksmesterskap i Elevbedrift 2015 FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE
24
ue.no Noen eksempler fra læreplanen Utdanningsvalg – Opplæringen skal legge til rette for bruk av hensiktsmessige arbeidsformer, både i skole og arbeidsliv, og for bruk av ulike læringsarenaer som kan gi bred faglig tilnærming gjennom kontakt og samarbeid med videregående skoler og arbeids- og næringsliv. Arbeidslivsfag – Opplæringen skal stimulere elevenes interesser og gi motivasjon, arbeidsglede og opplevelse av mestring gjennom arbeid med tjenester og produkter. Produksjon av varer og tjenester – Elevane skal få praktisk trening i idéutvikling og med dei prosessane som er nødvendige for å ferdigstille og tilby ei vare eller ei teneste. FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE Norsk, matte, K&H, samfunnsfag, KRLE, Naturfag
25
ue.no Forslag til samarbeid Samarbeide om gjennomføring av Økonomi og Karrierevalg Vi ønsker at to til tre kommuner starter og prøver ut UE sine elevhefter i forbindelse med Jobbskygging Kurs for rådgivere og lærere (i entreprenørskap) Kurs for elever (kreativitet, samarbeid, «teambuilding») Vi ønsker å forankre Entreprenørskap i Utdanning i ledelsen ved ungdomsskoler og barneskoler Vi ønsker å sette entreprenørskapsaktivitet i system i grunnskolen FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE
26
ue.no La oss skape en entreprenørskapskultur for fremtiden! FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE
27
ue.no FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE Følg Norges ivrigste UE firkløver på: Twitter: @uetelemark Facebook: Ungt Entreprenørskap Telemark Instagram: @ue_telemark Snapchat: UETelemark
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.